
“Софийска вода” с амбиция да стане енергийно неутрална до 2025 г.
Вече 13 години ВиК системата на София е поверена на международната компания “Веолия”, която е акционер на “Софийска вода” АД. За това време са инвестирани над 600 млн. лева, отчитат от дружеството. Рехабилитирани и новоизградени са над 500 километра водопроводна и канализационна мрежа, а повече от половината ключови показатели, които стоят пред целия ВиК сектор до 2026 г., вече са изпълнени. Над 90 процента от енергийните нужди на водния оператор към момента се покриват със “зелена” енергия, а до две години амбицията е “Софийска вода” да стане първият енергийно независим ВиК оператор не само у нас, но и сред много страни в Европа.
За следващите десет години в “Софийска вода” продължават да чертаят и още смели планове.
Инвестициите
До края на 2034 г. в развитието на софийската ВиК система ще бъдат инвестирани 634 млн. лева. Значителна част от тях – 113 млн. лева, ще бъдат отделени за изграждането на канализация. И това съвсем не е случайно. Наред с подобряване на актуалното състояние на водопроводната и канализационната мрежа дружеството развива и стратегически приоритети в партньорство със Столичната община, част от които е именно разширяване на достъпа до качествени ВиК услуги. В по-краткосрочен план – до 2026 г., когато изтича и настоящият регулаторен период, се планира да бъдат вложени 260 млн. лева.
За този период рекордьор в инвестициите засега се очертава 2023 г., когато според предложените за одобрение сметки на “Софийска вода” те възлизат на над 57 млн. лева. Следва я 2024 г., когато планираните вложения са малко над 54 млн. лева. “Идеята е още в първите години на настоящия бизнес план да се постигне съществено покриване на ключовите показатели, определени от регулатора”, коментират от дружеството. В следващите две години то има готовност да инвестира средно около 50 млн. лева.
Проектите
В следващите три години “Софийска вода” си поставя за цел да реализира и няколко стратегически проекта. Наред с подобряване и развитие на ВиК мрежата се планират инвестиции в ключови съоръжения.
Предстои да бъде ремонтирана най-старата пречиствателна станция за питейни води на София в Панчарево, която работи от 1964 г. Този проект е част от дългосрочната стратегия за рехабилитация и надграждане на съоръжението.
Друга стратегическа посока на развитие е повишаване на ефективността на мрежата, която да гарантира и по-малко загуби на вода. Една от мерките в тази посока е внедряването на нови технологии и дигитализация на управлението и контрола на водопроводната и канализационната мрежа. За реализацията на тези проекти са планирани 3% от всички инвестиции на дружеството за периода.
Отчетите на компанията показват, че и към момента системните вложения дават резултати. През 2020 г. общите загуби на вода са 41,63%. През 2022 г. падат под 40%. До края на тази година те трябва да достигнат 36,59%.
Прогнозата на столичния оператор е, че до 2026 г. те могат да намалеят до 33,29% при общо изискване за ВиК сектора у нас към този период от 49%. “По този показател ние по-скоро се съизмерваме с европейските норми”, казват от “Софийска вода”.
Плановете включват и внедряване на друга актуална в Европа практика, свързана с ефективното използване на водните ресурси – повторната употреба на вода. Ще бъдат купени две каналопочистващи машини, които ще използват такава рециклираща технология.
Зелен ВиК оператор
Според плановете до 2 години “Софийска вода” трябва да стане първият ВиК оператор в България, който задоволява изцяло енергийните си нужди със зелена енергия.
И към момента дружеството произвежда възобновяема енергия в пречиствателната станция за отпадъчни води “Кубратово”. Там тя се генерира от петте метан танка, в които се третират отделените при пречистването на водите утайки. При този процес се отделя биогаз, който се преобразува в електрическа и топлинна енергия чрез когенерация, използвана за нуждите на станцията.
Като част от дългосрочната стратегия на “Софийска вода” за развитие на съоръженията предстои да бъде направен основен ремонт на един от построените през 80-те години на миналия век метан танкове. “Този проект е възможен, след като през 2021 г. успяхме да построим един нов метан танк, с който да увеличим капацитета си и да позволим постепенно да реновираме всяко едно от четирите стари съоръжения”, разказват от дружеството.
За да се постигне пълна енергийна неутралност на цялата дейност обаче, трябва да се направи още една крачка. Тя също е залегнала в плановете за следващите няколко години. Предстои да бъдат изградени фотоволтаични паркове на пречиствателните станции за питейна и отпадъчни води, както и съоръжение за термохидролиза на територията на станцията в Кубратово.
Високо качество на приемлива цена
От 2021 г. “Софийска вода” работи с непроменена цена. За 2024 г. предложената цена на водата e 2.99 лв./м3 (без ДДС). За следващите години в проекта за бизнес план 2022-2026 година е предвидено плавно повишаване на цените на ВиК услугите в рамките на 3-4%. “Предвиденото увеличение за 2024 г. включва основно само част от инфлацията, която от 2021 година до момента е 27,3%”, коментират от “Софийска вода”. При тази цена потребителите в София пак ще плащат 4-тата най-ниска цена на водата в страната, показва сравнение с останалите средни и големи ВиК дружества. “Софийска вода” ще предложи най-доброто съотношение между цена и праг на социална поносимост в България.
На един клик разстояние
Продължават да се развиват дигиталните платформи на “Софийска вода”. Идеята е все повече услуги да са достъпни онлайн, което спестява време, усилия и ресурси.
Приложението “Моята вода” и сайтът на дружеството улесняват комуникацията с потребителите и постоянно се търсят начини те да стават по-удобни и достъпни. За да се използват функционалностите им в цялост, се изисква потребителски профил. Този профил дава достъп до постоянно надграждаща се потребителска информация – баланс по сметка, потребление в последните две години и архив от издадени фактури. Приложението дава възможност и за абонамент за безплатно уведомяване чрез SMS или имейл за планирани ремонти и спирания на водата.
Стратегията на дружеството включва и дигиталните услуги, свързани с процеса по отчет и плащане на задълженията. Приложението “Моята вода” дава възможност за самоотчет, като изпраща и напомняне кога е време за него.
“Развиваме и улесненията за онлайн плащанията, така че потребителите максимално удобно и без постоянно въвеждане на данни да могат да ги използват”, допълват от “Софийска вода”.