

В този проект ви разказваме 20 истории на българи от Клуба на модерните оптимисти, защото трендът днес е да вярваш, че ще успееш. И да има кой да те подкрепи. Този път представяме една от програмите на “Фулбрайт” , която се реализира с подкрепата на Фондация “Америка за България”. Тя е за помощник-учители по английски език и предоставя възможност на млади американци с бакалавърска или магистърска степен в различни области да преподават английски език в държавни и общински български гимназии за 1 година. Учителите развиват разнообразни извънкласни дейности, които допълнително спомагат за развитието на комуникативните умения на учениците. За повече информация посетете сайта: www.fulbright.bg.
Бейли Галисия е роден в Лейк Чарлс, щата Луизана, САЩ. Той е завършил “Политически науки” в университета в Остин, Тексас. Сега преподава английски език в Математическата гимназия “Д-р Петър Берон” във Варна.
- Г-н Галисия, вие преподавате английски език в Математическата гимназия във Варна. Как преминава един ваш урок?
- Зависи на кой клас преподавам. Имам няколко общи теми, които са заложени за всички класове. В началото на учебната година си поставих за цел да изградя доверието помежду ни, за да могат учениците да се чувстват достатъчно комфортно да учат английски език в моите часове. С по-малките ми ученици се старая да преподавам чрез игри и занимания, било то за културни теми или свързани с граматиката. С по-големите водим дискусии като начин за по-ефективно изучаване на езика.
- Кои са най-честите въпроси, които учениците ви задаваха в началото?
- Учениците ми бяха много любопитни коя е любимата ми българска храна. Това беше най-често задаваният въпрос във всеки един клас в началото. Лютеницата ми е любимата българска храна и я слагам на всичко, което ям. Често се шегувам с моите ученици, че ще ми трябва един допълнителен куфар, когато стане време да се връщам в САЩ, който да е пълен само с лютеница.
- Може ли да изредите кои са най-важните неща при изучаването на английския език?
- Това, което съм научил от практиката си, е, че най-много помага учениците да са ангажирани в час. Когато има страст към това, което се учи, тогава и
самите деца полагат по-големи
усилия, за да го запомнят
Например това, което аз направих, за да поддържам вниманието, интереса и ангажираността им, беше да изградя уроците около техните интереси. В началото видях, че всички се интересуват каква българска храна харесвам, и ги накарах да направят презентации за българската кухня, след което имахме дискусии по темата.
- Прилича ли Варна на родния ви град? Какво ви харесва най-много в морската ни столица?
- Моят роден град се казва Лейк Чарлс, в щата Луизиана. Подобно на Варна, той е пристанищен град в много по-малък мащаб обаче. Плажовете на Варна са много по-красиви. Изключително много ми харесва, че тук имам лесен достъп до плажа и морето, а училището, в което преподавам, е на 10 минути от Морската градина. Така спокойно се наслаждавам на морето.
- Харесва ви ли България? Свикнахте ли с езика и културата?
- Мога да кажа, че се влюбих в България. Едно от положителните неща на това, че учебната година започна онлайн, беше, че
можеше да преподавам отвсякъде
и имах възможността да пътувам - до морето, из планините, и да се насладя на вашата страна. По отношение на българския език още съм в средата на своето обучение, но ставам все по-добър. Първата дума, която запомних, е обичам.
- Може ли да изредите кои са приликите и разликите между българското и американското образование?
- На първо място аз преподавам в Математическа гимназия - в тази част на САЩ, откъдето съм, нямаме такива специализирани училища. Другото, което ме впечатли и е различно, е високото ниво на владеене на чужди езици от учениците тук. Това прави уроците ми по-лесни, защото ми позволява да прилагам интерактивни занимания и игри в процеса на учене и възможността да водим интересни дискусии.
- Как се разбирате с вашите български колеги? Дават ли ви съвети и обменяте ли идеи?
- Работя с много добри колеги и всички сме част от един екип. В 11-и клас имаше задание учениците да направят презентация с любимите им американски автори. По идея на мой колега преподавател и аз имах същата задача - да направя презентация, за да насърча учениците да участват по-активно.
- Защо кандидатствахте за помощник-учител по английски език по програмата на “Фулбрайт”? Как тя помага на българските училища?
- Когато учих в университета в САЩ, бях доброволец в една обучителна програма за преподаване на гражданско образование на ученици. На база на този опит осъзнах, че бих искал да прекарам повече време в дейности, свързани с преподаването. Освен това, когато бях студент, имах лекция за България и нейната история, и така реших, че искам да дойда тук. Първоначално на българските ученици им беше малко стряскащо да общуват на английски непрекъснато с човек, който идва от англоговореща страна, но когато се почувстваха комфортно с мен, разбраха, че те имат необходимите познания да общуваме заедно. А това е възможност да усъвършенстват владеенето на английски език.