
- Учат се да управляват бордови компютри - кабината на зърнокомбайн е като пилотска
- Бизнесът инвестира през проекти - над 50% от завършилите остават в града или се връщат на ръководни позиции в местните компании
- Очакват финансиране до 3,4 млн. лв. по плана за възстановяване
Гимназията по аграрни технологии в Павликени е единственото училище във Великотърновска област в топ 5 на професионалните училища у нас.
След комплексна оценка на професионалното образование в страната просветното министерство определи Професионалната гимназия по аграрни технологии “Цанко Церковски” за
център за високи постижения
Училището, което има повече от 100 години опит в професионалното обучение, се подреди сред 5-те най-добри по критерии като адаптивност към промени, финансов капацитет, партньорства с бизнеса, възможност да отговори на нуждите на региона от кадри.
Според директорката Миглена Желязкова формулата за високия рейтинг е именно в колаборацията училище - университет - бизнес.
Винаги сме заедно и наистина формулата е успешна, защото бизнесът ни показва какво трябва - актуалното обучение, оборудване, машини, съвременните технологии, а университетите в Русе, Пловдив и София ни помагат много с разработване на учебни програми и с преподаватели, казва директорката.
Определеният статут пък е следствие на дългосрочна стратегия на поне трима директори за последните 20 г. - да създадат училището на мечтите си с модерна среда, общежитие, стол, работилници.
Трябва да знаем къде отиваме. Нашите мечти са големи и в момента сглобяваме пъзела, посочва Желязкова.
Гимназията е една от първите, въвела дуално
обучение в областта
- учене чрез работа. Местният бизнес осигурява практика в реална среда на учениците, дава предложения и участва в защитата на нови специалности, осигурява работни места. Илюстрация за това са специалностите “Полиграфия” и “Механизация на селското стопанство”.
При нас 7-а година всяка сряда идва преподавател от Химикотехнологичния университет в София - доц. Искрен Спиридонов. Той вече се чувства част от нашата кауза, разказва директорката.
Наложило се в началото на разработване на специалността, когато нямало учители, но местен завод им оказал подкрепа.
Дойдоха и доценти, преподаватели от Русенския университет и така започнахме да обезпечаваме, с един учител информатик, допълва тя.
обучението на кадрите активно участва местен завод,
готов веднага да даде работни места на завършилите.
Повече от половината завършили остават в Павликени или се връщат на ръководни позиции в местните компании, след като завършат висше образование в същата сфера.
“Научихме как да работим със специализираните компютърни програми, които нямаше къде другаде да ги ползваме. Имаме няколко компютърни кабинета в училище. Благодарение на практиката, на която ходим в завода, вече имаме възможност да работим с машините, да ги видим в техните реални мащаби - колко е голям един вал, една печатна секция или една машина”, обяснява дванайсетокласничката Ива Гунчева.
Макар първоначално да искала да учи механизация, сега е запалена по полиграфията и ще учи висше.
Да си тракторист или комбайнер, вече не е никак просто, а кабината на един зърнокомбайн е сходна с пилотската кабина на самолет, казва инж. Невена Стоянова, която от 30 г. преподава инженерните дисциплини към “Механизация на селското стопанство”.
“Започнах с тебешира, черната дъска и начертани схеми, с които да обяснявам устройството и действието на машините. В момента изцяло уроците ми са подготвени като
мултимедийни презентации, използват се
клипове
Учениците трябва да притежават много компютърни умения, за да могат да управляват бордовите компютри в тракторите и комбайните. Нужни са им езикови умения", изброява преподавателката.
Местни фирми подкрепили усилията на училището и в изграждането на най-новата специалност “Машини и системи с Цифрово програмно управление”.
Три години след откриването учениците учат и работят с последни модели компютърно управлявани фрези и стругове, които им дават възможност още от училищната скамейка да се подготвят за инженерни специалности.
Бизнесът помага с всичко - дори със средства за самоучастието по проекти. Чрез проекти
за 2 години са инвестирани в обновяване на базата над 500 хил. лв.
В павликенската гимназия учат на 64-инчови дисплеи както география, така и умно земеделие. Оборудвани са 5 компютърни кабинета с лицензиран специализиран софтуер, които осигуряват ресурси за обучение на бъдещето. Свободен интернет има дори в общежитието.
В последните 3 г. започват с 310-315 ученици. В края на годината завършват около 280.
Учениците ще дойдат и нека да им се даде най-доброто. Въпреки че 40% са от ромски произход, ако им дадеш професия, смисъл и ги запалиш, приобщаването ще се случи, казва Желязкова.
Статутът на център за високи постижения в професионалното образование ще осигури на Аграрната гимназия финансиране до 3,4 милиона лева по Националния план за възстановяване и устойчивост.
Средствата ще бъдат инвестирани в земеделска техника и изграждане на учебно-производствени работилници за всички професии, изучавани в училището.
Ще закупим трактор с автоматична скоростна кутия
за обучението за придобиване на правоспособност. Сега управляват на ЮМЗ, което е на 50 г., разказва директорката.
Ще бъде осигурено оборудване за прецизно земеделие, в което системи на полето подават информация за почвена влажност, възможност за покълване на посевите, изчисляват нужното количество торове.
Нашата мисия е да запалим младия човек за професията, да го вдъхновим. Когато вижда, че това е интересно, той осъзнава и защо трябва да учи математика, химия, физика, посочва Миглена Желязкова.
През 2022-а спечелили акредитация по програма “Еразъм” в направления професионално и училищно образование, което гарантира до 2027 г. всяко лято да извеждат ученици на производствена практика в европейска страна, както и 20 преподаватели да ходят на обучение.