
Вторият по пазарен дял мобилен оператор у нас “Глобул” официално вече е “Теленор”. Промяната идва 15 месеца след като норвежката група купи компанията за 717 млн. евро.
Телекомът променя логото си и досегашният основен зелен цвят на бранда става син. С него вече са голяма част от магазините на компанията.
“Знам, че сега всички искат и говорят за новия iPhone 6, скоро в нашите търговски обекти ще го предлагаме, и то на цена, различна от тази, на която сте свикнали”, заяви вчера главният изпълнителен директор на “Теленор България” Стайн-Ерик Велан. Компанията е изключителен представител на Apple за iPhone в България. Операторът обеща да предлага по-добро покритие и повече иновативни услуги. Новите и старите клиенти ще бъдат равнопоставени.
“Ние не купуваме името, купуваме възможността да работим с хората от “Глобул” и правото да засилим позициите си в България”, заяви изпълнителният вицепрезидент на Telenor group и отговарящ за бизнеса ѝ в Европа Хил Мортен-Йонсен (виж интервю с него по-долу - бел. ред.). Групата включва компании в 13 страни от Европа и Азия с общо над 176 млн. абонати.
Според отчетите на “Глобул” в края на 2012 г. телекомът има 4,5 млн. потребители.
Церемонията по смяната на името вчера беше уважена и от норвежкия посланик у нас Гюру Катарина Викьор.
Хил Мортен-Йонсен, вицепрезидент на Telenor group и директор за Европа:
Мрежата ни ще е напълно подменена до юни
Цената на гигабайт мобилен интернет ще пада
- Вече стана ясно, че Globul става “Теленор”. Защо обаче точно сега?
- Защото това е точното време. Разбира се, винаги съм смятал, че ще променим името. Така показваме, че компанията е пълноправен член на групата на “Теленор”. Но не бях готов да одобря смяната на името, преди да сме направили съществен прогрес в модернизацията на мрежата. А вече сме готови в София и някои други градове.
Също така исках нашите служители тук да видят, че да работиш за “Теленор”, е нещо много по-различно. Държах обновеният ни открит офис да бъде факт, топмениджмънтът да е видим за хората и да работи, седейки сред тях.
- Кога ще сте готови изцяло с подмяната на мрежата?
- Готови сме и по Черноморието. Имаме още работа, която трябва да свършим, но ще приключим във второто тримесечие на следващата година.
Но сме променили някои от по-трудните неща - не само базовите станции, но и всички системи, които поддържат мрежата. Това не е лесно, но ние го направихме без проблем и хората не усетиха нищо. Така че в момента аз съм сигурен, че
имаме стабилна
мрежа
- Все пак не ви ли притеснява, че вече наложена марка като Globul ще бъде сменена с “Теленор”, която не е много позната в България?
- Да, все още не е добре известна, но смятам, че ще можем да я представим доста добре на българския пазар. Не е нещо ново за нас, вече сме го правили успешно в Сърбия, Черна гора, Унгария, Швеция, Дания и Пакистан. Ребрандирахме и оператора ни в Тайланд, но не го кръстихме “Теленор”, защото не сме единственият акционер там.
Минали сме през това упражнение на много пазари и смятаме, че когато променяме толкова много неща - мрежа, работна среда и др., ние създаваме нещо ново и вълнуващо и тогава можем да му сложим ново име. Това, което правим в момента, е много различно от ценностите, които имаше предишният мениджмънт. Начин е и да се покаже на служителите, че ние започваме нещо различно. Това е ново начало.
- Предишните собственици на Globul имаха амбицията да направят оператора номер 1 в България. Вие имате ли такава?
- Ние бихме искали клиентите да ни изберат, защото предлагаме добри услуги, на които може да им се има доверие. И като резултат от това вярваме, че имаме шанс да увеличим пазарния си дял. Но не планираме това да става агресивно. Ние ще бъдем доволни от позитивни промени стъпка по стъпка.
- Каква е сумата, която вече сте инвестирали в мрежата, и колко още планирате да вложите?
- Не бихме искали да дадем точна сума за инвестициите си. Но имаме много ясен стандарт за това, какво искаме да изградим. Ние не спестяваме от оборудване, купуваме такова, което може да достави най-доброто качество на ниво от 2015 г. Да е готово колкото е възможно за 4G мрежа. Ние не сменяме само базовите станции, но и всички компоненти на мрежата. Също така изграждаме нови станции, за да подобрим покритието и да осигурим по-добра скорост на интернет. Така че инвестираме това, което е необходимо, и не спестяваме.
- Кой е производителят на оборудването?
- Компанията “Хуавей”. Те доставят базови станции за нас и в Норвегия и Сърбия. Имаме доста добро сътрудничество с тях.
- Какви нови услуги ще предложите на клиентите си на българския пазар?
- Някои услуги хората сами ще открият за себе си. Може би някои ще използват netflix, други, като използват “Айфон”, ще изберат itunes. Ние сме въвели на много пазари услуги за запазване на данни в облак. Това сме го направили в Сърбия, Норвегия и Дания. Музикалните услуги ги има на много пазари. Мениджмънтът тук малко по малко през следващите 18 месеца ще пуска нови решения, базирани на новата мрежа, която може да ги обслужва.
Затова не искам да влизам в детайли за конкретните планове за услуги - мениджмънтът ще ги обяви тогава, когато сме готови да ги представим на хората. Но не става въпрос само за мрежата. Ние искаме да предложим услуги, базирани на нея. За нас е важно потребителите да бъдат улеснени максимално при ползването на услугите. Голяма част от хората знаят как да ползват интернет и смартфони, но има и такива, особено възрастните, които не са свикнали да използват интернет. И за тези хора ние трябва да го направим лесно и да ги привлечем към нашите услуги.
- Смятате ли да предлагате и телевизия, както вече правят вашите конкуренти?
- Основният фокус е да променим мрежата, да приключим процеса и
да направим
по-добра верига
от хубави
магазини
в страната. И да продължим да изграждаме прозрачната култура в компанията, за което работим през последните 15 месеца.
Не бих искал да правя спекулации за следващи стъпки, но краткострочните ни приоритети са именно тези - мрежата, разпространение на услугите ни и хората.
- Какво е вашето мнение, има ли възможност цените на мобилните услуги в България да бъдат намалени още? Или тенденцията е да се дава повече съдържание на клиентите?
- В дългосрочен план винаги ще виждате увеличаване на потреблението на мобилни данни. Това е много добре за хората, добре е за обществото, защото увеличава ефективността. Ако цените се намалят малко, съм сигурен, че потреблението в мегабайти и гигабайти, които хората използват, ще е е по-високо. Така че цената за гигабайт ще намалява. Но за да инвестирате в мрежа с висок капацитет, трябва да има някакво ценово ниво, което прави това възможно. Затова и не очаквам някакви драматични промени в ценовите нива в скоро време.
- Как коментирате регулациите на Европейската комисия за намаляване на цените на роуминга и мобилния интернет?
- Смятам, че стъпка по стъпка роумингът все повече не е проблем. Стана много евтин. Това, което се опитваме да предложжим, са пакети, тоест, като пътувате в рамките на ЕС, да използвате телефона си и да имате пълен контрол върху вашите разходи. Това е основният елемент. Хората трябва да се чувстват спокойни, че няма да има шок, когато си видят сметките в края на месеца. И мисля, че отиваме в тази посока.
Също така смятам, че
политиците се
изказват доста
популистки
по тези въпроси. Те се фокусират върху потребителските цени на роуминга, които наистина са важни и съм съгласен, че трябва да бъдат намалени- и аз самият съм съдействал за това. Но те не се фокусират достатъчно на големите въпроси. Като дългострочния план за спектъра, възможността да се съчетават мрежи и капацитети. Затова европейската индустрия в момента изостава от САЩ и Китай. Това е доста сериозно и не е ситуация, с която Брюксел или европейските политици могат да са горди от нея.
- Смятате ли, че в бъдеще роумингът ще изчезне?
- Не вярвам, че трябва напълно да изчезне. Защото има елементи за разходи при използването на чужди мрежи зад граница. Но смятам, че цената трябва да бъде на ниво, което не кара хората да ограничават използването на телефоните си, когато са в чужбина. И мисля, че ние вървим в тази посока.