
- Законът за ВиК предвижда помощи за хората, но институциите отказват да го прилагат
- Над 15 000 писмени жалби са подадени до омбудсмана
- Диана Ковачева настоява да отпадне системния характер в закона за домашното насилие
"30% от жалбите към мен са на потребители във връзка с качествто на водата", това заяви омбудсманът Диана Ковачева в предаването "Денят започва" по БНТ.
"Законът за ВиК предвижда хората да получават помощи, когато не могат да си платят водата. Макар текстът в закона да е много ясен, институциите отказват да го прилагат", уточни тя.
"Наскоро изпратих запитване до Министерството на труда и социалната политика и попитах колко души са получили водни помощи за изминалата година. Отговорът, който получих ме озадачи много. Министерството смята, че не е съобразно да се прилага текстът на закона", каза омбудсманът.
"Как така при действащ текст, който не е отменен, една институция отказва да приложи закона. Законите се прилагат такива, каквито са, докато не бъдат отменени", коментира Ковачева.
Омбудсманът коментира доклада си за изминалата 2022 г., който предстои да бъде внесен в парламента.
"2022 г. беше годината на успешните законодателни предложения. 5 законодателни промени, предложени от мен, бяха приети през изминалата година", обясни тя.
По думите й жалбите до нея нарастват.
"Над 15 000 писмени жалби са подадени до мен и над 70 хил. души са се обърнали лично към мен по телефона или лично", каза Ковачева.
"Най-често срещаните проблеми са потребителските жалби. На първо място са оплакванията от лошото качество на водата и високата цена. Следвани от проблеми с електроснабдяването и топлоснабдяването. Следват социално-икономическите права на хората - пенсии, социални плащания, ТЕЛК решения и образование", заяви омбудсманът.
"Получавам жалби за домашно насилие, дори вчера получих една. За съжаление законът не беше приет. Аз също така настоявам да отпадне системния характер в домашното насилие. Да не трябва жертвата да подава три последователни сигнала преди да се предприемат мерки", каза Ковачева.