Как се смята проста лихва пък, трябвало да знаят седмокласниците, а не както е сега - в 5-и клас
Вазовите “Под игото” и “Левски” от “Епопея на забравените” да се преместят от 10-и в 9-и клас. Това е едно от предложенията на учители за оптимизиране на учебните програми по български език и литература.
Педагозите са дали общо 12 предложения за разместване на темите по предмета.
Учителите предлагат “Моето семейство и други животни” на Джералд Даръл да не се изучава в задължителните часове. Тези промени няма да утежнят учебната програма, уверяват от образователното министерство. Предлага се например миналите глаголни времена, причастията, наречията и предлозите да се преместят от 5-и в 6-и клас, а по-леките теми, свързани с местоименията, с еднородните части в простото изречение, с активната и пасивната лексика, с паронимите, с писането на резюме и на делово писмо да слязат в по-долни класове или в прогимназията.
Това са част от резултатите от 3 специално организирани допитвания с анкети сред преподавателите и сред учениците от 3-и до 10-и клас, в които се включиха почти 18 000 педагози и 5200 деца и младежи, както и от социологическо проучване сред родители и деца, поръчано от МОН. Взети са били под внимание и резултати от изследвания на Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование от 2018-2020 г. за степента на придобиване на ключови умения по история и цивилизации и география и икономика в прогимназията и по природни науки в първия гимназиален етап (8-и - 10-и клас). Включени са и изводите от външните оценявания в 4-и, 7-и и 10-и клас.
Най-много са темите по математика, които са предложени за преместване в по-горен клас или в разширената подготовка. Такива са например “Еднаквости в равнината”, “Класическа вероятност”, “Елементи на стереометрията”. Според учителите за кредит, рента и квартил трябва да се учи в разширената или в профилираната подготовка.
Предлага се изчисляването на проста лихва, което сега се учи в 5-и клас, да се преподава две години по-късно, а уменията за построяване на успоредник и на триъгълник по различни дадени елементи да се изискват от седмокласниците в разширената подготовка, а не от всички. Ще се обсъжда също преместването в следващ клас на понятията полуравнина и контур на полуравнина.
Евентуалните промени в учебните програми ще бъдат предложени за обществено обсъждане в края на октомври.