Гръцката "Актор" изненада всички с невероятната си оферта за лот 3 на "Тракия" вчера. Компанията е посочила, че ще построи 36-километровата отсечка между Нова Загора и Ямбол за 114 млн. евро, което прави 1,9 млн. на километър.
Основното обяснение за ниската цена беше, че на този лот фирмата се отървава от рисковете по археологическите и геоложките проучвания на терена. Такива рискове бяха заложени в договора с "Трейс", които спечелиха отсечката от Нова Загора до Стара Загора за 2,2 млн. евро на километър.
Второто най-добро предложение за лот 3 бе от сдружението между хърватската "Конструктор" и българската "Балканстрой", които поискаха 146 млн. евро.
Предположенията на хора от бранша бяха, че българска фирма ще вземе лот 3. Гърците не присъстваха в ничии сметки. Спрягани на второ място бяха турците от "Доуш", които обаче се оказаха отстранени и тяхната оферта въобще не беше отворена вчера. За тях повечето експерти са категорични, че ще участват силно в търга за лот 4 от Ямбол до Карнобат, защото там имат бази и това ще им позволи да дадат ниска оферта. Очакванията за тях обаче са, че няма да рискуват прекалено много с цената, защото вече са сериозно навлезли на нашия пазар със строежа на метрото.
Отстранени от търга за лот 3 бяха общо 4 участника. Азербайджанската "Азеркорпу" предварително беше коментирана като аутсайдер заради големия брой пропуски в техническата документация. Другите отпаднали са гърците от "Терна" с българския си партньор "Сиенит", немците от "Фаркер Вег Бау" и "Кемна Бау Андре", които играха с ХСС в сдружение "Тракия лот 3".
Строителният министър Росен Плевнелиев обясни, че това, което го притеснява, е миналото и какви цени и какви печалби са били залагани тогава за строежа на магистралата.
Според него сега цената е реална и съмненията на бранша, че ще има анекси и плащане на допълнителни пари от държавата, са невъзможни заради договора, който е изцяло в полза на възложителя.