
Обучението на арфа и пиано станало с размяна на клипове
Преподавателката в Американския университет Анна-Мария Равнополска-Дийн успешно прилага новите технологии в музикалното образование
“Образование 4.0” е съвместна инициатива на Vivacom и в. “24 часа” за дигитална трансформация на образованието.
Проектът си поставя за цел да популяризира ползите от дигитализация на българските училища и университети чрез въвеждане на технологии, нови методи на преподаване в сигурна виртуална среда и подходящо съдържание.
Може ли концерт с класическа музика да се организира и проведе онлайн с непрофесионални начинаещи музиканти? Да, и то успешно. Това доказа преподавателката по музика в Американския университет в България (АУБ) Анна-Мария Равнополска-Дийн. Тя ръководи свободно избираеми предмети - изпълнителско изкуство на арфа и пиано, музикална теория, музиката в латиноамериканската култура и джаз история. Не са задължителни за студентите, но
има десетки записали се на курсовете при нея
Арфата, която ползва за обучението, е произведена в Русия, а е взета под наем от приятел на Анна-Мария от Германия. В АУБ има общо 8 пиана, от които три са в общежитията.
Когато първата вълна на пандемията ни заля преди 2 г., завари неподготвени всички. За световноизвестната арфистка, изпълнител и композитор, това е бил особено стресиращ момент. Бързо е трябвало да се премине към онлайн обучение. И ако теорията все пак може да се преподава през компютъра, то свиренето изисква лично физическо присъствие, а много от студентите се прибрали по родните си места. Някои избрали да останат в общежитията в Благоевград до края на учебната година. Един по един, за да не се струпват, влизали в кабинета по музика, където са пианото и арфата. Монтирали лаптоп с мобилен интернет с бисквитка. Кабинетът обаче е на подземния етаж и често връзката се губела.
“Пандемията бе обявена в средата на семестъра и нищо не се знаеше още. Буквално пропадаш в пропаст и трябва да се измъкнеш. Започнахме работа с виртуалната платформа Big Blue Button (Биг Блу Батън). Беше пълен шок и за мен, и за студентите. Теорията горе-долу вървеше, но какво да правим с арфата и пианото?”, спомня си първия сблъсък с дистанционното обучение преподавателката. През екрана Анна-Мария Равнополска-Дийн им показвала постановката на ръцете. Случвало се е да усети, че
има нещо нередно с педалите на арфата
Тогава карала студента да свали лаптопа на земята, да насочи камерата към педалите и да ѝ покаже как работи с тях, а тя го насочвала.
В края на семестъра всички получили документ, че са издържали и преминали успешно курса. Музикантката обаче създала традиция в края на всеки семестър студентите ѝ да изнасят концерт. Категорична била, че традицията не бива да се нарушава. Ще го направим онлайн, решила преподавателката и го кръстила “Стей хоум”. Студентите ѝ, които са били вече по домовете си в САЩ, Северна Македония, Узбекистан и други държави, започнали трескаво да търсят ако не пиано, поне йоника или нещо подобно. Две момичета от САЩ дори опитали да вземат под наем арфи, за да се включат, но заради пандемията и там контактите и придвижването били затруднени и се отказали. Все пак 8 студенти успели да си осигурят електрически пиана. “Беше къртовски труд. Аз им изпращам нотите, те ми изпращат видеоклипове с изпълненията. Аз преценявам къде има пропуск, свиря, записвам се и им пращам обратно моя клип да изправят грешките. Те обратно и така, докато се получи добро изпълнение. Накрая успяхме и всички бяхме много удовлетворени, а концертът ни може да се види в ютюб”, разказва музикантката.
Следващият семестър бил изцяло онлайн, като тогава ползвали платформата Сanvas. За дистанционното обучение Анна-Мария вече се подготвила предварително, натрупала опит от предишните месеци. Направила презентации, снимала се, за да покаже на студентите постановката на тялото пред пианото и арфата, позиционирането на ръцете, изпратила им нотите и им казала: “Гледаш клипа и четеш”.
Два пъти ходила до университета, за да настройва арфата
След това използвала като помощник студентка, която била по-напреднала и от разстояние ѝ давала инструкции как да го направи. И отново продължили традицията на концертите в края на семестъра онлайн.
Миналата учебна година изкарали нормален присъствен семестър с концерти пред публика.
Музиката е доста встрани от дисциплините, които се изучават в Американския университет, но студентите с удоволствие посещават часовете на арфистката. Преди години е имало повече младежи, свирили на някакъв инструмент, преди да дойдат във вуза. Сега повечето или нямали никаква, или били със съвсем елементарна представа от ноти. Обикновено знаели това, което се изучава в средното училище, но то се свежда само до популярния “ключ сол”, наричан още “виолинов”, а не и “ключ фа”, наричан още “басов”.
“Започваме с четенето на ноти. Много са амбицирани да се научат да разчитат партитури и да свирят. Някои избират и двата инструмента, други почват с пианото, защото им се струва по-лесно. После искат да се прехвърлят на арфа, защото им се изглежда по-ефектно. Всички успяват. Не казвам, че стават виртуози, но все нещо научават и им е интересно”, споделя музикантката. С повечето от тях поддържа връзка и след завършването им. Разказва и за студентка от Добрич, учила пиано. След завършването заминала за САЩ, където вече е изучавала музика като основна специалност и след това е отворила частно музикално училище.
Анна-Мария Равнополска - Дийн е завършила Консерваторията в София. След това учи при Лиана Паскуали в Букурещ, която е ученичка на Марсел Турние. Участва като солист в международни арфови конкурси в Гарджилес, Мюнхен и Йерусалим.
След блестящо представяне на конкурс в Израел е поканена от Сюзан Макдоналд да продължи обучение в САЩ в Джулиърд Скул ъв Мюзик. През 1991 г. завършва със специална “артист диплома” и веднага след завръщането си у нас започва да преподава в Американския университет.
През 1992 г. дебютира и на сцената на концертния център “Карнеги хол”. Има редица участия като солист и специален гост на международни арфови конгреси във Виена, Копенхаген, Сиатъл, Прага, Женева. Свири също така в престижни европейски зали като Сал Поарел, Нанси, Франция, в Гастайг, Мюнхен. Освен на голяма педална арфа Равнополска-Дийн свири и на парагвайска, малка ирландска, както и на финландска цитра кантеле. В репертоара ѝ влизат както класически произведения за арфа, така и джаз, поп и фолклор, а самата тя също композира.