
Българските народни умотворения твърдят, че когато вампирът бива прободен, той се превръща в пихтия. Така, че в случая в Созопол става въпрос за "нарочени" за вампири, които не са били такива. Така професор Георг Краев разби легендата за българския Дракула.
В интервю за "Фокус" фолклористът каза още, че вампирите са част от народния фолклор. Покойникът вампирясва, ако са нарушени правилата на погребението. Западната поп култура изключително много използва този жанр.
Погребение с извършен ритуал против вампирясване при проучвания в некропола на църквата "Св. апостоли Петър и Павел" във Велико Търново откри археологът проф. Николай Овчаров.
Скелетът е с характерно връзване на ръцете и краката, а в гроба са намерени и въглени. Овчаров обясни, че този езически обичай е изпълняван в различни варианти до началото на ХХ век. "Например покойникът е с острие в гърдите, натрупване на камъни върху самия труп", коментира той.
Според професора това са народни обичаи, които се правят като ритуали след смъртта на покойника против неговото вампирясване - не защото той е лош, а защото се е вярвало, че ако не се изпълнят определени ритуали, покойникът ще вампирясва. До 40-ия ден е най-опасното време. "Тук, до нашия некропол, в един гроб от края на ХVІІІ век имаме покойник с цяла кесийка с около 30 сребърни монети, за да си плати превоза на другия свят, но същевременно имаше връзване на крайниците, за да не изскочи от гроба", разкри професорът.