Новата връзка ще е много по-бърза и с по-добро покритие от сегашните опции
Нова европейска мрежа за безжичен интернет за пътниците в самолетите ще бъде пусната до края на юни, съобщиха компаниите, работещи по проекта, цитирани от Ройтерс.
Германският оператор “Дойче телеком” и сателитният “Инмарсат” си партнират в разработката. Чрез комбиниране на около 300 базови станции във всяка страна от ЕС със сателит проектът трябва да осигури безпроблемен бърз достъп до интернет.
Досега европейските авиопревозвачи трябваше да разчитат на изцяло сателитна система за безжичен интернет достъп в самолетите над Европа. Според “Дойче телеком” и “Инмарсат” новото оборудване е малко, леко и лесно за инсталиране, което го прави подходящо за самолети по къси маршрути и нискотарифни авиопревозвачи.
Първият клиент
е групата
Ай Ей Джи,
която е собственик на “Бритиш еъруейс”, “Иберия”, “Еър Лингъс” и “Вуелинг”. Засега не е известно кой точно ще бъде първият полет, предлагащ новата услуга.
От началото на годината вече има ръст от 15% на превозвачите, предлагащи Wi-Fi по време на полет (виж карето). Ключовата промяна за интернета в европейските самолети дойде през 2014 г. Тогава европейската агенция за безопасна авиация преразгледа решението си при качването в самолет да изключваме или поставяме на самолетен режим дигиталните си устройства.
Тя гарантира, че машините вече са оборудвани със специални защити от технически смущения и устройствата не трябва да се превключват в самолетен режим.
Самата директива обаче няма задължителен характер и остави решението дали да се предлага Wi-Fi на авиокомпаниите. Затова и до днес в по-голямата част от тях разговорите остават забранени. За да може компанията да позволи безжичен интернет, трябва да се мине процес на оценка, за да се увери, че нито една от системите на самолета няма да бъде засегната от сигналите, предавани от устройствата.
Направено допитване до пасажерите на различни авиокомпании обаче сочи, че по-голямата част от хората все още се страхуват от тази комуникация независимо, че тя не предизвиква проблем по време на самолетното пътуване. Често въпреки позволението да ползваме телефоните си по време на полет превозвачите искат от нас да изключим телефоните при излитането.
Повечето компании не позволяват и разговори на борда, тъй като това би смутило пътниците, макар да няма технически проблем, който би се отразил на самолета и евентуално да доведе до проблеми с полета.
Самата услуга интернет в самолета съществува от 2008 г. Тогава за първи път е пусната бордова Wi-Fi услуга. Самолетът е на “Върджин Америка”, а връзката е 3 мегабита в секунда. Тогава е било забранено гледането на видео. Ограничение, което днес е отпаднало.
В момента има 2 начина за получаване на безжичен интернет в самолета. Първият е с мобилни наземни кули, които изпращат сигнали до въздухоплавателните средства. Докато лети, самолетът автоматично прехваща сигнала на най-близката кула и така човек го хваща на дигиталното си устройство.
Методът обаче има и своите проблеми. Първо - трябва да се построят достатъчно такива кули. Дори да стане това обаче, когато самолетът лети над море, океан или друго труднодостъпно място като планински масив, няма да има интернет, защото там няма как да бъдат издигнати кули, които да предават сигнала. Вторият начин е чрез използване на сателити. Подобни
уреди с
приемници и
предаватели
за сигнала се
използват и за
телевизионни
сигнали, както
и за изготвяне
на прогнозата
за времето
В горната част на самолета е монтирана антена, която улавя сигнала от най-близкия сателит, който пък го получава от земята и така човек получава интернет на устройството си.
Голям проблем е, че услугата не е особено евтина. За да получавате интернет в самолета от мобилни наземни кули, някой трябва да инвестира в тяхното построяване. Напълно логично е да очаква възвръщаемост и това увеличава цените на билетите.
В момента САЩ имат по-добре развита инфраструктура в това отношение, затова и цената на интернета в самолета е малко по-ниска.
Ако пък получавате сигнала през сателит, проблемът е, че антената, монтирана на самолета, увеличава неговата тежест и той харчи повече гориво. Разход, за който отново плащат пътниците.
Вероятно с времето и масовото навлизане на услугата това ще се промени. Но засега едва ли е добра идея да ползвате интернет на борда на самолета, за да сърфирате в интернет, за да убивате времето.
Ако наистина спешно ви трябва интернет обаче, попитайте дали авиокомпанията, с която летите, не осигурява първоначални безплатни мегабайти. “Емирейтс” например предоставя първите 10MB на полет безплатно.
82 компании в света предлагат Wi-Fi на борда
В началото на 2018 г. вече има 82 авиокомпании по света, които предоставят Wi-Fi на борда на самолетите си. Техният брой за последната година се е увеличил с 15%. Това показват данните на компанията “Роутхепи”, специализирана в предоставянето на информация за пътниците в самолета.
Според годишния им доклад за 12 месеца броят на превозвачите, предоставящи интернет по време на полет, е нараснал с 12 до 82. Според експертите, цената на модерното оборудване за разпространение на Wi-Fi е намаляла значително. Сега тя е достъпна и за малки превозвачи. В същото време много авиокомпании започнаха да модернизират системите си в полза на високоскоростния интернет.
От “Роутхепи” отбелязват, че въздушните превозвачи бързо се отдалечават от старите Wi-Fi системи. В момента вече съществуват технологии, които позволяват да предоставят бърз интернет на височина от 10 000 метра дори по-евтино, отколкото на земята.
“Делта Еърлайнс”, “Американ Еърлайнс” и “Емирейтс” са лидерите сред авиокомпаниите по отношение на качеството на връзките. “Айсландеър”, “Саутуест” и “Върджин Атлантик” предлагат Wi-Fi за всички полети. Редица компании пък предлагат интернет само на дълги полети.