Тунел „Железница“ е предсрочно завършен, но неизползваем заради свлачища. Това става ясно от проверка на Института за пътна безопасност на пътен тунел „Железница“ и съоръженията към него, които са част от строителството на лот 3.1 от АМ „Струма“.
Проектът бе готов за година и половина от изпълнителя с европейски пари по програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“.
На място на 10 август 2022 г. Институтът за пътна безопасност (ИПБ) установи, че съоръжението тунел „Железница“ е изпълнено предсрочно и е напълно готово за въвеждане в експлоатация. Двете тръби на тунела са общо над 4 км и са част от строежа на лот 3.1 от АМ „Струма“.
Съоръжението е с всички необходими системи за енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, електронна система за контрол на достъпа и т. н. Изграден е и обслужващ тунелен път при южния портал на тунела откъм град Симитли, площадка за хеликоптер, два моста над Суха река, които са съответно 108 м и 18 м, подпорна стена и други.
Към днешна дата всичките тези съоръжения бездействат и не са въведени в експлоатация поради две свлачища, които се намират от двете страни на тунела.
От института подчертават, че за свлачищата се знае повече от година и половина, но до момента не са предприети никакви мерки за укрепването им, за да може се пусне тунелът. В доклада се посочва, че "този фарс се разиграва поради пазарлъци за комисиони, към които се стремят длъжностни лица от бившите ръководства на МРРБ и АПИ".
Отбелязва се, че към днешна дата от бившето ръководство на АПИ не са предприети никакви действия, за да започнат укрепителните дейности на свлачищата, въпреки дадената заявка за това през февруари от Гроздан Караджов.
Според източници на ИПБ това е така, тъй като строителните фирми отказват да плащат комисиони, а и много от тях вече печелят поръчки в западни европейски държави и стават все по устойчиви на корупционен натиск.
Крайният резултат от този фарс е, че гражданите не могат да ползват съвременните пътни съоръжения, които гарантират в максимална степен пътната им безопасност поради корупционната жажда на висши чиновници от бившето ръководство на АПИ, твърдят от института.
Според тях е странен и фактът, че бившия председател на АПИ Тодор Василев не е посетил нито веднъж тези съоръжения, както района на свлачищата, които възпрепятстват въвеждането в експлоатация на пътните съоръжения.
Институтът за пътна безопасност изразява надежда, че новите ръководства на МРРБ и АПИ ще вложат необходимия ресурс и потенциал за укрепване на свлачищата, които възпрепятсват въвеждането в експлоатация на описаните по-горе пътни съоръжения.
От ИПБ призовават новите ръководства на МРРБ и АПИ да дадат отговор какво се случва с въпросните 200 милиона лева, платени в аванс още през 2019 г., и как така до този момент няма укрепено нито едно свлачище. Те питат и дали ще бъде потърсена отговорност на бившия министър Гроздан Караджов и бившия председател на АПИ Тодор Василев за бездействието им, както и дали бездействието е било подчинено на корупционна практика и било ли е стимулирано с подобаващи комисиони.
От МРРБ коментираха, че свлачищата са започнали през февруари и тогава е издаден акт 10, с който строителството на двете пътни отсечки от двете страни на тунела е стопирано и е започнало проектиране на противосвлачищно укрепване. Към момента то не е завършило. Който знае факти за искане или вземане на подкупи, е длъжен да ги каже на съответните органи, напомниха оттам.
Констатацията на ИПБ излиза ден преди посещението на служебния министър на регионалното развитие Иван Шишков на мястото.