
Частна детска градина „Росица“ е сред най-бързоразвиващите се образователни институции в България, като само зa 9 години може да се похвали с три уютни и просторни филиала в София - кв. Бояна, кв. Малинова долина и с. Иваняне.
Градината е част от Образователен комплекс “Цар Симеон Велики”, състоящ се още от Частно основно училище “Цар Симеон Велики”, Частна гимназия по природни науки и предприемачество “Асен Йорданов”, Център за обучение “Цар Симеон Велики” и Спортен център “Комак спорт”.
За визията и мисията на ЧДГ “Росица” разговаряме с нейния директор Анита Гонева
- Г-жо Гонева, вие сте директор на ДГ “Росица” вече над 8 г. В този период градината се разрасна до цели 3 филиала в София - каква е вашата формула за успех?
- “Ако си давал светлина на другите, никога няма да бъдеш на тъмно” - тези думи с всяка изминала година добиват все по-голяма стойност за мен.” А формулата е лесна за запомняне:
В числителя й включваме развитие на социалната интелигентност и овладяване на емоциите. На първо място обаче е екипът от хора, без които не бихме имали щастливи деца и спокойни родители.
- Да обърнем специално внимание на човешкия фактор - как създавате вашите екипи, това е една от най-отговорните професии?
- Колкото и любопитни да са децата, ако не са подпомогнати от възрастен, те не могат сами да разберат много от онова, което възприемат визуално- какво е то, защо се прави. И точно тук е мястото на родител- дете- учител. Детската градина е първата възпитателно-образователна институция, която посреща детето. Тя е тази, на която се пада отговорността да разгърне потенциала и възможностите на всяко едно дете. А като институция детската градина трябва да изисква учителите да притежават повече знания и умения, за да отговарят успешно на ежедневните предизвикателства и пълноценната подготовка на децата.
Именно учителите и помощник-възпитателите, които работят в Детска градина „Росица”, са най-важният ресурс и фактор, защото това са хора, които на първо място имат отношение към децата, а на второ място те не спират да надграждат умения и квалификации, защото съвременният учител трябва да притежава богата професионална и информационна култура.
- В днешно време децата все повече привикват към дигиталните устройства и те стават неразделна част от тяхното детство - как се справяте с това?
- Подемът в дигитализацията няма как да бъде спрян от нашата градина, но при нас няма нито един родител, който да не е доволен от липсата на “сини устройства’’, както им казвам аз. Единствено и съвсем умишлено разполагаме с мултимедиен проектор, който влиза в употреба в петъчните ни часове по енциклопедична култура. Важно е в тази възраст децата да развиват други умения, да работят с ръцете си, да общуват и играят пълноценно.
- Да си поговорим и за съвременните родители и очакванията им към образователните институции, започвайки от детските градини. По-взискателни ли стават и ако да - оправдано ли е?
- Детската градина е възпитателен и образователен фактор, която дава в системност и последователност знания, умения и навици, модели на възпитание, съобразно стратегията на съответната градина. Семейството е доминиращ фактор, който осигурява първите модели на социално поведение, базирани на подражание и идентификация.
Да, родителите стават по-взискателни. Затова утвърждаването на партньорски отношения между възпитателите в детската градина и родителите е важно да бъде постоянен процес, първоначалният контакт с тях трябва да се поддържа и развива чрез различни и подходящи форми на редовна комуникация, а това сътрудничество е важен инструмент, който гарантира бъдещия успех на детето – именно това е нашата крайна мисия.
- Направи ни впечатление, че наблягате много на родолюбието - защо?
- Приобщаването на децата към националните ни традиции е заложено в цялостната ни работа в Детска градина “Росица”, където го прилагаме под формата на игри, чрез тържества, екскурзии, творчески активности. Родолюбието е част от ценностите, в които вярваме и към които се стремим, и е силно заложено в образователната стратегия на собствениците на градината и образователния комплекс - д-р Росица и д-р Милен Врабевски.
Когато учебното съдържание е поднесено на децата по един необикновен начин, с емоционален заряд и настроение, заученото се възприема по-лесно и дълго се помни. Екипът ни се зае със задачата да разшири познанията на децата в тази родолюбива посока и си поставихме за цел да популяризираме българския език, традиции и фолклор с ясното съзнание, че образованието не трябва да дава само знания и информация, а и да разпалва в сърцата на децата стремеж към чувство на обич към ближния, принадлежност към род и родина, за да пребъдем.
- Имате и градинка в двора - децата помагат ли в грижите за растенията?
- В трите ни филиала имаме големи дворни площи, което ни дава възможност да си направим “опитно поле’’ и в зависимост от сезоните да го превръщаме в цветни лехи с пролетни цветя или зеленчукови градини – и това с помощта на нашите деца! Тук се водим и от думите на Петър Дънов – „Когато изучава природата, детето опознава себе си”.
С поставяне на указателни табели, къщи за птички, направени с помощ от родители, с почистване на сухи клонки и листа, стимулираме подготовката и отношението на децата към хармонизиране на взаимодействието човек-природа.
- Прави ни впечатление, че при вас няма нито едно детенце с наднормено тегло - има ли връзка това със спортните активности и храненето в градината?
- Много държим на физическата активност, недостигът на движение и обездвижването на човек са болестта на нашето време, а за децата, особено в периода, когато укрепват костна и мускулна маса, е жизнено важно. Без значение какво е времето навън - стига да няма мъгла и въздухът е чист, ние излизаме. Организираме спортни празници, игри, така че децата сами да имат желание да се движат.
Разбира се, имаме допълнителни занимания като футбол, спортни игри, йога, народни танци, където нашите малчугани също могат да се раздвижват. Организираме сезонно бяло и зелено училище, отново с много интензивни спортни активности.
Не на последно място обръщам внимание, че работим със собствена кухня-майка, а децата обожават вкусотиите, които колегите приготвят.
- Кои според вас са ключовите дейности в обучението в периода до училище и съответно най-важните умения в тяхното развитие?
- Играта в живота на децата от предучилищна възраст е толкова важна, колкото и любовта, храната, грижата… Тя е от изключително значение за умственото, физическото и емоционалното им развитие. Именно тук в ДГ “Росица” се усвояват правилата на играта, детето влага в нея целия си потенциал така, както възрастен в работата. По забавен и интересен начин игрите развиват въображението, вниманието, логическото мислене, наблюдателността и сръчността.
Игра, общуване, учене, труд са основните стъпки в развитието на детето от предучилищна възраст. Това са и ключовите дейности в този период, когато то трябва да премине на по-горен етап и да приеме новата си социална роля на ученик. По своята същност играта обединява задачите и съдържанието на целия педагогически процес.
- Кога едно дете се чувства щастливо и спокойно в детската градина?
- Нашите деца наистина са спокойни и щастливи, защото са обичани, разбирани, обгрижвани и обгърнати с много любов. Тя е енергия, която децата усещат, а при нас има много от нея.
- Разкажете ни и за новия филиал на градината в кв. Малинова долина.
- Както казваме ние - растем заедно с нашите дечица. От отварянето на първия ни филиал ние не спираме да се развиваме. Добрата обратна връзка, която получаваме ежедневно, и запълването на филиала в Бояна ни мотивира да създадем и втори в с. Иваняне, а днес вече можем да се похвалим и с трети в кв. Малинова долина.
Най-новият ни филиал се помещава в просторна сграда, със слънчеви занимални, с модерен и интерес за децата интериор, уютна столова, салон за музика и спорт, двор с детска площадка и всичко това е озарено от нашите най-малки възпитаници. Филиалът ни в Малинова долина разполага с голям терен за занимания на открито, детски атракциони, пясъчници и не на последно място - опитно поле, за което споменах.
За повече информация: https://www.gradinarosica.com/