
Приходите в държавния бюджет през 2018 година могат да бъдат 36 914,6 млрд. лева или 35 процента от БВП, при заложени в проектобюджета на МФ приходи от 38 223,9 млрд. лева, което е 36,2 процента от БВП, посочиха в Националния пресклуб на БТА експерти от Института за пазарна икономика /ИПИ/.
ИПИ смята, че разходите в държавния бюджет през 2018 година трябва да са 35 754,9 млрд лева или 33,9 на сто от БВП. Министерството на финансите предлага в своя проектобюджет разходи с близо 3,6 млрд. лева повече - общо 39 323,9 млрд. лева. ИПИ предлага 1 бюджетен излишък от 1,1 на сто от БВП, а МФ - бюджетен дефицит от 1,0 на сто от БВП.
Очакванията за растеж на Брутния вътрешен продукт се повишиха от 2,5 процента от около 4 процента, каза Десислава Николова, главен икономист на ИПИ. До октомври има излишък от 2,4 млрд. лева в консолидирания бюджет, дължащи се на по-добро събиране на данъците и по-малко капиталови разходи, посочи Николова. На фона на високия растеж се придържаме към дефицитната политика. До 2008 година високият ръст на икономиката вървеше заедно с бюджетни излишъци, а след 2009 година държавният бюджет е с дефицит. От икономическа гледна точка няма обяснение за тази политика на бюджетен дефицит, която ще продължи и през следващите поне две години, допълни Николова.
Експертите на ИПИ предлагат премахване на "неефективни" данъци, като тези върху дивидентите, лихвите, застрахователните премии, както и премахване на данъчните преференции като намалената ставка ДДС върху туризма. Предлага се също отказ от увеличението на осигурителната вноска за държавна пенсия /заложено увеличение от един процент от 2018 г./, отпадане на възможността за прехвърляне парите от пенсионните фондове към солидарната система /държавното обществено осигуряване/. ИПИ предлага още разбиване на монопола на НЗОК и прехвърляне на 2 процентни пункта от здравните осигуровки към частните фондове.
Предвид бурното икономическо развитие и недостига на квалифицирани кадри, най-важната реформа е тази в образованието,смятат в ИПИ. Необходимо е в най-кратки срокове да се обвърже финансирането на образованието с постигнатите резултати, да се създадат стимули за привличане на млади и амбициозни учители и реално въвеждане на дуално обучение, допълниха икономистите.