
- Министърът на образованието събира за първи път в зала 1 на НДК образователния елит
- Ултрамодерни кабинети може да има още преди края на учебната година
- Всеки преподавател може да пише концепция за своя предмет
Свириш на пиано, без то да е пред теб, инструментът се появява като 3D визуализация, след като сложиш холограмните очила. Така пианото не отнема място в класната стая. Гледали сме такива ситуации във филми. Не става дума обаче за фантастика, а за много скъпи технологии, които ще влязат в училище.
Супермодерни STEM центрове (б.р. абревиатура от Science - Technology - Engineering - Mathematics - наука, технология, инженерство и математика) ще бъдат изградени във всички училища в България с близо 530 млн. лв. по плана за възстановяване и устойчивост. Всяко училище само ще си избере водещите предмети, между които ще се правят връзките - математика, химия, роботика, 3D. Тези, които вече са изградили такива центрове, също ще бъдат финансирани. Някои училища искат към вече създадения си STEM център да добавят едно A (Art) и техните образователни пространства да са STEAM.
2300-те директори на училища в страната, сдружението на общините, шефовете на регионалните управления на образованието събира днес министърът на образованието и науката проф. Сашо Пенов в зала 1 на НДК.
“Срещата ще е фундаменталното обществено обсъждане, защото именно директорите ще са хората, които ще работят със STEM и от тях ще имаме най-добрата обратна връзка дали насоките, които сме дали, са правилните. Веднага след това ще публикуваме процедурите.
До края на месеца ще започне подаване на концепциите”,
разказа за “24 часа” зам.-министърът на образованието Надя Младенова.
“Силно се надявам да бъдат дадени отговори на много от висящите въпроси, свързани с направата на STEM центрове във всички български училища. Липсата до този момент на концепция, по която те да бъдат изградени, създаде много неясноти и въпросителни. Чакаме отговори за сроковете, процедурата, както и възможността за свободно реализиране на проектите”, коментира Диян Стаматов, директор на столичното 119-о училище “Акад. Михаил Арнаудов” и председател на Съюза на работодателите.
STEAM център имат амбицията да направят в столичното 18-о училище “Уилям Гладстон”, където дигитализиран център по природни науки съществува още от 2018 г. - един от първите вv страната. За добрата му практика ще бъде разказано на срещата.
Виртуалното пиано е в плановете именно на тази гимназия
Сред последните придобивки на STEM центъра на училището са 360-градусови камери и дронове, с които учениците могат да снимат обекти, свързани с химия, биология, физика и да ги превръщат в 3D образователни ресурси.
Има няколко готови платформи със свободен достъп, в които може да се качват подобни ресурси на различни езици и да се използват свободно за обучение.
Корейската езикова лаборатория е създадена с дарение от 30 000 долара от правителството на Южна Корея.
Централният сървър на програмата Smart Class+ е в Квебек, Канада,
който обслужва всички континенти, свързани с тази програма. Всеки ученик е със слушалки тип каска и микрофон. С образователните методи влиза и целият клас от 30 деца да прави запис на своето произношение. Всеки ученик чува силно гласа си, а всички останали не чуват нищо. Сякаш в класната стая цари пълна тишина, а в същото време много деца говорят едновременно и записват упражненията си.
Ще има презентация и за Неврокопската гимназия в Гоце Делчев.
В зависимост от големината на училищата има 3 периода за предаване на концепциите. Срокът за по-малките е от 1 до 3 месеца, времето за средните е от 1 до 4 месеца, а за големите - от 1 до 5.
“Няма да централизираме поръчките. Няма да участват кметовете. Ако училището има проблем с подготовката на документацията по Закона за обществените поръчки, винаги общините могат да им окажат методическа помощ. Никой няма право да диктува на директорите какво точно да поискат за парите, които са гарантирани”, обясни Надя Младенова.
Тя се надява, че след като бъдат проведени административните и техническите процедури, в някои центрове ще може да се провеждат часове още до края на тази учебна година. До юни 2026 г. трябва да са заработили навсякъде, когато приключва планът.
Имало въпроси към Министерството на образованието и науката защо такива огромни средства са заложени за техническо оборудване, а не за обучаване на кадри, които да преподават. “Не може да кажем кое е първото - кокошката или яйцето. Не може да преподаваш роботика и 3D технологии в място, в което няма парно и се налага да излезеш в дървена ваканция. Как ще преподаваш химия с 2 епруветки”, категорична е заместник-министърката. Тя допълни, че по Оперативна програма “Образование” ще има средства за допълнителна квалификация на учителите, които ще преподават в STEM центровете - над 130 млн. лв.