Министрите Бойко Рашков и Виолета Комитова, директорът на НАП Румен Спецов и заместник-директорът на ГДНП старши комисар Атанас Илков дават брифинг относно подробности за акцията в „Автомагистрали” ЕАД.
В четвъртък Главна дирекция „Национална полиция” започна проверка за строителството на магистрала „Хемус”.
Иззети бяха документи, предстои да бъдат разпитани свидетели. В екипите са включени и експерти от НАП.
Без да има разрешително за строеж за лот 4 на АМ „Хемус“ са преведени авансово 77 млн., за лот 5 - 91 млн., а за лот 6 - 101 млн. Това каза заместник-директорът на ГДНП старши комисар Атанас Илков на пресконференцията. „В ГДНП постъпи сигнал, който касае строителството на АМ „Хемус“. В сигнала се съдържат данни за установени множество закононарушения при строителството на магистралата. В хода на проверката са установени нарушения. В хода на цялото строителство от лот 1 до лот 9 на автомагистралата са сключени два инхаус договора между АПИ и „Автомагистрали“, с който АПИ ѝ възлага за изграждането на автомагистралата от лот 1 до 9“, посочи Илков.
„Проверката установи, че от лот 4 до лот 9 няма издадени разрешителни за строеж, не са започнали отчуждителни процедури по трасето. Към фирмите изпълнителки, въпреки това, са преведени без разрешително за строеж за 27 км отсечка от лот 4 са преведени 77 млн. авансово. За лот 5 са преведени за 23 км 91 млн. авансово, за лот 6 с дължина 32 км са преведени авансово 101 млн. Установено е, че лотове 7,8 и 9 няма започнати никакви строителни дейности, но и там имаме преведени авансови суми в размер на 92 млн. лв. В хода на проверката установяваме всички собственици на земи, през които ще мине трасето единствено в 4-ти лот е започнато отчуждаване на земите. Единствено там има реални строителни дейности. В 5 лот имам е около 2.5 км отнемане на земна маса. За 7, 8 и 9 нямаме никакви строителни дейности, независимо, че са преведени авансово огромни суми“, заяви той.
„Имаме над 150 собственици на земите, а общата бройка на собствениците, за които предстои отчуждителна процедура, са над 1500. Нашата проверка продължава за изясняване на конкретни подробности, които ще ви предоставим следващата седмица“, допълни той.
„През последния месец се извърши огромна работа от няколко структури в министерството по сигнала, подаден от МРРБ. Работим активно с помощта на НАП, както и с ДАНС. Бяха открити множество нарушение от различно естество, работата по тях ще продължи. ”, обясни главният секретар на МВР Петър Тодоров.
НАП също участва в проверката. Шефът на Агенцията Румен Спецов посочи, че инспекторите са оказали съдействие в три основни направления – анализ на договорите, преглед на счетоводството, както и съпоставка на движението на парите от „Автомагистрали” към съответните фирми. Поради законови ограничения обаче Спецов не разкри подробности.
„Ролята на НАП е важна, защото целта ни е да проверим дали изтичането на този ресурс не е довело до изтичане на облага, както и дали се извършени данъчни нарушения. Накратко казано, проверяваме дали тези нарушения не са ощетили всеки българин”, добави шефът на НАП. Ще се проверяват всички фирми, свързани със строежа на тези лотове.
„Стартирането на нашите проучвания започна от Комисията „Манолова”. Регионалният министър завари една папка с въпроси и задачи поставени от тази Комисия. В хода на проучванията се натъкнахме на раздаване на пари през процедурен хаос, по закон, възприет през 2016 г. от НС. Някои хора са смятали, че могат да раздадат 1 милиард на фирми през този процедурен хаос. Смятаме, че през 2020 г. не е имало необходимост да се раздадат 1 милиард лева на фирми, при положение, че предишните управляващи са знаели, че нямат разрешение за строеж на отсечките от 4 до 9 на „Хемус”, заяви регионалният министър Виолета Комитова.
„За участъците 4,5 6 – веднага се заехме да ускорим отчуждителните процедури. Най-тежко е състоянието на 7,8 и 9 лот – там начертаното трасе минава през слаби терени и свлачищни зони, минава през защитена зона от Натура 2000, както и през специален обект. Трасето трябва да бъде преместено. Върнахме се към изходна позиция. Чертаем ново трасе и започваме ново геоложко, геодезическо проучване”, обясни още Комитова.
„Защо са дадени пари за 4,5,6,7,8,9? Още нямаме отговор. Тези пари са раздадени от г-н Беличев, който твърди, че нили застраховани със застрахователни полици. В България няма застрахователна компания, която да издържи на това - да ни върне 1 милиард по застрахователни полици. Считаме, че тези пари са подложени на огромен риск и не е имало нужда да бъдат раздавани през 2020 г. Открихме незаконни участъци на строежи”, посочи още тя.
Трябва да е ясно, че се обединихме пред една пирамида, която строи магистрала на зелено. Данните, с които разполагаме, сочат, че са съставени десетки документи с невярно съдържание. За всеки едни от тях ще търсим отговорност, добави вътрешният министър Бойко Рашков.
Той посочи, че властите не знаят коя е фирмата, която се е заела със строежа на участъците от „Хемус” и са получили авансови плащания.
„Преди около месец министър Комитова публично започна да говори за великото строителство на Борисов – АМ „Хемус”, и доколкото можеше започна да информира обществото какво е правено от предишното правителство. Смисълът от тази информация на МРРБ се е изчерпал с това, което чухме. Това министерство оттук нататък няма други възможности. И тъй като в тази информация се съдържат данни за множество престъпления, МВР започна проверка. Тя продължава, ние ще я завършим в най-кратък срок. Защото има едно производство, което проформа е образувано в прокуратурата и НСЛС, и ние подозираме, че то няма да бъде завършено. Тъй като в подобни разследвания трябва да бъдат засегнати интересите на някои бивши властимащи. Нашата прокуратура няма афинитет към разследвания, които засягат бившите управляващи, особено бившия министър председател. Затова започнахме самостоятелно разследване. От това, което чухме и което се виждат от документите, стана ясно, че за някои участъци не се знае кой работи, никой не идва да каже: „Аз работя там”. И за това си има основни причини”, добави вицепремиерът и министър на вътрешните работи Бойко Рашков.
Според него за първи път в историята на България има строителен обект, за който не се знае кой е отговорен. Рашков обвини бившите управляващи, че „са докарали тежки техники в центъра на София за протест”.
„Обявихме, че ще проверим кои са тези. Оказа се, че някои представители на протестиращите са от фирми, на които държавата е платила за тези лотове. В нашето разследване ще трябва да установим кой строи тези лотове, за които е платено авансово. От обществено значение е кои са тези, които строят тази магистрала, по която ние се надяваме да можем да пътуваме. Не можем ли да знаем кой я е изграждал и строил? И утре като стане нещо, ние да търсим отговорен”, попита Рашков.