
През 2023/2024 учебна година сред гимназиите в София се откроява името на SMART Science, част от учебен комплекс Science-Smart School of Sofia. Учениците се обучават по двуезична програма, съчетаваща най-добрите практики в обхвата на МОН и Cambridge, с разширен хорариум за часовете по български език, английски език и математика.
През целия курс на обучение (от предучилищни групи до 12. Клас) в програмата са включени лабораторни часове, в които науките са достъпни, разбираеми, завладяващи; работилници по архитектура и творческо писане; философски дебати за нещата от живота в предмета Global Perspectives; редица спортни и клубни активности, увеличаващи кръгозора на учениците.
Разговаряме с един от учителите по българска и световна литература – София Гечева, която преподава на юношите и е част от развитието им още от ученици в начален и прогимназиален етап на обучение. Прави впечатление, че курсът по литература не се ограничава до изучаването на отделни произведения, а поставя акцент върху развиването на критичното мислене и способността да се откриват връзки между различни творби, автори, епохи.
„Часът по литература отдавна не е час по литература в познатия на всички ни смисъл. Времето, в което живеем, ни показва, че са необходими не само грамотност, умения за четене и интерпретиране на текст, но и умения за четене с разбиране. Съвремието ни изисква да можем да осмисляме даден текст и да извличаме информация от него; да четем между редовете и да проверяваме достоверността му; да извършваме паралели между различните предмети в училище и в живия живот извън училище. Иначе как един родител би видял мястото на своето дете в днешния свят, или по-скоро как едно дете би видяло своето място?“
София Гечева разказва, че в нейните часове се изследват произведенията в дълбочината на оригиналния текст, но и често обсъждат нюансите на различните преводи. Така изучаването на красотата в изказа и богатството на думи разкрива пред читателя един съвсем различен усет към произведението, към възможните интерпретации на текста и към отношението, което автор, преводач, редактор предават като емоция.
Учениците не просто четат и интерпретират текстове, но и са насърчавани да участват в дискусии и дебати. С времето за тях вече не е предизвикателство да изразяват свободно мнението си пред публика и да го защитават, а това знание неименуемо ще се отрази и на живота извън училище, и на оформянето им като личности. Дискусиите насърчават и критичното мислене, аналитичните умения, любовта към четене, които могат да се приложат далеч отвъд часовете по литература.
Когато заговори за литература, особено сияние озарява София Гечева – може би нейната мисия като комуникатор на наука е да вдъхновява и насърчава любовта към творческото начало, четено и съзиданието и да го прави ненастоятелно, но с нежна ръка и чувство за хумор. Тя споделя, че четенето на книги не само ни потапя в света на автора и неговите герои, но и обогатява езиковата ни култура, откриваме разнообразие от идеи, аргументи и перспективи, развиваме емпатия към хората около нас. Литературата има невероятен потенциал да свързва хората, като ги обогатява интелектуално и емоционално.
„В гимназия SMART Science учениците и преподавателите работят в екип, а творческата среда подкрепя създаването на междупредметни връзки. Светът в 21. век вече работи така. А ние всички искаме да участваме пълноценно в него. Ученикът трябва да познава думите добре, да умее да подрежда мислите си, да се аргументира убедително – не само в своето есе, в училищен проект или в доклад, но в своето бъдещо мотивационно писмо и във всяка възможност за проява, която ще го поведе към различни пътища. Есенцията на гимназиалната подготовка не е между четирите стени, в 40 минути или между кориците на един учебник, а там – в класната стая и извън нея, там, където се срещат езиците, литературата и историята, географията и физиката.“, споделя София Гечева.
Този подход в изучаването на литературни произведения е част от програмата на Cambridge, а в часовете си София Гечева включва и материала, заложен от МОН според възрастта на учениците. Интересен е подходът, чрез който се свързват двете системи, така че учениците да получат комплексни знания и умения. Съчетаването на двете програми може да изглежда предизвикателство, но пред учениците на Science-Smart School of Sofia това е обогатяващ опит, който позволява да свързват отделни фрагменти и да разглеждат знанието в неговата цялост. Така, както се извършват и междупредметните връзки в отделните дисциплини.
София Гечева е от онези преподаватели, които насърчават юношите да откриват, да настояват и да се борят за своите интереси; да поставят под съмнение и изпитват силата на думите; да разчитат на знанията си и винаги да търсят още мотиви, още въпроси, чиито отговори да предизвикват следващото им търсене. Всичко това се случва благодарение на нейния преподавателски подход, но и на умението ѝ да бъде активен слушател за своите ученици – да разговаря с тях като с равни, да вниква в техните нужди и индивидуални потребности. Нейното търпение и излъчването всяват доверие и насърчават юношите в градивно общуване и в любов към литературата в една подкрепяща среда за учене.
Заповядайте на Отворени врати в гимназия SMART Science (в София Тех Парк) за родители на ученици в настоящ 5., 6., 7., 8. клас на 9 ноември 2023 г. от 16:00 ч. до 17:30 ч. Събитието изисква предварителна регистрация тук: https://shortly.bg/bXux0