“Целта ни е да се събираме хора със сходно мислене от цял свят. Да контактуваме помежду си и чрез обичта към природата да променяме света към добро”, казва 31-годишният Кирил от Пловдив.
Той е завършил право, но решил, че не му харесва и сега се препитава като шивач и готвач.
От 2004 г. Кирил е последовател на движението “Рейнбоу” (“Небесна дъга”). Тази година създадената през 1969-а организация е решила да направи събирането си в обезлюденото родопско селце Рибен дол.
Идеолозите на “Рейнбоу” са били противници на войната във Виетнам, а философията им е заимствана от индианското племе хопи. Шамани от това племе пророкували, че на земята ще се появи ново племе от хора с много цветове на кожата и без националност, които ще преобразят земята и ще бъдат известни като воините на дъгата. Това разяснява 40-годишният Марко от Ловрен, Хърватия. Той говори няколко езика и превежда на Алесандро от Милано. И двамата от десетилетия ходят на сбирки на “Рейнбоу” по цял свят.
Сега на поляните в Родопите има и норвежци, аржентинка, арабин, много българи. “Много ни се радват бабите. Селото обаче е с доста празни къщи”, казва 33-годишният Гено от Чирпан.
“Не са лоши, ама ако бяха по-сресани и по-облечени, щеше да е по-добре”, коментират бабите в съседното с. Давидково, където младежите пазаруват продукти.
Въпреки че нарочно са избрали труднодостъпно място, на 2 пъти им досаждат компании от пияни младежи от района.
“Пият и се притесняваме, че вечер може да решат да се разправят с нас, а момичетата ни да имат неприятности”, притесняват се чужденците.
“Това място е на дядо ми, мога да си правя каквото искам”, казва един от младежите, който се представя, че е от Пловдив. Те имат ножове и газов пистолет, но твърдят, че оръжията им са нужни да се отбраняват от мечки.
“Тези - българите, не ги знам какви са, но земята не е тяхна. Иначе как ще разреша чужденците да се събират”, казва кметът на Рибен дол Реджеп Ахмед. Всъщност Реджеп не е официално кмет. Постът му е към служба ГРАО в Баните. Общината е останала с няколко села с по 5 до 30 жители и не може във всяко да назначава кметски наместник. Ахмед казва, че 2 пъти помагал на чужденците. Един паднал от катър и си навехнал крака, та го водил на чакръкчия. Друг получил пристъп на астма.
Завчера при тях е била и полиция, тъй като 22-годишен младеж тръгнал, без да каже на родителите си. Майка му позвънила на тел. 112, младежът е намерен невредим. На 5 септември в Рибен дол има селски сбор и се чакат 1000 души. Ахмед не се притеснява от проблеми - познава нрава на съселяните си и на гостите.
Дългогокосите полуголи пришълци са пристигнали с автомобили, автобуси и на автостоп от цяла Европа.
Колите на една от ливадите са с регистрации от 10-ина държави .Мястото на бивака край реката под родопското село било избрано от доброволци на движението, които 8 дни обикаляли Родопите, за да търсят закътана местност за стан.
След края на черния път следва козя пътечка по отвесен скат, за да се стигне до него. През няколко метра има скупчени камъни и насочващи стрелки, рисувани с въглен. На дърветата пък има завързани оранжеви парцалчета също за ориентация.
Движението има правило всички решения да се вземат не с болшинство, а с пълен консенсус, сядайки в кръг. Когато се обсъждат теми, говорещият държи пръчка, която отбелязва реда и продължителността на изказванията.
Бивакът им е в реката под селото и ще съществува до средата на септември. Днес се очакват много хора от движението заради пълнолунието. Те го наричат Синя Луна, защото е второ за месец. А и защото петък е удобен ден за пътуване.
Две пълнолуния в месец според астрономите се случват рядко, заради което названието Синя Луна се използва в музиката и поезията като сравнение за изключително рядко.
В лагера освен палатки има хамаци и спални чували. Повечето младежи са дългокоси или с расти заради вярата им, че не бива да се подстригват. Не ядат месо, само зеленчуци и плодове, като уважават суровоядството.
“Този, който не може без месо, не е лишен, но трябва да отиде настрани”, казва чирпанлията Гено, който се дразни, като го наричат по име и го сочат откъде е. Смята се за гражданин на света, а обозначенията били предразсъдъци.
С една кола ходят за провизии до Баните или Давидково и пазаруват в големи количества. След това кашоните се свалят из урвите на ръка.
Издръжката на скаутите се плаща от самите тях. След общата вечеря един минава с шапка и събира пари за провизии. Всеки дава колкото може за общата каса.
Немци, французи и италианци се чувствали задължени да пускат повече, понеже стандартът им бил по-висок.
По правило храната се готви в общи казани, а след това се разсипва по чинии, сахани или в кутии от консерви и се яде на обща софра в кръг около главната палатка.
“Опоскали ми сливата, а щях да правя ошав. Ама не се сърдя, вече ми остава от ошава, защото внучките в града предпочитат кока-кола, казва баба. Наоколо вече нямало нито къпини, нито дренки.
Всички обещават, че боклуците ще бъдат събрани и извозени. Пришълците се къпят без сапун по вировете в реката, а чиниите се мият на течението й, тъй като философията им отрича химията.
“Някои погрешно разбират сбирките ни като хипарски или че сме секта. Няма как да сме секта, като има хора от всички религии. Става въпрос по-скоро за контракултурно движение за зелен живот и некомерсиализъм. В САЩ, където наистина се събират много хора, на някои от сбирките се плащат 5 евро вход заради разходи по организирането и таксите”, обясняват от бивака.