
Да изчакаме черната кутия. Заради лоша стойка катапултирането може да е опасно, предупреждава той
- Г-н Калев, как ще коментирате инцидента със СУ-25?
- Това е щурмови самолет с два двигателя, но в случая, когато захожда за кацане, се получава пожар и това налага пилотът да се катапултира. Машината има противопожарна система, но изглежда пожарът е бил доста интензивен. По принцип този самолет може да лети и с един двигател, не е фатално, но тук вероятно пожарът е бил и при двата двигатели. Когато се разчете черната кутия, ще разберем причината. Засега не е ясно. Трябвало е да се катапултира.
- Достатъчен ли е нальотът?
- Полк. Пейо Дончев има 750 часа общ нальот, той е бивш началник на авиобаза Безмер. Щом е бивш командир на базата, а още лети, вероятно е пенсиониран и е още на служба, както беше с майор Валентин Терзиев. Аз не приемам този механизъм на заплащане на летците, но те си знаят...
- Парашутите сигурни ли са?
- Като изработка са много сигурни, в миналото на всеки три месеца парашутът се прескатава, той седи в седалката на пилота като в чаша, а не както е при МИГ-17 да е на пилота. При съвременните самолети са на самата седалка.
Катапултирането е възможно дори при нула метра височина и при нулева скорост, може да се извърши на достатъчна височина, и летецът да се приземи. Много силен е този барутен, реактивен двигател.
С тези 750 часа се смята за опитен пилот. За състоянието на самолетите в базата в Безмер малко се знае. Вниманието е фокусирано върху самолетите МИГ-29 в Граф Игнатиево.
Не може в Граф Игнатиево да летят малко, а в Безмер много, лети се от време на време. Навремето правехме 15-16 часа на месец, а сега сигурно за година. Неприятно е, че самолетът е "отишъл", летецът е действал правилно, навремето ни казваха по-добре без самолет, отколкото без летец.
Да изчакаме черната кутия, за да се правят изводи.
Поддръжката на самолета в тези години е на ръба. Чест прави на състава, че се справя, самолетът е аварирал. Ако загине пилотът, е катастрофа. В случая губи се самолет, но Слава Богу, че пилотът е жив. По-добре без един самолет, отколкото без самолет и летец.
- За какво най-вече се използва този самолет?
- СУ-25 е щурмови изтребител. Той е като таралеж, вече почти няма такива в света. Има оръдия, управляемо ракетно въоръжение за поразяване на танкове, бронемашини, радио-локационни постове, поразява цели от 0 до 120-150 км - тактическа дълбочина. На борда му има управляеми ракети Земя-въздух, може да носи 2-3 тона бомби. Той е за поддръжка при настъпление на сухопътните сили. В много бивши страни от Варшавския договор все още се използва, включително и сега в Украйна. Може да изпълнява и сложен пилотаж. Изключително добър самолет.
- Кога катапултирането става опасно?
- Човек трябва да е с изправен гръбнак, с изправена глава към седалката - има си стойка, много успешни катапулти са проведени.
Когато нашите катапултираха през 1981 г. заради удар с щъркели, задният пилот не е очаквал, че ще се катапултира, не заема стойката и бе получил болки в шийните прешлени, но всички, които са се катапултирали, си летят. Да, това е стрес! Полк. Иван Тодоров като катапултира през 1984 г. получи микроинфаркти, защото една от основните стойки не се спусна. Катапултираха съзнателно. Това са единични случаи. По-лошото е когато пилотът се приземява с катапултиране и има силен вятър, тогава може да се удари в земята. Имаше такъв случай в Добрич. Но от самото катапултиране не помня да е имало някакви особени тежки случаи. Ако човек заеме правилна позиция и стойка, няма да има проблем. Разбира се, има ограничения. Това не може да се прави при 1200 км/ч. Въздушната струя трябва да е по-малка.
Сега всички летят с шлемове и при катапулт от рязкото ускоряване, филтърът сам пада по инерция и предпазва лицето от скоростния напор.