
Над 100 000 тона сол са хвърлени срещу заледяване по пътищата у нас тази зима, научи "24 часа".
След обилния снеговалеж отпреди десетина дни фирми, общини и пътни управления са подали заявки за още 40 000-50 000 тона смеси, които трябва да стигнат до края на зимата. “Заявките растат постоянно. От средата на януари не сме спрели да поръчваме. Постоянно пристигат кораби с товари. Разпределяме солта според нуждите на клиентите – някои фирми искат два камиона, други двеста”, обясни Русанка Петрова, управител на генералния представител на египетските държавни солници "Салекс Бул" ООД.
В неделя вечерта в Бургас пристигна поредният кораб с 6000 тона сол. 70% от доставката е за фирмите, отговарящи за поддръжката на София.
Подготовката за тази зима започнала още от август и до ноември всички фирми били заредени с достатъчно сол. Никой обаче не предполагал, че тя ще е толкова тежка и ще глътне такова количество материали.
Така на 21 януари всички закъсали. Свършил и запасът от 15 000 тона, който фирмата поддържа за екстремни случаи. Кризисната ситуация с липсата на сол се разминала, защото фирмата предвидливо започнала да поръчва смеси още в началото на годината.
“Просто никой не е очаквал толкова много сняг и ниски температури. Реагирахме максимално бързо, ако не бяхме предвидили ситуацията и тепърва пускахме поръчки, солта щеше да започне да пристига в края на този месец”, обясни Петрова.
Солта, с която се работи в цялата страна, пристига на пристанището в Бургас от Египет. Тя е проверена от европейски организации и има всички международни сертификати.
Гарантира действиедо -15 градуса. След -20 градуса фирмите я ползват с други агенти.
Солта е най-евтиното и безвредно средство срещу снега, тъй като другите материали са до 10 пъти по-скъпи.
Освен у нас с египетска сол, която съдържа натриев хлорид, калций и магнезий, се чистят пътищата в почти цяла Европа – Германия, Австрия, Англия, Словения и дори Америка. Миналата зима заради по-тежките условия в други държави се наложило от Бургас да пращат пакетирана сол за Германия и Словения, които били закъсали и не можели тепърва да чакат доставки от Египет.
Освен сертифицираните материали се разпространява и некачествена египетска сол, добита от частни солници.
“В нея има доста примеси – пясък и камъни. Става на големи буци и затруднява работата по чистенето”, казва Петрова. На въпрос дали фалшивата смес мърси повече, тя отговори, че всяка сол цапа обувките, това не може да се избегне и не зависи от качеството й.
"За да не се стига до подобни ситуации, трябва общините и институциите, отговарящи за пътната поддръжка, да предвидят средства за материали още от лятото. Така се прави в цяла Европа. Не бива да се чака последният момент, защото няма как да знаем каква ще е зимата, а и лятото солта е по-евтина”, подчерта Петрова.
Фандъкова поиска снегорини от Павлова за околовръстното
Cтоличният кмет Йорданка Фандъкова поиска допълнително снегорини от Министерството на регионалното развитие и благоустройството заради извънредно обилния снеговалеж. Лиляна Павлова откликна и така в борбата на столицата с тежката зимна обстановка се включиха още девет машини.
“Цялата техника, която имат фирмите, е на терен. Министър Павлова се отзова веднага и пренасочи към София 4 снегорина на фирмите, отговарящи за поддръжката на републиканската пътна мрежа. Освен тях осигурихме още 5 от общинската фирма. Те се насочиха към околовръстното, Северната дъга и бул. “Ботевградско шосе”, заяви за “24 часа” Фандъкова.
Въпреки че над 120 снегорина чистиха столицата, Фандъкова е категорична, че и този път ще има санкции за фирмите. “Основната задача беше да не допуснем да се блокира градът и той остана проходим при зимни условия. С изключение на 2-3 места в селата градският транспорт не спря да работи, за разлика от Рим, който остана без такъв. Все пак имаме критична и кризисна ситуация, а не нормална зимна обстановка. Няма как улиците да са на асфалт”, посочи Фандъкова. Тя обаче не е доволна от чистенето на участъци от булевардите “България”, “Рожен”, “Ломско шосе”, “Ботевградско шосе”, “Симеоновско шосе” и пътищата в район “Витоша”, които лично е обиколила. За няколко часа остана затворен пътят за Витоша. Забраната се наложи, за да може машините да почистят платната. Екип на Общинска полиция пък съпровождаше автобуси с деца по пътя от "Алеко" към града. Проблеми имаше по участъка на околовръстния път между Мировяне и Нови Искър заради аварирал ТИР, както и в района на Боянско ханче и Подгумер.