
Когато станат готови през 2026 г., в тях ще влязат добре подготвени педагози, казва шефът на Националния STEM център проф. Найден Шиваров
- Открита ли е вече процедурата, по която училищата могат да кандидатстват за средства за оборудване на STEM центровете по плана за възстановяване и устойчивост за което има близо 530 млн. лв., проф. Шиваров?
- Процедурата за изграждане на училищна STEM среда все още не е стартирала. Когато това стане, училищата няма да кандидатстват в смисъл на конкурс, защото средствата за всяко от тях са предвидени, а по-скоро ще трябва да защитят своята проектна идея пред Националния STEM център. Какво значи това на практика? Вие сте директор на училище, което иска да си изгради център в определено STEM направление. Попълвате и изпращате формуляр за съгласуване към нас, в който описвате къде ще направите този център като пространство, колко голям ще бъде той, за колко ученици е предвидено ползване и какво оборудване планирате да закупите. Нашите експерти в съответната област проверяват тази концепция и я одобряват или връщат към вас за корекции, в случаите когато предвиденото оборудване например не отговоря на избраното STEM направление. Със съгласувания от НСЦ формуляр и останалата необходима документация подавате своето предложение през Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕС, което вече се разглежда от Изпълнителна агенция “Програма за образование”.
- Какви са сроковете?
- Има планирани срокове, но за да бъдем максимално коректни към училищата, ще изчакаме те да бъдат официално обявени със стартирането на процедурата. Нека директорите следят уебстраниците на МОН, НСЦ и ИА “Програма за образование”, защото там ще бъде обявено отварянето на процедурата, придружено със съответните насоки и точни срокове.
- Докога могат да кандидатстват директорите? Ако сами не могат да подготвят документите, могат ли да се обърнат за помощ?
- Директорите ще имат достатъчно време за реакция. Както вече казах, тук не се изисква изготвяне на проект, а попълване на документация, с която всеки ще може да се справи и не е необходима външна помощ. В момента подготвяме инструкции за попълване на формуляра към НСЦ, имаме и гореща линия, на която училищните екипи могат да звънят за съдействие, така че нека бъдат спокойни относно процеса по участие в процедурата.
- Чухте ли за притеснения от страна на директори на голямата среща с ръководството на МОН на 17 февруари в зала 1 на НДК?
- Разбира се, като при всеки нов проект притеснения има. Един от основните коментари, които чухме на тази среща, беше свързан с липсата на помещения в някои училища. Отново използвам случая, за да успокоя директорите, че не очакваме STEM центърът да е непременно огромно обособено пространство, което да се ползва само за извънкласни дейности. Могат да се преустроят настоящи кабинети, стаи, хранилища, коридори, дори такива, разположени на различни етажи, с единствено условие те да бъдат означени като STEM пространство – чрез цвят, графичен елемент, мебели и т.н. Виждали сме изградени STEM центрове, в които мястото така е уплътнено със съответните мултифункционални мебели, че във всеки един момент кабинетът може да бъде класна стая, лаборатория и дори сценично пространство. Всичко е въпрос на желание, гъвкавост и креативност.
- Необходима ли е допълнителна квалификация на учителите за работа в новата реалност?
- Разбира се, това е един от елементите, задължителни за успешно изграждане на STEM среда. В периода на физическото реализиране на STEM центровете ще стартира и оперативна програма, която ще включва обучение на преподаватели по STEM, така че когато тези центрове бъдат готови до 2026 г., в тях да влязат добре подготвени кадри.
- Как ще се промени училището с милионите за STEM центровете?
- Чувам много упреци, че процесът е стартирал отзад напред, тоест първо е необходимо да се подготвят кадрите, после да се оправи инфраструктурата и едва тогава да говорим за STEM. Само че за да бъдат обучени преподавателите, ние трябва да знаем в какво да ги обучаваме, тоест училището трябва да е избрало своето направление, след което идва ред на професионалната квалификация на кадрите. Освен това технологичното развитие и пазарът на труда не чакат - ние трябва вече да готвим нашите деца за професиите на утрешния ден, изискващи STEM умения.