
Пристигате на новия терминал на софийското летище. Подранили сте и до чекирането има време. Сядате в заведението до входа да пиете кафе и вода. Пригответе си към 7 лв. Ако отложите това удоволствие, след като минете граничния контрол, то кафето ще ви струва 4,50 лв., а водата 3 лв.
"24 часа" инспектира цените по заведенията на аеропорта. Сандвич с луканка е 8,20 лв., с пилешко - 7,80 лв., за парче торта ще платите 7,80 лв., ако ви се хапва баница със спанак, това ще ви струва по-малко - 3,70 лв.
Капучино е с цена 4,50, шоколадът - 5 лв., млякото с какао - 4,50 лв. Безалкохолните са по 5 лв., бира "Каменица" е 6 лв., а "Бекс" - 7 лв.
Въпреки че цените в кафенетата се струват височки на пътниците, в сравнение с тези на европейските летища са дори ниски, казва шефът на аеропорта Пламен Станчев.
Питаме го дали това е заради високите наеми на търговските площи на новия терминал. Шефът на летището признава, че те не са от най-ниските, но казва, че началните цени преди търговете ги определя лицензиран оценител на база пътниците, които преминават през терминалите.
Никое от заведенията обаче не е пропищяло от високите наеми и не е напуснало летището.
Но пък ако ви заболи глава и искате да си купите аналгин, преди да отлетите, няма да можете.
Аптеката си е изнесла лекарствата, защото не може да издържи. От 50 търговски обекта на новия терминал 10 вече са освободени. От 5 магазина на стария терминал е освободен един. Всичките 14 заведения за храни и напитки са заети, сочи справка на аеропорта.
Напуснали са още магазин за маркови дрехи, "Техномаркет", цветарски магазин. Високи са им наемите, казват, че нямат икономическа изгода, а пък ние нямаме законово основание да ги намалим, казва Станчев.
Най-високият наем на летището е 12 205 евро на кв. м за месец, това е цена за банкови офиси. Най-малкият е 238 евро на кв. м. А усреднената цена за наем на кв. м за търговските площи на терминалите е 107 евро на кв. м.
Станчев казва, че спадът на пътниците на аеропорта на годишна база се очаква да е 2%. Друг е въпросът дали заради кризата хората се отбиват в магазините и си купуват глезотии. За освободените терени се мисли дали да не се направи нова методика за цена на кв. м, която да калкулира и финансовата криза. "Нямаме интерес да държим празни магазини", казва шефът на летището.
Пътниците се оглеждат по просторния аеропорт и им е пусто.
През април пътувахме, имаше една книжарница, много хубава, с голямо разнообразие на книги и най-различни вестници. Сега търсихме, обикаляхме, не можахме да я намерим. Това ми казват майка и дъщеря, които бродят зад граничния контрол, в очакване на полет за Лондон. Денят е петък, между 12 и 13 ч. Теренът, който проучваме, е новият терминал 2 на софийския аеропорт.
Семейство си чака полета на седалките, далеч от кафенета и магазини. Не съм погледнала в магазините, казва жената. Не ме интересуват, цените тук са по-високи, отколкото в града, не съм пазарувала. Мъжът, англичанин, на развален български се включва в разговора: "Аз отдавна не пазарувам тука, защото всичко е фалшиво. Не е като в Запада."
През този месец, който е вече ниският сезон на полетите, и по това време на денонощието в галерията и при ръкавите пустичко. В единия безмитен магазин и стоката е поопоскана.
В другия единици се въртят около парфюмите, там са наблегнали на зареждане с чанти, вглеждаме се в цената - 100 евро. Парфюмите са на сравнително нормални цени, като в големите магазини, казва млада жена, която посяга към тестер.
Някои търговци напуснаха летището заради високи наеми.
Наобиколила е и бонбоните, също е доволна, цените са като в халите. Но пък смята, че на аеропорта е доста постничко откъм търговски обекти Не е като на другите летища, иначе е чистичко и подредено, казва тя.
В безмитния магазин не се оплакват от липса на клиенти. Казват, че хората имат навици да пазаруват при тях още от времето на "Кореком". Безмитната търговия е дейност на самия аеропорт.
Иначе летището е сериозна фирма, която отчете за миналата година 30 млн. лв. печалба, но й я прибира финансовият министър Симеон Дянков.
Хайде да се мерим обаче с летищата от нашия мащаб, казва Станчев и нарежда столичния аеропорт до тези в Скопие, Солун и Охрид. Смята, че дори с Букурещ не може да се сравнява, камо ли с Атина и Истанбул.
"Това летище е изпълнено с 10 г. закъснение. Проектът му с 30 чекинг гишета е остарял, преди да започне да се строи. Сега ще мислим как да разширяваме, как да правим нова площадка", казва той.
Пламен Станчев, шеф на аеропорта: Правим търгове за освободените терени
- Г-н Станчев, защо кафето е по 4-4,50 лв. Това от високите наеми ли идва?
- От кафенетата никой не се отказва. Въпреки че наемите не са ниски. Търговете за тях бяха година и половина преди пускането на новия терминал. Договорите на всички са за 5 години от влизането им във владение. Ако приемем, че 25 декември 2006 г. е пускането на новия терминал, значи оттогава.
- А защо се тръгна с тези високи наеми още от самото начало? Спомняте си, че още като вървяха търговете, коментирахме, че са високи наемите.
- Спомням си, но наема не го определя никой от летището. На база на статистиката за преминали пътници лицензиран оценител по специална методика прави предложение, което се внася в съвета на директорите и той одобрява или не одобрява начална месечна цена, от която започва наддаването.
- Значи не гледате тавана и не си казвате - е, тук ще вземем едни високи наеми?
- Не гледаме тавана. Методиката, по която се излислява началната месечна цена, е на база на пътниците. А техният брой не пада, на годишна база ще бъдат по-малко с 2%, което е нищо. Друг е въпросът дали влизат в магазините, както по-рано, да купят цигари, алкохол, цветя или една риза.
- Самият факт, че ви напускат наематели, значи, че нямат изгода да стоят на летището и да продават.
- Да, факт е. И летището няма интерес да държи празни търговските площи, а да събира наеми. Това, което прави летището, е да възложи веднага на лицензиран оценител нова оценка.
- Но тя пак ще ви покаже същото.
- Може би в методиката ще се включат и други фактори, които досега не са отчитани - като световнате икономическа криза. Може би наемът или началната месечна цена ще бъдат по-малки. Може би.
- Да се разходим на чаша кафе и една минерална вода из различните летища в Европа.
- Хайде. Но ще видите, че цените на софийското летище изобщо не са високи. Дори са ниски. Имаше едно оплакване и ние направихме изследване на цените. И ще ви го предоставя. (Виж таблицата в галерията.)
“Щрабаг” започва да ремонтира козирката
Десет месеца след като вятър откърти ламарина от козирката на новия терминал, австрийската компания "Щрабаг" започва ремонта.
Летището се е разбрало със "Щрабаг", компанията да поеме целия разход по демонтажа на ламелите на южната стряха на терминала за заминаващи. Освен това австрийците трябва да усилят и конструкцията на цялата южна козирка, за което има проект, който е одобрен от МРРБ. В петък в "Държавен вестник" е излязло разрешението за строеж и площадката може да бъде предадена на строителя. Той вече е започнал подготвителните работи, от седмици е ограден целият тротоар по протежение на козирката, за да не се откачи някоя друга ламарина. Ремонтът и усилването на конструкцията ще струват на "Щрабаг" към 400-450 хил. лв.
Докато се готви подмяната на южната козирка, буря през миналата седмица пък откърти 20-30 кв. м ламарина от северната страна. Заради опасност от падане на разните ламели летището е оградило и затворило двата изхода, от които пътниците напускат терминала, за да се качат на автобус, който да ги откара до самолета.
"Очакваме отговора на "Щрабаг" какво ще предприемат за останалата част от обшивката, която е на северната, източната и западната страна. Това са още 3000 кв. м. Там дефектът вероятно е същият", казва шефът на летището Пламен Станчев.
Ако компанията не поеме ремонта и на останалата част, щяло да се прави пак обследване, за да се докаже, че има проблем със строителството. (24часа)
2,4 млн. пътници за девет месеца
За девет месеца - от януари до септември, през софийското летище са преминали 2 422 642 пътници, съобщиха от аеропорта. Това е с 3% по-малко спрямо същия период на 2008 г. Очакванията са през оставащите 3 месеца броят им да достигне 3 157 000, което ще е спад от 2% сравнено с 2008 г. Кацналите самолети са с 2000 по-малко, а обработените товари - с около 20%.
"България ер" запазва водеща позиция по брой пътници с пазарен дял от 27%. Нискобюджетните превозвачи държат 26 на сто. Петте топдестинации са Лондон, Виена, Варна, Милано и Рим.
Очакванията на "Летище София" с откриване на нови директни линии и навлизането на нови превозвачи да се възстановят положителните тенденции.
От 25 октомври нискотарифната „Уиз еър” добавя десети маршрут от София с редовни полети до Айндховен, Холандия, в сряда и неделя. Превозвачът обяви намерения за директни линии до Париж, Франкфурт, Мадрид и Болоня.
На 1 ноември влиза в сила зимното разписание на полетите. Повечето от авиокомпаниите не предвиждат сериозни промени. Преструктурираната "Олимпик еър" запазва София като приоритетна дестинация с един полет на ден, а от 1 декември – с два. Заедно с увеличения брой полети на "Ейджиан еърлайнс" (десет) и трите честоти на „България ер” общият брой полети между София и Атина ще достигне 27 седмично. От декември "България ер" ще изпълнява всяка събота полет до украинската столица Киев, с което честотите по линията се увеличават на три седмично.
Зимната туристическа програма стартира около коледните празници, като тази година ще бъдат добавени и нови маршрути – Дъблин и Катовице на "България ер", както и Берлин на „Хамбург интернешънъл”.
От 1 февруари 2010 г. редовни ежедневни полети по маршрут Виена - София открива австрийската нискотарифна авиокомпания "Ники". (24часа)
Слагат стъклен Шенген на терминала
Стъклен Шенген започват да изграждат тази седмица на аеропорта. Прозрачни прегради ще разделят пристигащите и заминаващите пътници на граждани от Шенгенското пространство и граждани от трети страни.
Летището е провело процедури, сключило е договори с изпълнители, които ще правят преградите. Допълнително ще се поставят и врати. В петък майстори са мерили и вземали размери по терминалите. Ще се прегражда и галерията към ръкавите.
Тя е дълга 210 м, последните два ръкава в северната част ще бъдат заделени за пътниците от трети страни. Нововъведенията са одобрени от Гранична полиция.
"Няма да е толкова просторно, но преграждането ще бъде направено по възможно най-елегантния начин", казва Пламен Станчев.
Летището се готви усилено за одит от Европейската комисия, който ще се състои между 19 и 22 ноември. Той е за готовността на международните летища в България за сигурността на въздушните граници на Евросъюза. Първо от нашите летища ще бъде проверено това в София.