
20 са най-ефективните
рекламни кампании тази година
През 2007 г. шест рекламни агенции в България са отличени с най-новата награда, учредена тогава у нас - “Ефи” (Effie). Нещо невиждано по онова време, защото новият конкурс “Ефи България” за първи път оценява ефективността на рекламите.
Дотогава единственият рекламен конкурс е ФАРА (Фестивал на асоциацията на рекламните агенции), който е предимно творчески - за идеите и художественото им претворяване в рекламата.
Днес, 11 години по-късно, 11-ото издание на “Ефи България”, което се организира от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА), е най-оспорваното досега, а
конкурсът се
е превърнал в
марка за
качество
Тази година най-ефективните рекламни кампании с награда “Ефи” са 20, като в класацията влизат общо 35 компании от различни сектори на комуникационната индустрия. (Виж пълния списък на наградените в карето.) Официалната церемония по награждаването бе на 21 ноември.
Големият
победител в
конкурса е
“Ноубъл
графикс”,
която стана за втори пореден път агенция на годината. Този път постави и рекорд - 7 номинации и 7 награди - 2 златни, 3 сребърни и 2 бронзови.
“Ноубъл графикс” спечели по две награди за основните си клиенти Банка ДСК, “Карлсберг” (двете компании си поделиха първото място за рекламодател на годината) и “Кауфланд”, както и една награда за WWF. И още нещо интересно - всички кампании на “Ноубъл графикс”, спечелили “Ефи”, бяха отличени и на творческия фестивал ФАРА. Което обяснява защо рекламата е
особен тип
изкуство,
немислим без
бизнеса
Рекламата може да е красива, но без никакъв практически смисъл за рекламодателя. Обратният вариант е почти невъзможен - ако е достатъчно ефективна, няма как да не е въплътила в себе си оригинална и дръзка идея.
“Смисълът на работата ни е да постигаме такова ниво на синергия между клиент и агенция, че постиженията ни да надскачат очакванията и на двете страни. И най-забавната реклама не е нищо повече от виц, ако не изпълнява основната си задача - да носи повече стойност за рекламодателя”, казва Чавдар Кенаров, основател и творчески директор на “Ноубъл графикс”.
А1 получи сребърно отличие в категорията “Корпоративни комуникации”. Признанието бе присъдено за комуникационната кампания по ребрандирането на А1 “Само поискай”.
С нея за два месеца телекомът успя да замени силния и разпознаваем бранд “Мтел” с неизвестното име А1, без да губи позициите си на пазара. Според национално представително проучване на GFK, направено през този период, 95% от българите знаят новото име на телекома.
Наградата на A1 тази година се дължи и на рекламната агенция “Сачи енд Сачи”, част от Publicis Groupe България, която прави кампанията “Само поискай” и също получи сребро за нея.
“Сачи енд Сачи” има още 2 награди на фестивала от общо 5-те си номинации. Агенцията получи 2 златни приза с кампаниите “Вкусен хляб от коричка до средичка” за “Lidl България” в категория “Услуги”, както и с Pod Igoto в “Социална, медийна, политическа” категория.
“Рекламната индустрия в България се развива в правилна посока и Effie наградите доказват именно това - как индустрията се променя и създава все по-завладяващи и емоционални кампании, които
променят
ценностните
ни модели
и ни карат като потребители да предприемаме действия към това да бъдем по-добри. Свидетели сме на много интересни примери тази година - един от тях е кампанията “Под игото на шльокавицата”, която неслучайно беше отличена със сребро и на фестивала Golden Drum в словенския град Порторож, защото адресира един значим за българското общество проблем и даде конкретно решение за неговото преодоляване”, казва Николай Неделчев, изпълнителен директор на Publicis Groupe България.
Всички кампании, които получават награди, се включват в класацията Effie Effectiveness Index. За нея се съъбират резултатите от наградите във всички страни и се обявява класация на най-ефективните марки и компании.
В световен мащаб наградите Effie се раздават от 1968 г., а от 2007 г. насам - и в България, когато Асоциацията на рекламните агенции (АРА) получи правата за конкурса от Американската маркетингова асоциация.