
Военният министър засегнат от лъжи по адрес на ВВС. Следили самолета с партньорите от НАТО още преди да влезе в България, наш пилот вдигнал изтребител с риск за живота си в бурята
Двама мотористи заредили с бензин тайнственият самолет “Пайпър”. Преди да бъде изоставен край Търговище, самолетът на литовския гражданин кацнал на изоставеното летище край Видин, където го чакали двама мотористи, които му занесли гориво - бензин от 3,48 лв. Летището край Видин не се ползва за полети поне от 20 години. След това е излетял в посока Централна България. Какво е превозвал мистериозният самолет, кацнал край Шумен, и ако е бил следен от военните на НАТО при преминаването му по пътя от Литва, Полша, Румъния, Унгария и България, защо не е принуден да кацне или да бъде свален?
Официална информация още няма, а версиите са няколко - или е тест за охраната на страните от Алианса на фона на войната в Украйна, превоз на наркотици или друг някакъв забранен товар. Третата хипотеза е, че пилотът иска да си направи реклама, подобно на Матиас Руст, който кацна на Червения площад в Москва на 28 май 1987 г. Самолетчето било екипирано с камера, но не шпионска, а любителска.
В четвъртък машината кацна у нас и бе заловена. Самолетът не се е подчинил на унгарските власти при зареждане на гориво и когато те са подходили към самолета, екипажът е излетял. После е кацнал в област Видин пак за зареждане и е излетял отново, времето е било неблагоприятно и е било опасно да е съпроводен от реактивни военни самолети, обобщи вчера вътрешният министър Бойко Рашков.
“Установи се, че машината е кацнала на летище край Търговище. Вече имаме информация и от колегите в Литва и Унгария, нека да изчакаме разследването”, лаконичен бе той. Не разкри колко души е имало на борда му, нито от какво се предполага, че са бягали през територията на 5 европейски страни - членки на НАТО.
“Първоначалната информация е богата и обещава, че това, което е извършено, ще бъде 100% установено”, успокои Рашков.
В някои от
страните
самолети
“Грипен”
са преследвали
машината
нарушител,
посочи още той.
Именно коментари защо нашите военни не са погнали нарушителя на въздушиното ни пространство заваляха, след като стана ясно за странния полет. И напрегнаха колегата на Рашков - военния министър Добромир Заков, който в деня на инцидента бе на работна визита в Гърция.
Българските ВВС са си свършили работата при следенето на самолета, категоричен бе Заков. Дали машината е шпионска, или не - ще установи разследването, лаконичен бе и той.
Не може по този начин - абсолютно безотговорно, с неверни твърдения, с лъжи, да се обяснява как е срамно едва ли не за българските ВВС, че не били следели самолета. Няма такова нещо. Самолетът се следи от центъра в НАТО и се препредава на страните членки. Българските ВВС знаеха къде се намира самолетът още преди да влезе на територията на страната ни, заяви Заков в кулоарите на Народното събрание, където дойде в петък да отговоря на депутатите в парламентарния контрол.
Машината е следена през цялото време, след като е влязла в България, повтори министърът.
Този самолет никога не е представлявал заплаха. Размерът му не предполага той да направи някаква щета над цивилната инфраструктира.
Самолетът е
бил обявен за
потенциален
ренегат -
при този случай върху него не се въздейства, той се следи. Ако има действия, които заплашват военна или цивилна инфраструктура, тогава има процедура, в която той се обявява за ренегат и има процедура за въздействие”, разясни военният министър.
Самолетът е преминал у нас през тъмната част на денонощието,
летял е много
ниско,
за да избегне бурята.
Когато преценихме, че трябва да вдигнем изтребител във въздуха, ние го направихме, в много тежки условия. Беше направен полет, беше направено наблюдение. Самолетът се върна в Граф Игнатиево преди началото на буря - изключително рисков полет. Пилотът, който излетя, рискува живота си", заяви още Заков пред репортери. И се ядоса, че
самозвани
експерти хвърлят
кал върху хора,
които си вършат
работата
Огледът на самолета, който проби въздушното пространство на няколко страни от НАТО и кацна у нас, продължи и вчера. Свалят се натривки, показа репортаж на Нова телевизия.
Самолетът е
6-местен. Той
е бил добре
поддържан Машината лети на бензин и със скорост не по-висока от 300 км в час. Това, че летял много ниско, според експерти сочи, че пилотът е много добър.
“Това е бил международен полет. За него е необходимо да се излети от международно летище и да се кацне на друго международно летище. В България има 5 такива: летище Горна Оряховица, летище София, летище Варна, летище Бургас и летище Пловдив. Законен полет от чужбина може да се осъществи, кацайки само на едно от тези летища”, обясни пред Нова тв пилотът Венцислав Петров, който има над 600 часа във въздуха на подобен самолет.
Задължително се прави предполетната подготовка и попълване на полетния план, в който се посочват мястото на излитане и кацане, пътната линия, броя пътници, дори и наличното гориво на борда.
По неофициална информация само двама души са пътували на борда му.
Намерена е и
камера, която
била поставена
на покрива на
самолета
със симкарта, в която са се съхранявали файлове. Такива камери се поставят, за да проследяват полетите. Тя е следила всеки, който обикаля, съобщи още Нова тв по информация на един от следователите, оглеждал мястото в четвъртък.
Машината продадена на 4 юни от бивш военен в Литва
Нелегално прелетелият 7 държави Piper PA-23-250 Aztec със сериен номер 27-2250 е бил пуснат за продажба в британския сайт planecheck на цена 29 хил. долара, показа проверка на “24 часа”. В обявата, която още не е свалена, е записано, че самолетът е произведен през 1962 г. в САЩ, теглото му е 2360 кг, може да развива максимална скорост от 398 км/ч и да лети на височина до 6000 м. Разстоянието за прелитане е 1600 км. Машината е шестместна, а не двуместна, както беше обявено в началото.
Самолетът е пребоядисван през 2007 г., не се използва от 2015 г. Ресурсите на двигателя са изтекли през 2014 г., а на витлото – през 2017 г. Изисква се основен ремонт на двигателите. Анонсирано е, че двигателите работят отлично. Самолетът е продаден на 4 юни от литовеца Броний Заронскис, който живее в град Паневежис. Мъжът е бивш военен пилот.
Сайтът Offnews се е свързал с литовския собственик. Според него самолетът е свален от литовските регистри през 2009 г.
Сделката е станала, преди машината да прелети без план и с изключени транспондери (устройства, които връщат сигнал към радарите с данни за машината) от Литва през Полша, Словакия, Унгария, Румъния, Сърбия и България.
Кои са купувачите, не е ясно. Заронскис твърди, че са унгарци или румънци. Не са намерени хора при паркирания на бившето летище до Търговище самолет. Бил е завит с покривало. Според източници на “24 часа” и към петък не е било ясно кой е пилотът и дали е имало пътници. Първата информация е била, че са двама. Унгарски сайтове пишат за 4-има или 5-има души. Както вече беше писано, самолетът е кацнал в Дебрецен, където е заредил гориво. През Унгария и Румъния го ескортират изтребители. Експерти по въздухоплаване казват, че влизането му за малко на сръбска територия е било за заблуда.