
Проектът за инвестиционен разход за вторите осем изтребителя F-16, одобри днес на заседанието си Министерския съвет.
Новите осем изтребителя ще струват общо 1, 296 млрд. долара без ДДС и трябва да пристигнат у нас през 2027 г. Проектът за инвестиционен разход обаче първо трябва да бъде одобрен от Народното събрание, когато то се събере след изборите.
Закупуването на вторите осем изтребителя бе планирано още през 2019 г. Така България ще има една цяла ескадрила от нови изтребители. В момента страната и разчита само на съветските МиГ-29, но ресурсът им изтича в средата на 2023 г. Служебният министър на отбраната Димитър Стоянов вече обяви, че води преговори с Полша за закупуването и ремонта на двигателите им, но въпреки това ще се наложи да се намерят и заместващи изтребители, които да се използват за охрана на небето ни, докато пристигнат първите изтребители F-16 в началото на 2025 г. България вече е поискала оферти за заместващи самолети от САЩ, Франция, Нидерландия, Швеция и Израел.
Досега отговор има от Франция и Швеция, обясни Стоянов.
Искането от Швеция е за изтребители "Грипен", а от Франция е за "Мираж-2005".
"Нашето ограничение е, че искаме летателни часове на лизинг", посочи министърът.
Сумата за новите осем изтребителя е приблизително същата като тази по първия договор, която е 1 млрд. и 256 млн. долара, но пакетът въоръжение е доста по-голям и вече имаме право на разсрочено плащане.
Бройката самолети е същата, но с разлика, че при първите самолети единичните са 6, а двуместните („спарки“) – 2, за вторите съотношението е 4 на 4. Резервните двигатели са с два повече. Ракетите за близка дистанция са с 5 повече. При ракетите за средна дистанция вземаме по-новия, най-модерния вариант и те са с 6 повече. Контейнерите са с 2 повече. В първия сет няма планиращи бомби, сега те са цялото количество. По отношение на управляемите бомби в първия сет също нямаше, сега са всички необходими. Снарядите за бордовото оръдие са два пъти повече от първия договор, резервните радари са с един повече. С един повече са резервният бордови компютър и симулаторът за въоръжение. Броят на горивните резервоари е същата бройка, както в първия комплект. Пилотите за обучение ще бъдат с четирима повече. Техниците са наполовина по-малко, защото първите винаги трябва да са повече и сега допълваме тези, които са липсвали за цяла ескадрила. Включено е и дооборудване за оперативна база.