
Всяка трудна ситуация, с която се справиш сега, ти бива спестена в бъдеще. Казал го е Далай Лама. Колко ценен е този съвет, особено по време на глобална криза, се е убедил председателят на управителния съвет на "Трейс груп холд" Николай Михайлов.
Казва, че и той, и ръководеният от него строителен холдинг следват интуитивно тази мъдрост. За настоящата ситуация приема за валидно и още едно послание на духовния водач: "Трудните времена ни помагат да развиваме решителност и вътрешна сила."
През последните 10-15 г. компанията се е справила с не едно изпитания. С натрупания опит е изградила свое магистрално трасе, по което се движи по време на кризата - бърза реакция, постоянство, формиране на перфектни екипи.
Макар и трудна, сегашната икономическа ситуация не е нито непозната, нито задънена улица за холдинга, който преди дни бе избран да построи отсечката от "Тракия" между Стара и Нова Загора. "Кризата е част от живота. Сериозно препятствие, но и неизменно следствие от човешкото развитие. То е спирала, не може да е само постъпателно. Кризата е и чистилище. След нея винаги идват по-добри времена", убеден е Михайлов.
Категоричен е, че секторът, в който работи, отдавна е трениран за трудните ситуации.
Дори останалите браншове и обществото да не са усещали отпечатъка им през годините, в сферата на общественото строителство проблеми винаги са съществували.
Нашият бранш е винаги в криза. Постоянно сме в състояние на сериозно състезание и развитие, обяснява Михайлов. Казва, че строителният сектор се дели на няколко категории, които не могат да се съпоставят. Преди кризата бум изживява т. нар. частно строителство, част от което е предприемачеството. Към него спадат най-голям брой строителни фирми. Там има и най-много работници. То може да си позволи например да вдигне жилищна сграда и да продаде апартаментите много над себестойността им.
От началото на професионалната си кариера преди 28 г. Михайлов се насочва в друга посока - т.нар. обществено строителство, което изгражда обекти с публични средства. Преди 20 г. то е широко застъпено - изграждане и поддръжка на инфраструктура, строеж на болници, училища, заводи. Всичко, което е приоритет за държавата. След 1992 г. заделяните за това средства намаляват. Така още оттогава фирмите от тази сфера са тренирани за оцеляване в трудни условия. Перманентната репетиция ги научава да се борят, да се стремят към новото, да се състезават и развиват.
- Реагирай бързо
Кризата ни научи да реагираме бързо и да правим точна равносметка - къде сме ние и какво искаме от пазара, категоричен е Михайлов. Признава, че преди не се е разсъждавало особено върху въпроса. Преоценката обаче показала, че дори в един момент да има обекти, по които да се работи, в следващия те ще приключват и тогава идва неизвестната - накъде.
Ето защо посоката трябва да се обмисля предварително.
Планът за развитие да е дългосрочен. Да се прави анализ накъде да се насочат и как да се използват занапред техниката и хората, ангажирани на даден обект.
Започна прочистване, анализ на разходната част, описва ефекта на трудната ситуация шефът на борда на "Трейс". Въпреки кризата "Трейс" запазва стабилност. "Не сме максималисти. Залагаме 10-15% развитие като обем на година. За 2009 г. ръстът е надскочен", казва Михайлов. Преди началото на световния икономически трус компанията вече е направила сигурно вложение - набраните средства от първичното публично предлагане на борсата през 2007 г. са инвестирани в машини. Новата мощна техника тепърва ще се използва.
Кризата все пак дава отражение - заради липса на работа за последните 3 година се наложило да бъдат освободени около 800 от служителите в пътните фирми. При поемане на нови обекти хората обаче са назначавани отново.
- Търсене на нови пазари
С криза или без, компаниите трябва да търсят възможности за излизане на нови пазари, убеден е Михайлов и допълва, че постигането на устойчиво развитие върви с гарантирането на устойчиви приходи. За целта компаниите не трябва да разчитат само на настоящите възможности.
"Трейс" е намерил своето решение - специално учредено дружество, което работи за развитието на чуждите пазари. Целта е да се разгърне в арабските страни, Персийския залив, на Балканите, в Русия.
Паралелно с целта за постигане на устойчиво развитие "Трейс" залага и на друга посока - създаване на кадри. Инфраструктурното строителство се отличава от останалото и по това, че екипите не могат да се формират за ден-два, а обучението отнема години. Наемането на готови и обучени пък е лукс.
- Инвестиция в служителите
Нищо не можеш да направиш сам, трябва да вярваш на другия, да продължиш направеното от него, знае от опит шефът на управителния съвет на строителния холдинг. Михайлов споделя тезата, че най-ценният капитал на една компания са кадрите й. А специалисти не се създават за ден-два.
Като доцент в катедра "Пътища" на Университета по архитектура, строителство и геодезия има възможност да кове кадри още от студентската скамейка. Всяка година компанията взема на стаж студенти от втори курс и наема по 7-10 след завършването им. Свежите попълнения носят със себе си и новите разбирания, и съвременния подход в работата.
Всяка компания трябва да се стреми към формиране на колективност, твърди Михайлов. Смазването на този механизъм отнема години, но в "Трейс" вече дава резултат. Михайлов вярва в служителите си и се стреми да им вдъхне увереност. Поверява без колебания управлението на огромни обекти на млади специалисти. Формулата е сполучлива - гласува им пълно доверие и те се стремят да го оправдаят. Шефът на екипа, който работи по една от метростанциите, които се изграждат в момента в София, например е на 30 години. Управлява обект за 150 млн.
Положителните послания и емоция, които ние като мениджмънт подаваме към екипите ни, също са част от антикризисния ни план, казва Михайлов.
- Доверие в партньорите
Длъжни сме да продължаваме, да правим всичко възможно да имаме нови обекти и заради партньорите ни. Работим постоянно със 100-150 фирми. Те имат нужда в тези условия да им се даде част от работата, казва Михайлов.
Доверието с тях е заработено през годините, екипите са стиковали работата си и в трудни ситуации и за двете страни е важно да разчитат взаимно на подкрепа. "Те са добре обучени, близки са до нашите идеи. С тях сме сигурни", обяснява Михайлов. Като валидна за ситуацията споделя още една мисъл на Далай Лама - "Днес всички сме зависими един от друг. Никой не може да се затвори в собствената си крепост и да се грижи само за нея."
- Състезавай се, не чакай успеха даром
През последните 10-15 г. конкуренция между българските фирми в инфраструктурата реално няма. Ако се направи анализ колко по-значими обществени поръчки са възложени, ще се види, че нашите компании са извършили до 25% от обемите, останалите - чужди фирми, казва Михайлов. Затова у нас са нужни условия, които да позволят на българските дружества да усвоят по-голям дял.
Не трябва да чакаме да ни го дадат, а да си го вземем. Наясно сме, че ако има правила, шансът ни е по-голям, убеден е шефът на управителния съвет на "Трейс". Предимството на българските компании било, че са на собствен терен, могат по-лесно да пресметнат риска. За да имат реален шанс обаче, трябвало да има дългосрочни, ясни и прозрачни правила.
Освен с изработването на такива държавата можела да помогне и със създаването на перфектни задания за големите инфраструктурни проекти.
Проблемът с доброто проектиране е един от факторите, заради които проектите не са добри, сочи опитът на Михайлов. По думите му трябва и гъвкавост, и внедряване на съвременни технологии.
За да бъде защитен общественият интерес пък, партньорството между държавата и фирмата трябва да е на ниво.
- Професионализмът - решение за всяка криза
Дори в ситуация на криза компаниите не трябва да изневеряват на стремежа да работят професионално, да се развиват и да поемат рискове. Тази линия следва в развитието си "Трейс груп холд". Каквото и да става, компаниите не трябва да променят ценностите, които са приели да следват. Те трябва да са постоянна величина и веднъж постигната, трябва да се запази. През годините за нас е така. Затова развитието ни е устойчиво, независимо от сегашната криза, убеден е Михайлов.
Именно професионалното развитие е сред основните задачи, които компанията си е поставила. Тя е сред първите български фирми, които се включват в усвояването на европейски средства. Още от 1995 г., когато участваха само чужди фирми. Тогава се твърдеше, че българските не познават ФИДИК и не могат да се справят, спомня си Михайлов. По това време той е управител на държавната "Пътстройинженеринг", приватизирана през 1997 г. и на чиято база се създава "Трейс груп".
Съмнението го амбицирало и, противно на тази теза, дружеството става първата наша компания, спечелила обект, финансиран с европари - околовръстното шосе на Видин. Завършили го през октомври 1996 г. и се наложило да станат пионер и в много по различна област - монтиране на знамето на ЕС.
Оказало се, че такова в държавата няма и прясно изграденото трасе не може да се окичи с него. Ходихме по институциите, не можахме да намерим две еднакви. Накрая поръчахме, спомня си Михайлов.
Следват нови предизвикателства - разширяване по натовските стандарти на пистата на летище Граф Игнатиево за 6 месеца, лот 1 на "Тракия" от Оризово до Стара Загора. За втория търг Михайлов се амбицирал, че ако компанията не спечели, няма да има шанс за големия наш бизнес.
По това време той бяга на тясната българска писта с много чужди компании. Консорциумът от 7 наши фирми печели, както и в търга за лот 2, с най-ниска цена.
Компанията завършва първите 42 км от магистралата с много поуки и нови решения. Като грешка тогава Михайлов отчита липсата на голям и стикован екип. Ето защо създава няколко специално обучени за изграждане на магистрални пътища звена. Следващите 32 километра, които предстои да построи, "Трейс" вече приема не като предизвикателство, а като поле да разгърне професионализма си.
Да вярваш, че можеш да се справиш е достойнство. При голям обект като този обаче вече трябва да ти повярват всички, казва Михайлов.
ПОРТФЕЙЛ
5,553 млн. лв. е неконсолидираната печалба на “Трейс груп холд” за 2009 г. Година по-рано тя е 4,468 млн. лева.
88,995 млн. лв. е оборотът на холдинга за 2009 г. на неконсолидирана база. През 2008 г. е двойно по-малък, а на консолидирана основа е 112,5 млн. лв.
Толкова са служителите на холдинга през миналата година. През 2008 г. за "Трейс груп холд" работят 1047 служители.