
18 хил. преподаватели в анкетата на МОН, искат разтоварване на програмите
Учебните програми ще бъдат олекотени. За това натежава анкетата на образователното министерство сред преподаватели. Над 18 хил. педагози са участвали в нея.
Математика и география и икономика са сред предметите с най-много теми и понятия, които учителите предлагат да отпаднат или да бъдат преместени в друг клас.
Предложенията в началните класове са сравнително малко. Според част от учителите изучаването на личности и събития от българската история трябва да приключи до Освобождението. Предлага се отделни понятия от “Човекът и обществото” да се пропуснат, както и леки облекчения по компютърно моделиране и музика. Излишни термини се учели и по физическо - като “престрояване”, “гръбен кроул”.
В прогимназиалния етап предложенията са свързани най-вече с промени по математика, география и икономика, биология и здравно образование и компютърно моделиране. “Елементи от вероятност и статистика” да се премести в по-горен клас, искат учителите.
Общата нагласа е в тези класове да се изучават само информационни технологии, без да се въвеждат умения за програмиране и моделиране, или това да стане отделен предмет.
По география идеята е темата “Балкански полуостров” да се изучава като част от “Европа”.
За децата до 7-и клас не било нужно да се иска умението за ориентиране с компас. А изчисляването на средната гъстота на населението, разстояния с помощта на числения мащаб, определянето на географски координати по глобус и карта да се учат чак след 6-и клас, когато са напреднали в математиката.
По биология някои смятат, че между 5-и и 7-и клас няма нужда да се описват и илюстрират с примери биоразнообразието и основните категории защитени природни обекти в България.
Разтоварване на материала по математика е основното и за първия гимназиален етап - като осева симетрия, ротация, транслация. Ирационалните уравнения с два квадратни радикала и “Елементи от стереометрията” се оставят за по-горен етап.
По география било излишно учениците да изработват схема на общата атмосферна циркулация и да търсят как да се решат екопроблемите на света и недостигът на суровини и енергийни ресурси.
По биология учители искат да отпаднат изискванията за дефиниране на раса, описване на етапите на психосексуалното развитие и ролята на висшата нервна дейност.
В 10-и клас заедно с олекотяването на програмата учители държат те да избират между определени произведения - например дали да преподават части от “Дядо Горио” на Балзак, или от “Мадам Бовари” на Флобер.
Сега 8-класниците трябва да могат да създават цялостен текст на есе по морален проблем. Предложението е да се заложи работа по отделните части на есето, а чак в 9-и клас да могат да напишат цяло.
Най-много се оплакват учителите по физическо. Всички преподаватели искат повече часове за практика. Екипът на просветния министър акад. Николай Денков прави преглед на учебните програми, обещанието е те да се коригират до септември.