
- Те участвали в общо 928 инцидента със загинали и ранени през 2022 година
- 36,2% от глобите за скорост за м.г. невръчени
Всяка четвърта катастрофа през нощта е с участието на шофьор със стаж под 2 години. Това става ясно от данните на МВР, предоставени на депутата от “Демократична България” Божидар Божанов.
Статистиката е само за катастрофи, в които има ранени или загинали. Участието в инцидентите на младите водачи не значи, че те са виновни за тях. В данните влизат и случаи, когато са били ударени от опитни шофьори.
Един от случаите, в които млад шофьор е и виновен за инцидента, е катастрофата на столичния бул. “Сливница”, станала около 0,15 ч в нощта срещу 8 май. Тогава 18-годишният Адриан Антонов, който взел книжка на 24 февруари, блъсна и уби пресичащите на пешеходна пътека Ана-Мария Малчева и Явор Стефанов. Ученикът карал със 102 км/ч при ограничение от 50. От 266 метра Антонов имал видимост към мястото, където пресичали Явор и Ани, но не натиснал спирачката. Не е бил пиян или дрогиран, бързал да се прибере заради вечерния си час, който вече бил преминал.
Общо катастрофите с участието на млади водачи са 13%, или 928 (данните са за 2022 г.). Това значи, че през деня те карат доста по-внимателно. Въпреки това не липсват и тежки инциденти, причинени от шофьори със стаж под 2 години и в светлата част на денонощието. Такъв е случаят с 19-годишен от Белово, област Пазарджик. При катастрофа по пътя към областния град на 19 май младежът предприел рисково изпреварване. Забил се в идващ опел и убил 29-годишен мъж. Ранил и и 47-годишна жена, 2 момчета на 15 и 12 години, както и бебе на 1 година и 10 месеца. Оказа се, че въпреки краткия си стаж зад волана тийнейджърът има цели 18 нарушения.
Заради данните от “Продължаваме промяната - Демократична България” предлагат ограничения за младите шофьори, но само за първата година. Законопроектът им предвижда забрана да шофират между 22 и 6 часа. Те няма да могат да карат и коли, по-мощни от 120 конски сили. Намалява се и количеството алкохол, което може да са употребили - вместо толеранса от 0,5 промила границата спада до 0,1. В момента единственото ограничение за младите шофьори е, че имат по-малко контролни точки - 26. Останалите 23 получават след 2 години.
Като водеща причина за катастрофите с млади водачи, а и не само, от МВР сочат несъобразената и превишената скорост. В писмен отговор до Божанов от министерството дават и данни колко са невръчените глоби за нея.
През 2020 година камерите на Пътна полиция са заснели 1 051 269 такива нарушения. От тях невръчени са 186 854, а общо неплатени - 226 524.
През 2021 година има увеличение на заснетите - те вече са 1 198 583. Нарастват и шофьорите, които не са били открити и затова не са получили санкциите си - те са 275 315, а общо неплатените са 345 107.
Цели 36,2% от всички заснети глоби през миналата година пък не са връчени. От 1 163 985 превишили скоростта 421 395 не са получили глобите. Общо неплатилите са 536 577.
Въпреки нарастването на невръчените санкции от МВР казват, че не може да се говори за трайна тенденция. Причините са няколко. През 2020 година пътни полицаи връчваха глобите за скорост при проверки на границата, преди това да бъде отменено от Конституционния съд. Оттогава, за да ги получат, шофьорите най-често трябва да отидат в полицията за подновяване на документи и да разберат, че са били снимани, или да ги спрат на пътя.
“Сами разбирате, че заснети през 2020 година може да са били спрени и през 2021 и 2022 година и затова неполучилите глобите си са много по-малко”, обясниха от МВР. Оттам напомниха и че преди отмяната от КС за неплатена глоба се вземаше книжката. Това стимулирало водачите да си плащат.
Заради проблема с невръчването от МВР предложиха промени в пътния закон. Една от тях предвижда вече и куриери да носят глобите на провинилите се шофьори. В момента това се прави от кварталните полицаи.