
Необходима е промяна в нагласата към процеса и философията на преподаване, казва управителят на издателство „Клет България“
Ползите от прилагането на STEM подхода в обучението ще бъдат център на Националния форум "Стратегии и решения за работещо STEM образование" , който ще се проведе от 10 до 12 ноември в Пловдив. Организатори са издателство "Клет България" и в. "24 часа". Събитието цели да повиши информираността по темата и да подчертае ползите от прилагането на STEM методи в образователната система. Форумът ще представи настоящи и бъдещи европейски и национални визии, стратегии, политики, инициативи и програми в областта на STEM. (Science - Technology - Engineering - Mathematics) интегрира природни науки, технологии, инженерство и математика в едно цяло).
- Издателство „Клет България“ съвместно с вестник „24 часа“ организира Национален форум „Стратегии и решения за работещо STEM образование“ през ноември, какви ще са акцентите?
- STEM обучението е основният фокус на инвестициите в образование по Плана за възстановяване и устойчивост и за него тепърва ще се говори много. Ние искаме преди всичко още веднъж да обясним какво всъщност представлява STEM образованието. Защо то е толкова важно и най-вече да представим работещи решения за него. Целта на издателство „Клет България“ винаги е била да бъде истински партньор на образователните институции и вярваме, че с този форум продължаваме тази линия и ще помогнем STEM образованието да не остане поредната добре звучаща фраза без практическа полза за образователната система.
- Кои са специалистите в областта, които ще вземат участие и ще предадат своя опит на българските учители и директори?
- Горди сме, че успяхме да привлечем наистина забележителна палитра от български и международни специалисти, които правят форума изключително представителен, а участието в него интересно и полезно. Следвайки философията на STEM обучението за междупредметност и интегрираност, така и лекторите и техните теми ще обхванат различи аспекти, настоящи и бъдещи европейски и национални визии, стратегии, политики, инициативи и програми в областта на STEM в едно цяло.
Сред лекторите са чуждестранни образователни експерти в STEM областта като Ангелина Скараки (Гърция), д-р Андреас Кастнер (Германия), както и проф. Найден Шиваров, директор на Националния STEM център, д-р Лъчезар Африканов, преподавател в сферата на образователното лидерство и свързани направления като коучинг, дизайн мислене и управление на европейски проекти, проф. Тони Чехларова, ръководител на проекта Scientix за България; „Образование по математика и информатика“ на ИМИ-БАН и др. Вярваме, че в края на форума ще допринесем към повишаване на знанието, увереността, устойчивото развитие и преподаване на STEM, както и ще спомогнем на българските директори и учители да се затвърдят като успешни лидери на STEM практики и иновации.
- В каква степен STEM подходът се интегрира в българското образование към момента?
- Както споменах в началото, STEM обучението е основният фокус на инвестициите в образование по Плана за възстановяване и устойчивост и във всяко българско училище ще бъде изграден STEM център. Това е наистина чудесно, но недостатъчно. STEM подходът е практическото прилагане на знания и умения, чрез който можем да подготвим учениците за реалния живот и тяхното професионално развитие. Само кабинетите, дори и най-най-модерните, няма да променят начина на обучение и резултатите от него. Необходима е промяна в нагласата към процеса и философията на преподаване, тъй като STEM обучението изисква коренно различен, много по-широк и всеобхватен поглед. Издателство „Клет“ работи именно в тази посока, да подпомогне учителите с обучение и образователни ресурси, които да им осигурят възможност да излязат от традиционните рамки на преподаване.
- Разкажете ни малко повече за дигиталните STEM ресурси, които първи у нас разработвате и вече предлагате за обучение за ученици от 5-и до 7-и клас?
- С тези ресурси се опитваме да покажем именно как обучението в 5-и, 6-и и 7-и клас може да излезе извън тясна логика на отделните предмети. Да демонстрираме нагледно междупредметните връзки и да осигурим на учителите и техните ученици модерен инструмент за работа, и то през цялата учебна година. Ресурсите са поместени в нашата дигитална образователна среда iZZI и това помага и позволява те да използват огромните възможности на тази система. От една страна, те включват разнообразни задачи за работа по проекти, множество интерактивни материали, инструменти за оценяване и самооценка, но и специално създадени в полза на учителя методически разработки. Така в STEM ресурсите в iZZI събираме на едно място всичко нужно за учителя, като му осигуряваме голям избор и свобода как да развие своите STEM занятия.
- Планирате ли създаване на STEM ресурси и за другите етапи на обучение?
- Да. Нашата цел е да сме полезни на всички преподаватели и всички участници в образователния процес и естествено, ще насочим усилията си към развиване на модерни образователни ресурси и за горния курс, а впоследствие за началния етап в училище, а след това и за детските градини. Дори там може да има STEM образование и ние ще осигурим материали и за колегите.