
Казаха ми, че не са следили самолета в хода на задачата, не са знаели къде се намира
Не знам някога да е изпълнявал такава задача – по тъмно и над вода. Попитах защо ги пращат на смърт, като нямат подготовка. Отговорът бе: “За да ни има”
Надявам се това да са само думи и че ми хвърлят прах в очите, но ако не са – са за затвора
- Законният тридесетдневен срок за разследването на катастрофата мина на 9 юли без резултат. "Черната кутия” от 24 юни досега не е дешифрирана. Тези дни питах МО изпратена ли е в Русия или Украйна, казаха, че ще се обадят, но няма отговор. Според вас защо се бави дешифрирането на "черната кутия"?
- За мен причините са две. Първата е, че това е свързано със законови уредби, с транспортиране, това не се случва всеки ден, налага се съдействие от страна на производителя, може би се искат разрешения, но това е по-второстепенната. За мен, а и за всички е ясно, че целият случай е политически обвързан и се бави умишлено.
- Защо, защото истината е неудобна или…
- Да. Истината е неудобна. При тази неясна политическа атмосфера, няма правителство, разследването е свързано с прокуратура, знае се на кой е подвластна, всички се борят за сваляне на главния прокурор, не можем да се абстрахираме от политическата намеса, но в крайна сметка всичко се свежда до това, че истината е неудобна.
- От пилоти разбрах, че в авиацията се покриват такива случаи, за да няма още трагедии – примерно, ако сега стане ясно кой или кои са виновни за гибелта на съпруга ви, може да се случи още нещо лошо. Според вас това ли е причината, или нещо друго?
- Да, може и така да е. Аз няма да цитирам имена, това ще стане ясно в хода на следствието, защото посочените виновници си броят случаите. Дори сега.
В очите ми казват: "Този ми е четвъртият загинал", "Този ми е шестият." Е, аз ще се боря това да бъде спряно. Пред мен го казаха. Така че аз няма да се съглася, за мен не е приемлив този отговор. След като на теб ти е четвъртият, значи мястото ти изобщо не е там.
- Тези хора във ВВС ли са?
- Говоря за ръководния състав на ВВС.
- Имате ли обяснение защо още преди да е дешифрирана черната кутия, излязоха с доклад за причините за катастрофата?
- Имам обяснение. От съпруга си знам, че за всеки инцидент, независимо дали е трагичен или е просто авария, трябва да има доклад и разбор. Дотогава се спира леталната дейност. Трябва да се изяснят причините и те да стигнат до знанието на всички. Летателната дейност не се спира само в Граф Игнатиево, а във всички бази и затова бе нужно да излезе този доклад, независимо че причините, посочени в него, не са истинските. Това не е истината, но трябва да има такъв доклад, за да се поднови летателната дейност. И тя бе подновена след доклада.
- Не трябва ли да се изяснят истинските грешки, за да няма нови инциденти?
- По принцип е така. На теория така трябва да бъде, но на практика се получава друго. С този доклад от ръководството се опитват да ме убедят, че това не означава пилотска грешка, а пространствено дезориентиране. Тоест той е получил илюзия, но това не е доказуемо Може да е факт, ако това е някакво правило или че това става винаги в дадена ситуация. Но от една хипотеза, без нищо да е доказано, да се направи заключение, за мен означава, че докладът е измислен.