
- Реалистичната формула ще стъпи на търсене на съгласия по няколко големи национални приоритета и излъчване на кабинет, който да ги реализира, казва съпредседателят на ДБ и водач на листата на "Продължаваме промяната - Демократична България" в 24-и МИР в София
- Конституционната реформа на прокуратурата е наш ключов приоритет, съдебната реформа дори е част от идентичността на “Демократична България” от самото начало
- Президентът няма мандат да преориентира българската външна политика
- Хора, не се поддавайте на хибридните атаки към училищата, където са огромният брой изборни секции - искат да ви уплашат и да не гласувате, за да решават вместо вас. Излезте и гласувайте!
- За повечето избиратели съставянето на правителство е пътят за изход от кризата. И много от колебаещите се ще дадат гласа си за онзи, който успее да ги убеди, че тъкмо той може да направи кабинет. Как ще ги убедите, г-н Иванов?
- Нашето обединение е новият фактор на тези избори, то се очертава като ясен изход от безпътицата. Събирайки се, ние показваме ясно политическата си отговорност и зрялост, че можем да бъдем част от решението, а не част от проблема. Неслучайно
социологизите устойчиво отчитат преднина за нас,
а знаем, че когато става дума за измерване на нашите формации, винаги е имало известно подценяване на подкрепата за нас в изследванията преди изборите. В този смисъл – има ясно решение на кризата: Продължаваме промяната и Демократична България да получат първия мандат, да съставим правителство и да тръгнем напред. Решени сме да го направим и затова търсим подкрепа от всички, които ги е грижа какво ще стане със стрната ни.
- От ПП-ДБ говорите за правителство на малцинството, но това е много рисково - не се ли опасявате, че можете да изпаднете в ситуация, в която за всяко гласуване в пленарната зала, за което не можете да съберете подкрепа, да ви бъдат извивани ръцете?
- При тези нива на разделение и недоверие между партиите, практически никой не говори за коалиции в смисъл на съвместно управление. Всички разбират, че реалистичната формула ще стъпи на търсене на съгласия по няколко големи национални приоритета и излъчване на кабинет, който да ги реализира.
Приоритетите са ясни – кой би поел политичекия риск да застане срещу присъединяването ни към Шенген или дори Еврозоната? Кой иска да поеме отговорността да заведе страната на още едни избори и то с огромния негатив да се е противопоставил на съдебната реформа или въвеждането на електронно управление, или трасформацията на енергетиката или модернизацията на армията? Кой е против активни мерки на държавните регулатори срещу картелите и нелоялните търговски практики, които изкривяват конкуренцията и помпат инфлацията? Кой е против отпушването на европейското финансиране и инвестирането му по нй-добър начин в модернизция на икономиката и развитие на регионите?
Ако откажеш подкрепа за управление с този дневен ред, без да имаш много добро обяснение, трябва да си понесеш отговорността, че си орязал възможностите на държавата да излезе от кризата
По същия начин, ако после се опитваш да саботираш или да свалиш едно реформаторско правителство, трябва да си понесеш отговорността. Това няма как да остане незабелязано и неразбрано от хората - те много добре разбраха кой и защо свали кабинета “Петков”. Няма как втори път да изиграеш една и съща игра и да останеш ненаказан от нашия работодател - българските граждани.
Така че, големият въпрос е не кой би се обявил против убедителен проект за правителство с подобен списък от приоритети, а кой реално е в състояние да ги реализира, така че бъдещото управление да не се превърне нито в арена на поредните разделения и лични вендети, нито да се окаже параванче за презареждане на корупционния модел у нас отново. Ето затова е важно ние да получим първия мандат и да дефинираме не просто началните заявки, а гаранциите за резултатност накрая.
- Развихте интересна идея - 49-ото Народно събрание да започне със съставяне на конституционно мнозинство още преди да започне търсенето на подкрепа за правителство. Как си го представяте, след като конфигурацията ще е като в предходния парламент, а в него не успяхте да постигнете такова мнозинство?
- Конституционната реформа на прокуратурата е наш ключов приоритет, съдебната реформа дори е част от идентичността на “Демократична България” от самото начало. И ние успяхме през годините да наложим тази тема, така че и нашите опоненти им стана неудобно и започнаха с половин уста да лансират някакви свои варианти. ГЕРБ и ДПС имат свои проекти за конституционна реформа на съдебната система, в които дори можем да намерим общи допирни точки, като преформатирането на Висшия съдебен съвет, което ще изисква и преуреждане на управлението на прокуратурата. БСП и "Възраждане" също заявяват, че са за реформа на прокуратурата.
Тоест, поне на думи, вече всички признават, че е общонационален приоритет, от който буквално зависи отпушването на развитието на страната. Защото
без независима, отговорна и отчетна прокуратура не само са заплашени индивидуалните ни права и свободи, но и бизнес средата е изкривена, а инвеститорите - прогонени
Защото никой чужд или местен инвеститор не е сигурен дали с прокурорска бухалка няма да бъде притискан в ъгъла, а друг да бъде гален с прокурорско перце и да не получава никакво възмездие за корупция, чрез която се е курдисал незаслужено на пазара. Тоест, това би трябвало да бъде едно от ключовите съгласия, около които да се оформ възможността за управление. Ние сме тези, които ще гарантирата това да не бъдат просто заявки, а да се реализира смислена реформа.
- Какви са другите приоритети на едно управление на ПП-ДБ?
- Членството на България в Шенген и в еврозоната е ключов приоритет, които са последна стъпка за истинската ни интеграция в Европа. Усвояването на средствата по Плана за възстановяване и устойчивост, но така, че те директно да повишат икономическия ни растеж и да спомагат за преодоляването на натрупаните дисбаланси в развитието между Северна и Южна България.
Тук е и модернизацията на българската армия, за да наваксаме огромното ѝ изоставане във въоръжението и технологиите. Също така -
осигуряването на енергийна независимост от Русия
и превръщането на енергетиката, заедно с всички нови подходи и технологии в сектора, в пряк източник на растеж. А в съвсем оперативен план, веднага след съставянето на правителството, ще предприемем активни мерки за овладяване на инфлацията. Ще изберем дейно ръководство от независими професионалисти на Комисията за защита на конкуренцията, за да може тя ефективно да противодейства на изкривяването на пазара, ще насърчим българските производители на храни и ще съкратим достъпа им до пазара, което да свали цените на потребителските стоки.
Няма да се уморя да повтарям, че преодоляването на политическата криза не е просто излизане от нея, а уверено тръгване по пътя на едни нови, много по-широки възможности. След две години можем да имаме една съвсем различна България, която сега не смеем дори да си представим, забили нос в трудностите. Има как да го направим и ние знаем как и можем. Вижте само къде отиде Румъния, която преди 15 години беше след нас. Пребориха корупцията, отпушиха развитието си и вече доходите са им значително над нашите.
- Влязохте в сблъсък с президента по темата за оръжието за Украйна, който е категоричен, че ново такова България няма да предоставя. Ще промените ли тази позиция, ако сте на власт?
- България е парламентарна република и е много важно да се върнем към този модел на управление. Виждаме как дългият низ от служебни правителства, които конституционният законодател е предвидил като изключение, а те се превърнаха в правило, видимо изкривява българската демокрация.
Около президента се оформя непредвиден в конституцията център на власт и влияние,
а самият той почва да се държи като нещо средно между глава на изпълнителната власт и монарх, който е в постоянна предизборна кампания за запазване и засилване на това положение на нещата. Парламентарната република не е отменена и решенията на Народното събрание трябва да се изпълняват от всички правителства - и редовни, и служебни. Вместо това, президентът измества премиера и министъра на отбраната и започва да заявява от свое име неспазване на решенията на парламента и разгръща камапния по сплашване на обществото, която на моменти граничи със заявки за изваждане на България от съюзите, към които принадежи.
Държа да подчертая, че Решението на 48-ото Народно събрание има за цел да гарантира, че България ще бъде уважаван и отговорен член на НАТО и ЕС и ще се възползва от наличните към момента големи възможности за модернизация на отбранителни способности във връзка с предоставяне на излизащи от употреба образци като военно-техническа помощ за Украйна.
Президентът няма мандат да преориентира българската външна политика и трябва да отговори на въпроса защо и в името на какво спира реално съществуващи възможности за превъоръжаване на армията ни и реализиране на приходи от военната ни индустрия. Криенето зад кухи фрази за мир трудно прикрива факта, че тази позиция обслужва единствено интересите на Путин като увеличава шансовете за успех на неговата агресия и същевременно изолира България от нейните съюзници в ЕС и НАТО.
Нека си припомним, че в подготовка за инвазията в Украйна Путин поиска страните от Източна Европа и конкретно от нас, да се върнем в геополитическото състояние от преди 1997 г., т.е. поиска да се върнем в някаква ексхумирана руска сфера на влияние. Това ли иска Радев? Преди четвърт век ние, българите, направихме своя цивилизационен, геополитически избор, и ще бъде самоубийство да се отричаме от него. Всичко това е още една причина, поради което спешно ни е необходимо редовно правителство, което да върне парламентарния модел на управление и да гарантира националната ни сигурност, като укрепи нашата принадлежност към ЕС и НАТО и използва наличните златни възможности за модернизация на армията ни и реформа на службите.
- За какво ще призовете избирателите?
- Да излязат в неделя да гласуват. Призовавам - хора, не се поддавайте на хибридните атаки към училищата, където са огромният брой изборни секции. Искат да ви уплашат и да не гласувате, за да решават вместо вас. Излезте и гласувайте, за да излезем от глухия коловоз и да потеглим бързо напред! Най-сигурното, че това ще се случи, е мощната подкрепа за ПП-ДБ с номер 12 в бюлетината.
Визитка
- Христо Иванов е съпредседател на коалицията „Плодължаваме промяната – Демократична България“, председател на “Да, България!”
- В 48-ото Народно събрание е председател на парламентарната група на ДБ
- Посветил е целия си професионален път на каузата за справедливо правосъдие и е единственият български министър в съвременната ни политическа история, подал по свое желание оставка, след като предложената от него радикална съдебна реформа не е приета от парламента
- Завършва право в Софийския университет „Св. Климент Охридски“
- Специализира във Вашингтон правни аспекти на националната сигурност и процедури по съдебните назначения в САЩ
- Бил е програмен директор на фондация „Български институт за правни инициативи“, където е ръководил проекти в областта на съдебната реформа, предотвратяване на корупцията и утвърждаване на върховенството на закона
