
След пандемията случаите рязко скачат, според министъра примерът на улицата – псувни и бой, провокира такова поведение
Случаите на агресия в училище рязко скачат след годината на обучение онлайн заради пандемията. Регистрираните инциденти - агресия, нарушаване на вътрешния ред и др. през учебната 2020/2021 г. са 1907, а през миналата вече са 3320. Скокът е почти двоен.
Това обяви Татяна Предова, държавен експерт в Министерството на образованието и науката на дискусията “Училище без агресия за сигурна училищна среда”.
В първата от посочените учебни години случаите на тормоз и агресия и в началния и по-горните курсове, са 2539, докато следващата са 3164. Тази статистика важи за всички участници в учебния процес.
Насилие над учител през 2020/2021 г. е имало в 122 случая, а през следващата те са се вдигнали с 19. Над дете - съответно в 122 и 158 случая.
“Инцидентите са значително по-малко, докато учениците бяха в електронна среда. Родителите пряко ги контролираха. Липсата на социализация за период от година и половина им се е отразила твърде негативно и те почти са загубили умения за общуване. Хубавото е, че в момента училищните психолози активно им помагат да се справят с проблема”, коментира експертката. Според нея учениците са тревожни и заради войната в Украйна, защото родителите им дори без да искат им предават своите страхове.
В тийнейджърска възраст тревожността и потиснатото състояние се проявяват повече с буйно поведение, докато при възрастните депресията се проявява с потиснатост, обясни още специалистката.
Противообществените прояви на малолетни и непълнолетни ученици са десетки хиляди. Работата с такива деца е задължителна, превенцията е недостатъчна. Това каза министърът на образованието и науката проф. Сашо Пенов.
Според него заниманията с колективни изкуства и спорт могат да допринесат за справяне с агресията в училищата. По Националната програма “Заедно в изкуствата и спорта” за тази учебна година са предвидени 90 млн. лева. Такъв тип дейности създавали умения за работа в екип, за обединяване около обща цел на ученици, учители, артисти, спортисти и др.
Агресията и езикът на омразата са навлезли твърде много в училищата и се превръщат в една от пречките за осъществяване на задачите, които те имат - за преподаване на знания, за създаване на умения и за възпитаване на граждани, хора, човеци, каза още проф. Пенов. Според него обществото създава условия, за да въвлече децата в агресивни изяви.
“Като започнем от откровеното насилие, виждано по филми, понякога в семействата, псувните по улиците и в транспорта и стигнем до сбиванията на публични места - има фактори, които съпътстват и може да ги определим като причини за агресивното поведение”, уточни министърът.
Министърът на образованието проф. Сашо Пенов и представителката на Детския фонд на ООН в България Кристина де Бройн на конференцията