- От 1 638 367 повиквания нерегламентираните са 684 137
- Хората питат за спряна вода и задръствания
Иван си тръгва от работа след тежък ден. Докато върви, забелязва, че автобусът го задминава. Започва спринт, за да хване рейса, защото иначе трябва да чака. От тичане телефонът му - от последните модели на айфон, пада от джоба и се удря в паважа. Повечето хора биха се притеснили за апарата. Но той е модерен, има калъф и протектор, така че е защитен. А сред функциите му е при удар да набира телефона за спешна помощ 112.
Детайлът е убягнал на Иван, който просто го взема в ръка и продължава с тичането, докато се надява да хване автобуса. Той все пак чува, че някой му казва “Център 112, слушам ви”. Тогава се извинява, че е набрал по погрешка и разговорът приключва за има-няма 5-10 секунди, разказва пред “24 часа” шефката на дирекция 112 в МВР Марина Велинова. Такива обаждания в дирекцията наричат нерегламентирани. И ги делят на 4 вида - грешки, справки, шеги и шум по линията. Общо те са 684 137 от началото на годината до края на юни - над 41% от всички повиквания до спешния телефон. Останалите 954 230 са регламентирани, а Велинова казва, че съотношението вече дори е добро - преди години нерегламентираните били по-голямата част. Грешките дори и сега спадат с над 20% спрямо м.г.
“Справките, които са най-много, за съжаление, се увеличават. При тях става дума за граждани, които търсят информация защо им е спряла комунална услуга”, казва Велинова. Там ориентацията е за до 15 секунди. Но има и питания за задръстванията, които са в същата категория. Случва се сравнително често, а тогава трябва повече време. Последният случай, направил впечатление на операторите, е от 8 юли. Тогава кола се заби в тир в тунела “Правешки ханове”, шофьорът ѝ почина. Катастрофата стана около 13 часа, но движението не бе пуснато до след 19 часа. Имало над 20 обаждания.
“Питахме хората дали имат нужда от евакуация, тъй като може да има болен в колата, да нямат лекарства, а беше горещо”, връща лентата Велинова. За щастие, нямало такива случаи. Но при други обаждания за задръствания, когато няма инцидент, от 112 се свързат с полицията и пътната агенция, за да може те евентуално да вземат мерки за отпушване на тапата.
Децата, които се обаждат, за да се закачат, пък са в категорията шега. Понякога има и позвънявания от психично болни. И там има намаление - с над 17%. С почти 1/4 пък са спаднали класифицираните като шум по линията позвънявания. При тях става дума за преплитане на разговори, а в последно време телекомите се справят все по-добре и елиминират проблема.
Не са нерегламентирани обажданията за бомби, които от време на време правят медийни заглавия. При тях човек няма как да е сигурен дали в забравена чанта няма взрив, така че винаги се вземат мерки и се действа по протокол с изпращане на всички служби. Е, има и ученици, които искат да пропуснат тест, отлагат се дела в съда и други. Но заради зачестилите такива случаи през 2022 година бе въведен нов протокол на действие и властите и съответният собственик вече решават дали да има евакуация.
А за неверни сигнали се смятат тези от пияните, които искат да впечатлят приятелите си по чашка. Например почерпен мъж казал на приятеля си, че ще събере всички служби. Звъннал и разказал, че вижда наръган мъж. Дал точен адрес, а от прозореца с приятеля му се смеели как разследващи и спешни медици търсят пострадалия. По закона за тел. 112 за подобна постъпка има глоби от 10 000 до 20 000 лева. Тя е по-малка - от 2000 до 5000 лева, ако на място не е ходил екип. За да се борят с проблема, Велинова и екипът ѝ създали преди 3 месеца отдел за административнонаказателна дейност. Преди това глобите се налагали от полицаи.
В повечето случаи при нерегламентираните обаждания пък се пише предупредителен протокол. При пияни обаче отиват на глоби от 200 до 1000 лева, ако звънят настоятелно - над 20 пъти например. Разбира се, никой не глобява за едно обаждане за липса на вода или от паднал айфон. Истинските обаждания протичат до минута и половина. Макар от 112 да имат услугата Advanced mobile location (подобрено мобилно местоположение - бел. ред.), винаги се пита откъде се обажда човек, защото може да звъни за роднина в друг град или в чужбина (виж карето).
Така са научени операторите в 6-те центъра в София, Монтана, Русе, Варна, Бургас и Кърджали. Те работят на 3 монитора. На първия въвеждат данните на конкретното обаждане, на втория се визуализира локацията на сигнала, а на третия се следят всички инциденти в цяла България, които все още са в развитие.
Информацията се пише в електронен картон. Там се попълват адрес, данни за инцидента и се класифицират с ключова дума за спешността и типа - дали е катастрофа, инфаркт, престъпление в развитие или нещо, което към момента изглежда по-леко.
До документа имат достъп всички компетентни служби и след като обаждането бъде прехвърлено към тях, могат да добавят информация.
А и операторите на тел. 112 също го правят, когато друг се обади с ново развитие, както бе при взривовете в складовете край с. Гара Елин Пелин. Там последва и пожар. (Как се увеличават сигналите за пожари - виж инфографиката.)
Има и случаи, при които новите коли сами избират тел. 112 при катастрофи/ Това е услугата е-call, която усеща удари. В началото имаше куриоз, казва Велинова, като си спомня за случая. Имало изложение на коли в известен шоурум. Хората масово натискали ръчното копче за обаждане, защото не подозирали, че то действително прави нещо. Всички се шокирали, когато операторите вдигали. Тогава от 112 се свързали с организатора, за да инструктира посетителите да не натискат бутоните, защото линиите трябва да са свободни за истински спешни случаи.
През ден фирми звънят в BG за закъсали шофьори в Европа
Почти всеки ден мениджъри на транспортни фирми звънят на тел. 112 в България, за да помогнат на техен шофьор, закъсал в Европа. Причината е, че служителите не говорят местния език и английски.
От последните такива случаи е на тираджия, който имал проблеми с подаграта. Обадил се на шефа си казал, че намира на германо-швейцарската граница в района на Виенинген. Обяснил, че не може дори да слезе от камиона. От България началникът се свързал с българския тел. 112, а те предали сигнала на немските си колеги. Малко по-късно научили, че лекарите вече пътуват към мъжа.
Българин, който говорел езици, пък успял да прати помощ на баща си, докато бил в Нидерландия. Той говорел по телефона с него, когато чул, че дядо и внук се карат, а връзката прекъснала. Звъннал в Нидерландия, дал точния адрес, а те се свързали с българските си колеги.
Куриозно обаче има и случаи, когато сме си в България, но сме близо до границата и телефоните ни прехващат клетка от съседна държава. Така наскоро в Русе постъпил сигнал за шумна сватба, която била в Румъния. Операторите го предали на колегите си. А нерядко и мигранти, изостанали от групите си каналджии звънят за помощ.
За да могат да работят така с другите европейски държави, от тел. 112 имат споразумение, което постоянно се актуализира.
SOS бутон свързва бедстващи българи в чужбина с властите у нас
Има ли опасност от пожари, наводнения, препоръки да не се пътува до отделни части на страната, как да се евакуирате, къде се намират дипломатическите ни представителства? Когато сте в чужбива, отговори на всички тези въпроси може да получите на мига през приложението на Министерството на външните работи “Пътувай информирано”.
То заработи официално през миналата година и бе лансирано от бившата вицепремиерка и министър на външните работи Мария Габриел.
Българи, изпаднали в беда зад граница, могат да се свържат с МВнР през специален SOS бутон в приложението. То дава възможност сигналът да се локализира точно и така властите да разберат къде се намирате.
Денонощно към министерството работи специален телефон, към който българите може да се обръщат при проблем - +359 948 24 04. Това е номерът, който всеки получава в първите есемеси, когато пристигне в чужбина. Той е свързан към Ситуационния център на външното ни министерство. Именно това е звеното, което отговаря за разрешаването на кризисни ситуации с българи в други държави. Към него обикновено работят 15 души. Сигнали може да се подават по телефон, през приложението на МВнР и по имейл - [email protected].
Когато се получи сигнал, Ситуационният център организира работата по него на междуведомствено равнище и именно то дава указания на посланиците и консулите как да действат, осъществява контакт с чуждестранни структури и др. За това как да се действа при определени ситуации, има специални протоколи. Те се актуализират редовно от дипломатите.
При възникване на кризи дирекцията обикновено сформира и специален щаб, в който влизат експерти от дипломатическата служба и от други ведомства, които са компетентни по проблема. Така например се процедира, когато трябва да се евакуират наши сънародници. С тях постоянен контакт по телефона поддържа Ситуационният център, а на място действат дипломатите. Така бе и при евакуацията на българи от Израел, когато бе обстреляна Ивицата Газа. Тогава центърът разпространи информация кога са полетите, с които българите могат да се приберат, организира и самото завръщане в България за мнозина.
Кризисен щаб бе сформиран и при пандемията от COVID. Тогава бяха открити и специални телефони, на които българите в чужбина да се обръщат при проблем.
На място те винаги могат да се свързват и с дипломатическите ни представителства, отново по телефон или имейл. В случай че в държавата няма наша мисия, то те могат да се обърнат за помощ и към представителството на всяка една страна-членка на ЕС.
Медицинският хеликоптер влиза за ремонт, вместо него ще ползват военен
Медицинският хеликоптер ще бъде в ремонт от 12 до 27 септември, а вместо него държавата ще ползва военен. Въздушната линейка не е счупена, минала е 200 летателни часа, а след този период техническите тестове са задължителни.
Първата мисия на единствения ни медицински хеликоптер бе на 4 юни тази година с транспортирането на пациент от Шумен до София. Последният полет на вертолета бе на 9 септември - от Кърджали за София. Ремонтът ще се използва и за монтирането на т.нар. черна кутия и интегрирането на софтуера, които са преминали всички необходими изпити по лицензиране, съобщи здравното министерство. Производителят - италианската фирма “Леонардо”, е информирал с нарочно писмо Министерството на здравеопазването, че ще осигури компетентен технически персонал за монтирането на регистратора.
За да не остане държавата без въздушна линейка, здравната министърка Галя Кондева проведе разговор с министъра на отбраната Атанас Запрянов и се увери в готовността за използването на военен въздушен транспорт в случай на необходимост от оказване на спешна медицинска помощ по въздуха. Ако това се случи, ще се прилагат действащите механизми по решение на МС от 2009 г. и съвместна заповед на няколко министри, които позволяват по искане на здравния министър да бъдат използвани военни въздухоплавателни средства с цел осигуряване на спешна медицинска помощ по въздух.