Договорът за закупуване на още осем американски изтребителя F-16 одобриха днес на първо четене депутатите. "За" него гласуваха 152-ма народни представители от ГЕРБ, ПП, ДПС, ДБ и "Български възход". "Против" бяха 42-ма от "Възраждане" и БСП, а сред тях и един от "Промяната". Други седем от ПП пък се въздържаха.
Офертата за вторите осем самолета F-16 Block 70 е близо 1,3 млрд. долара. Сумата е приблизително същата като тази по първия договор, която е 1 млрд. и 256 млн. долара, но пакетът въоръжение е доста по-голям и вече имаме право на разсрочено плащане.
Бройката самолети е същата, но с разлика, че при първите единичните са 6 броя, а двуместните („спарки“) – 2, за вторите съотношението е 4 на 4. Резервните двигатели са с два повече. Ракетите за близка дистанция са с 5 повече. При ракетите за средна дистанция вземаме по-новия, най-модерния вариант и те са с 6 повече. Контейнерите са с 2 повече. В първия сет няма планиращи бомби, сега те са цялото количество. По отношение на управляемите бомби в първия сет също нямаше, сега са всички необходими. Снарядите за бордовото оръдие са два пъти повече от първия договор, резервните радари са с един повече. С един повече са резервният бордови компютър и симулаторът за въоръжение. Броят на горивните резервоари е същата бройка, както в първия комплект. Пилотите за обучение ще бъдат с четирима повече. Техниците са наполовина по-малко, защото първите винаги трябва да са повече и сега допълваме тези, които са липсвали за цяла ескадрила. Включено е и дооборудване за оперативна база.
"Унизителна сага" видя в сключването на втория договор по време на дебатите социалистът Румен Гечев. "Редовно си плащаме милиарди и не получаваме нищо", каза той. И разтълкува, че щом в предложението цената е записана като "прогнозна", днес може да е "2 млрд., а утре 200 млрд."
Тази риторика е достойна за правителството на Жан Виденов, в което бяхте министър, но не и за една модерна социалистическа партия, отвърна му Атанас Славов от ДБ
Аз съм съгласен с г-н Гечев. Това е една обидна сделка за България, скочи Николай Дренчев от "Възраждане"
Надявам се БСП някога да го осъзнаят, че пари за отбрана на една страна винаги са необходими, особено сега като има война в близост до нас. Къде бяхте? Защо не ги променихте тези неща? Те са договаряни по време на вашето правителство. Не ги променяте, може би, защото не са така, обърна се към Гечев пък Христо Гаджев от ГЕРБ.
САЩ не дават на изпълнителя да променя нищо в този договор, той е поставен в робско положение, настоя Гечев.
Надявахме се, че на разговора днес, ще излезете от пропагандния си тон. Колеги, ние не сме в супермаркет за самолети. Не може да отидем и да си изберем. Всеки разправя как видиш ли има нещо по-добро? Къде е? Кой го предлага? Другата опорка - Щели сме да чакаме много, ами в наши дни за нов автомобил се чака една година, настоя отново Атанас Славов.
"Промяната" и "Възраждане" обаче настояха министърът на отбраната да обясни подробно какво точно представлява договора и основателни ли са притесненията на депутатите по него.
През 2018 г. се взе едно политическо решение и след това експертизата няма значение. Но ако не се вземат още 8 самолета, няма да има достатъчен боен комплект така, че самолетите да изпълняват добре заложените им задачи. Затова е необходимо да има още самолети, обясни от своя страна военният министър Димитър Стоянов.
Във втория договор има включено въоръжение. Първите осем броя са недостатъчни за изпълнение на задачите по еърполисинг, а какво остава за охрана на въздушното ни пространство. Личното мнение е късно да го коментираме. Условията са ясни, ние сме пожелали да сключим договора по програмата FMS. МО има достатъчно капацитет да управлява договора и не само този. В договора има ясни параметри, цени, количества, срокове, приложена е и схемата за плащане на всяко едно тримесечие. Ако няма втори договор, тук оставям на страна личните предпочитания, ще скъсаме със 110 г. бойна авиация, каза Стоянов.
В момента депутатите гледат проекта на второ четене.
Какво проучих аз за холандиците? Те какво направиха, когато избираха какъв самолет да си купят, защото те също са член на НАТО и трябва да имат модерно въоръжение. Изборът им е много прагматичен, който и ние можехме да направим, но такава ни е държавата. Те са коментирали как това ще има полза за холандската икономика, а не като нас - да раздаваме едни пари. Брат ми в момента епрактикуващ авиоинженер, може да ви разкаже повече. Холандците са поставили условие - ако вкараме американски самолети, ще искаме на същата цена да имаме и ние договори със САЩ, за да печели холандската икономика. Те имат Ф-35 и Ф-16, отделно холандския самолет, в който аз учех, работеше за Еърбъс. Чудим се защо не са си поръчали Юрофайтър? Защото са успели да си направят хубава сделка за холандската икономика. А къде са нашите политици? Защо не направим втора стъпка, а само раздаваме нашите пари. Но нека си купим самолети, защото не знаем какво ще ни последва с развитието на войната в Украйна, каза Александър Дунчев от ПП.
Какъв е според вас мотива предното правителство на ГЕРБ да направи договор, че да купи самолети, които не могат да бъдат боеспособни, запита го колегата му Искрен Митев от ПП.
Разликата в двата договора е индустриалното сътрудничество. Много сте прави г-н Дунчев, че повдигате този въпрос. МО пусна писмо до САЩ, че във втория договор няма да имаме офсет. В първия договор вече има такъв. Четири са договорите от 2019 г., сред тях е и този. В комисия ни бе съобщено, че той не се изпълнява, а защо? Защото осем месеца сте се чудили дали за това да отговаря Министерството на икономиката или това на иновациите, отвърна пък шефът на комисията по отбрана и депутат от ГЕРБ Христо Гаджев.
Сделката е договорена от ПП. БСП го блокира през юни и ако това не беше станало, тук щеше да стои подписът на Кирил Петков. Но договорът наистина е хубав и ще осигури способности за бойната ни авиация, допълни Гаджев.
Аз съм виждал договора за индустриалното сътрудничество - детско есе от четвърти клас би изглеждало по-сериозно. Тези текстове няма как да бъдат изпълнени. Единственото, което може да се свърши е ремонтът на колесника и това бе прехвърлено на МО, защото единствено може да свърши работата по него. Що се отнася до подписа на министър Заков или на Кирил Петков, там трябваше да стои и още един - моят, под финансовата обосновка. Но това нямаше да стане, защото още се правеха договорки и щяхме да включим клауза, че ако не си получим първите самолети навреме, няма да направим най-голямата вноска в края на 2025 г. - началото на 2026 г. за вторите. Тогава щях да подпиша и аз. Но преговорите под него не са продължили явно от служебния кабинет и понеже тази клауза я няма, затова не подкрепям проекта, а не защото самолети не ни трябват, коментира пък Асен Василев от ПП.
Очаквайте подробности!