
- Искаме училището да стимулира критичното мислене, без зазубряне на излишни дати и факти, казва водачът на листата на коалиция „Продължаваме промяната – Демократична България“ в Шумен
- Ще поддържаме учителските заплати на ниво от 125% спрямо средната в страната
- Университетите трябва да осъзнаят, че за да се състезават с най-добрите в света, трябва да се реформират
Николай Денков е академик на БАН от 2021 г. и редовен член на европейската научна академия Academia Europaea от 2019 г., доктор на науките по физикохимия и професор в СУ „Св. Климент Охридски“. Член е на експертна група „Физически науки“ към Европейската космическа агенция.
Акад. Денков е в първия 1% на най-влиятелните учени в света в своята сфера. Публикувал е над 190 научни статии и обзори, които са цитирани над 10 000 пъти в научната литература. Съавтор е на 12 патента, ръководил е повече от 45 международни проекта. Работил е в изследователски институти в Япония, Франция и САЩ. Бил е гост-професор във Франция.
За своите научни постижения акад. Николай Денков е удостоен с редица отличия: на Европейското колоидно общество, на Японското химическо дружество, националната награда “Питагор” на Министерството на образованието и науката и др.
От 2014 до 2016 г. акад. Денков е бил заместник-министър, а през 2017 г. и 2021 г. - служебен министър на образованието и науката. През 2021-2022 г. е министър на образованието и науката в редовното правителство на Кирил Петков.
Акад. Денков е народен представител от „Продължаваме промяната“ в 48-ото Народно събрание от 30-и МИР – Шумен и водач на листата на коалиция „Продължаваме промяната – Демократична България“ в същия район за изборите на 2 април т.г.
- Акад. Денков, амбицира ли ви, или ви отказа опитът ви в правителството и парламента?
- Със сигурност ме амбицира. Трудностите никога не са ме плашили. Освен това този опит ми показа колко много добри неща могат да се постигнат, ако има иновативни идеи, политическа воля и желание. България е прекрасна страна, но е управлявана лошо. При едно по-добро управление тя бързо може да дръпне напред, както направиха други държави в региона като Хърватия и Румъния. Мога и искам да допринеса за тази промяна. Тя придава смисъл на усилията ми.
- Бихте ли се съгласили, ако отново ви номинират за министър-председател?
- Единственото, което ме интересува в момента, е да убедим хората да гласуват. След изборите ще предложим правителство, съставено от знаещи, можещи и мотивирани хора, най-подходящи за реализация на задачите, които сме си поставили.
- Върнаха ли се в родината умните българи?
- Някои от тях са тук и не са ходили никъде, други се върнаха, но все още има голяма част, която е в чужбина. Трябва да работим заедно с умните българи извън страната, за да ги мотивираме да се върнат или да помагат на България отдалече. Българите в чужбина могат да допринесат много, ако се отнасяме към тях правилно и с уважение.
- Какво означава за Вас качествено средно образование?
- Училището да открива и развива максимално потенциала на всяко дете, като стимулира критичното мислене и личните способности, без зазубряне на излишни дати и факти. Стремим се към образователна система с по-малко стрес, която по интересен за учениците начин да изгражда у тях личностни, социални и професионални умения, каквито ще им бъдат необходими утре, когато икономиката и обществото ще бъдат различни от днешните. Така българските младежи ще бъдат конкурентни на своите връстници в Европа и по света и ще могат лесно да намерят желана и добре платена работа както в България, така и извън нея.
- Как може да стане това?
- За да постигнем това, си поставяме няколко основни задачи, по които ще работим успоредно. Първата е да намалим фактологията в учебниците и да осигурим повече време за осмисляне на учебния материал и за упражнения. Така учениците ще се научат да мислят критично, да изразяват собствено мнение, да обсъждат и спорят, да работят в екип.
Ще улесним постигането на тези резултати, като продължим да развиваме дигиталните образователни ресурси - електронни уроци, видеоматериали, викторини, тестове. Така по-лесно ще привличаме и задържаме вниманието на учениците, ще повишим интереса към ученето и постепенно ще преминем към персонализирано обучение, съобразено с възможностите, интересите и талантите на всяко дете.
Ще осъвременим методите на преподаване в предучилищното и училищното образование – чрез игри, работа по проекти, участие в дебати, практически занимания, уроци на открито и други подобни. Ще поканим в класните стаи експерти от бизнеса, университетски преподаватели и здравни специалисти. Ще разширим безплатната програма за извънкласни дейности по интереси, като добавим занимания по природни и технически науки, технологии и предприемачество.
В следващия мандат искаме да построим нови модерни училища, детски градини и ясли, където не достигат; да модернизираме вече съществуващите, където е необходимо. С европейски средства ще изградим STEM кабинети във всяко училище и ще подготвим учителите да ги ползват атрактивно за децата и ефективно за обучението.
Разчитаме тези мерки да имат и други важни позитивни ефекти – да намалят агресията в училище, да привлекат в клас децата в ученическа възраст, които сега са извън училището, и да свият до минимум броя на отпадащите от образователната система.
- А как ще осигурите качествени учители?
- Актуализирането на заплатите в образователната система остава приоритет. Предвиждаме да поддържаме учителските възнаграждения на ниво от 125% спрямо средната заплата в страната, за да привличаме млади хора към учителската професия. Ще намалим административната тежест за учителите и директорите и ще дадем повече свобода на преподавателите по отношение на учебния процес.
Към това ще добавим активна работа за повишаване на авторитета на учителите и за подобряване на тяхното взаимодействие с родителите. За целта предвиждаме да създадем Етичен кодекс за взаимодействието между учители и родители, който да бъде приет след обществено обсъждане.
Ще подобрим подготовката на бъдещите учители в университетите, като увеличим практическите стажове и осъвременим учебните програми, ще осигурим менторска подкрепа на младите преподаватели в началния период от професионалното им развитие.
- Кога наш университет ще влезе в топ 100 на световните рейтинги и зависи ли това от партиите?
- Когато българските университети осъзнаят, че за да се състезават с най-добрите в света, трябва да се реформират, като развият още повече научната си дейност и връзките си с бизнеса и като се кооперират помежду си и с европейските университети. Тогава биха имали шанс първо да влязат в топ 200, а след това, ако работят достатъчно упорито, и в топ 100 на световните рейтинги.
Разбира се, необходима е и подкрепа от държавата, но тя трябва да е за осъществяване на тези реформи и финансиране на конкретните дейности, иначе няма да е ефективна.
От партиите зависи ясно да кажат, че системата на висшето образование, както и много други системи с висок приоритет, има нужда от промяна, и да създадат правилата, с помощта на които ще се повиши качеството в нея.
- Как висшето образование може да стане по-качествено?
- Като се подобрят системите за акредитация на университетите и за атестиране на преподавателите, защото така те ще бъдат мотивирани да се развиват постоянно. Тези промени ще вървят ръка за ръка с осъвременяването на материалната база и насърчаване на включването на университетите в национални и международни образователни и научни мрежи и сътрудничества.
Студентите ще придобиват съвременни и необходими за реалната икономика знания и умения, ако се активизират връзките между висшето образование и бизнеса и между университетите и училищата в средното образование. Това ще подпомогне осъвременяването на учебните програми, ще осигури по-добро професионално ориентиране и по-успешна реализация на младежите, както и по-ефективно задоволяване на потребностите на бизнеса от специалисти.
Ще създадем ясни критерии за профилиране на висшите училища като изследователски, професионални или образователни. Ще усъвършенстваме механизмите за оценка и контрол на качеството на висшето образование, без да се нарушават принципите на академичната автономия. Ще усъвършенстваме системата за финансиране на висшите училища, като отчитаме техните профили и качеството на образованието в тях.
- В първия 1% сте на най-влиятелните учени в света. Имат ли шанс най-младите ви колеги да постигнат подобен успех в България?
- Не само имат шанс, но и през последните години има още български учени, които влизат в световните класации. Разбира се, трябва да продължим да подобряваме условията, за да им дадем още повече възможности за развитие.
Искаме да се приеме нов Закон за развитие на научните изследвания и иновациите. Ще подкрепяме българските учени чрез по-високи възнаграждения, подобряване на материалната база и участие в международни проекти и сътрудничества. Ще насърчаваме съвместните програми с бизнеса, за да повишим конкурентоспособността на българската икономика.
- Как трябва да изглежда българското образование, ако се управлява правилно?
- Учители и ученици, които отиват в училище с удоволствие, защото им е интересно, полезно и приятно да работят заедно. Децата се научават да мислят, да се изразяват правилно, да работят в екип и постигат успехи без нужда от частни уроци.
От университетите излизат специалисти със съвременни знания и умения, които отговарят на потребностите на бизнеса и намират бърза и успешна професионална реализация. Българските висши училища гарантират качествено обучение и са търсени от чуждестранните студенти за обучение, както и от водещи чуждестранни университети като партньори в научните изследвания и иновациите.
Така ще изглежда българската образователна система в края на пълен управленски мандат на коалиция „Продължаваме промяната – Демократична България“, ако тя получи възможност да реализира идеите, залегнали в предизборната й програма за 49-ото Народно събрание.
