Микроелектрониката е не само в компютрите, аудио-визуалната техника, телефоните и автомобилите, а навсякъде около нас- в домашните уреди, в осветлението, всички форми на дисплеи, камери, сензори и изобщо навсякъде. Производството на чипове се счита за едно от стратегическите направления на Европейския съюз, а производството на платки с чипове е необходимо при много продукти. Затова образованието и обучението по микроелктроника е едно от стратегическите направления на всяка модерна икономика. Проектът ECoVEM (European Centre of Vocational Excellence in Microelectronics) по програма Еразъм+ (https://ecovem.eu/) е насочен към развитието на професионалното образование и обучение в областта на микроелектрониката чрез модернизация на политиките в областта, създаване на иновативни подходи и примери за образователни програми, развитие на връзката бизнес-образование и взаимодейстието между организации от различни страни.
Миниатюризацията на електронните устройства, съчетано с увеличаването на техните възможности, е един постоянен процес, който през последните години се движи с голяма скорост. Нека споменем няколко етапа от развитието на електрониката и микроелектрониката в исторически план. Още през 1894 г. изобретателят Томас Едисън установява, че между нагрята жичка и плочка в крушка протича ток. През 1904 г. английският физик Джон Флеминг изобретява диодната лампа. Принципът на работа на електронните лампи може да бъде прочетен в Wikipedia.
Старите радиоприемници от преди Войната са лампови. Ето пример за един модел Philips 461A, продаван в България, бакелитен корпус, голям размер, произведен през 1937 г., с 5 електронни лампи.
През 1960-те започва бурното развитие на електрониката на базата на полупроводниковите елементи. Макар и качеството на полупроводниковите елементи да не превъзхожда това на електронните лампи, тяхната компактност и възможността да се правят по-малки и леки устройства, им дава огромно предимство. Един типичен пример за българско устройство изградено с полупроводникови елементи е Елка 6521, показана за първи път през 1965 година.
Колкото до интегралните схеми, тяхното използване практически започва в края на 1960-те и началото на 1970-те. Те позволяват голям брой елементи да се интегрират, например, на силициева пластина. Създаването на първите 8-битови процесори и памети е нов революционен скок в електрониката. На снимките по-долу е един от първите български 8-битови микрокомпютри ИМКО 2, виждат се микропроцесора 6502 и паметите (компютърът е работил с 48 KB RAM !).
Съвременните интегрални схеми съдържат огромно количество елементи и изключително голям набор от функционалности.
Професионалното образование и обучение в областта на електрониката и микроелектрониката има различни нива и форми. В професионалните гимназии предимно се изучават елементи на електрониката, по формата за курсове за проектиране на платки и устройства, както и програмиране на микропроцесорни ситеми. В техническите университети често има специалности по мироелектроника с разнообразни курсове. В извънучилищното обучение, понякога се предлагат отделни практически курсове по търсени компетентности, например проектиране с CAD (Computer Aided Design) системи.
Проектът ECoVEM включва над 20 партньора от различни Европейски страни, неговите дейности и резултати могат да се обобщят в следните точки:
- Създаване на платформа за коопериране по тематични области- анализи, план за взаимодействие на бизнес-наука-образование, план за взаимодействие с държавните институции и други;
- Разработка на иновативни подходи и курсове за професионално образование и обучение (ПОО) за различни нива на квалификация по Европейската квалификационна рамка (EQF 3-8);
- Прилагане на разработените учебни програми, тестване и подобряване;Марки за осигуряване на качеството на продуктите;
- Взаимодействие с различни институции и организации за модернизиране на политиките в областта на образованието и обучението по микроелектроника.
Създаден е ресурсен сайт ( https://ecovem.eu/ ), портал към разработените над 40 курса ( https://courses-ecovem.eu/ ) и YouTube канал с филми (https://www.youtube.com/@ECoVEM/videos )
Учебната програма обхваща нива от 3 до 8 на Европейската квалификационна рамка. Темите на курсовете са продукт на плана на ECoVEM за нови учебни програми за ПОО. В допълнение към микроелектрониката и нейните приложения, консорциумът подчерта необходимостта от курсове по ключови компетентности, които да допълнят техническото обучение с умения, които се изискват във всички професии в сектора. Учебните програми са интердисциплинарни и модулни и могат да се използват в присъствено или смесено обучение в професионалните училища или технически университети, в продължаващото обучение (cVET) за повишаване на квалификацията на работното място на техници и инженери чрез системи за подпомагане на изпълнението и за повишаване на уменията и преквалификация на хора, които търсят (по-добра) работа.
Категориите на курсовете са:
Проектиране и производство на печатни платки;
Микроелектронни опаковъчни технологии;
Проектиране на интегрални схеми;
Системен дизайн;
Основи на производството на микроелектроника;
Микроелектроника за по-зелена икономика и индустриални приложения;
Ключови компетенции и преносими умения.
Порталът https://courses-ecovem.eu/ с връзки към над 40 разработени курсове свързани с образованието и обучението по микроелектроника. Порталът е разработен от Студентско общество за компютърно изкуство (СОКИ), България, а отделните курсове са разработени от партньорите по проекта, Източник: проект ECoVEM
Със съдействието на проекта ECoVEM, Студентското общество за компютърно изкуство (СОКИ) модернизира в Национален студентски дом лабораторията за практическа работа по проекти за ученици и студенти, използващи технологии от областта на електрониката и микроелектрониката, която лаборатория предоставя безплатно развойна техника, електронни елементи и консумативи, както и експертна подкрепа.
Партньорството на проекта по програма Еразъм+ включва 21 организации от 7 държави, между които водещи университети, професионални асоциации и фирми. Координираща организация по проекта е Технически университет- София, а ръководител на проекта- проф. д.т.н. Славка Цанова.
Проектът ECoVEM е иновативна партньорска инициатива по програма Еразъм+, която включва разнообразни дейности и продукти за модернизиране на професионалното образование и обучение в областта на микроелектрониката. Разработени са подходи, анализи, практически учебни материали и други ресурси, които са свободно достъпни, проведени са редица събития по актуални проблеми на модернизацията на образованието и обучението в сферата на микроелектрониката.