Военната полиция и прокуратурата разследват инцидента. Неизправни самолети не летят, увери военният министър
Български бомбардировач Су-25 се разби по време на кацане малко преди пистата на авиобаза Безмер. Пилотът му - полковник Пейо Дончев, който е и бивш началник-щаб на авиобазата, оцеля, след като успя да катапултира успешно от малка височина.
Инцидентът е станал около 14,30 ч в сряда по време на регулярен полет. Веднага след като Дончев е катапултирал, военни от базата са му оказали първа медицинска помощ. По-късно той е откаран с военномедицинския ни самолет “Спартан” към столичната болница ВМА, за да му бъдат направени медицински изследвания.
“В сравнително добро състояние е. Лично разговарях с него, чувства се добре”, категоричен бе министърът на отбраната Димитър Стоянов пред журналисти часове след инцидента.
“Катапултирал се успешно и това е най-правилното решение в ситуацията, в която е изпаднал”,
увери Стоянов. Той обаче настоя, че е прекалено рано да се говори за причините, довели до падане на самолета.
“Има назначена комисия от Военна полиция с моя заповед, тук са и военните прокурори. Която и версия да бъде изказана в този момент, ще бъде спекулация”, категоричен бе той.
Първоначално в медиите вчера се появи и информация, че парашутът на Дончев се е отворил само частично. Министърът на отбраната обаче го отрече.
“Парашутът се е отворил напълно,
системите са работили перфектно. Няма проблем с катапулта на самолета”, увери той.
Напълно опитен е бил и пилотът. Бившият началник на авиобазата Пейо Дончев има над 750 часа нальот, стана ясно още от думите на служебния министър.
“Неизправен самолет в авиацията не се допуска до полет. Това е правило, което се спазва от абсолютно всички. Самолетите са приземени и няма да се лети, докато не се установи причината за инцидента”, подчерта Стоянов. Той обясни, че преди самолетът да се разбие, пилотът
не е подал сигнал за отказ на авиотехниката
“Но отчитайте факта, че процесите са скоротечни”, допълни той. Стоянов разказа още, че заради динамичната ситуация пилотът е нямал време да избере място за кацане. За щастие, самолетът е паднал в района на поделението и далеч от населени места.
Последният инцидент с такъв тип бомбардировач е бил през 1988 г. “Доколкото си спомням, има един загубен самолет Су-25К, и то при стрелба на полигон. Тогава е катастрофа”, добави служебният министър на отбраната.