До 3 години подземните влакчета ще возят 650 хил. пътници дневно, ще има 59 спирки.
До 64 километра с 59 станции ще порасне столичното метро през 2027 г. То ще превозва над 650 хил. пътници дневно, или около 238 млн. души годишно. А с това и вредните газове ще са с около 90 хил. тона по-малко на година, тъй като трафикът около метролиниите ще намалее с 25-30%.
В момента Столичната община строи три участъка - “Подуяне”, “Слатина” и “Обеля”. За разширението в “Люлин” тече процедура за изпълнител.
50% е готово първото разширение на третата линия. То е дълго 3 км и има 3 нови станции под бул. “Владимир Вазов” и тунелите между тях. Спирките ще са: “Стадион Георги Аспарухов”, “Тракия” и “Владимир Вазов”. Само те ще качат още над 40 хил. души на ден. Този участък свързва източните квартали “Хаджи Димитър”, “Сухата река” и “Левски Г” със западните - “Овча купел” 1 и 2 и “Горна баня”, както и с другите две линии през центъра. По план трябва да е готов до края на 2026 г. Ще струва 217,5 млн. лв. без ДДС и се финансира от Плана за възстановяване и устойчивост.
Второто разширение на линия 3 е през жк “Слатина” до “Арена София” и “Цариградско шосе”. Трасето е дълго 6 км, ще има 6 станции и трябва да е готово през лятото на 2027 г. Очаква се участъкът да качи над 75 хил. нови пътници, които ще стигат до центъра за 10-12 минути, а спестеното време от пътуване ще е 8500 часа на ден. Автомобилите ще намалеят с 8800 на ден. Трасето започва от ул. “Шипка”, върви под парка на Военната академия, продължава през “Гео Милев” и “Слатина”, и покрай зала “Арена София” и “София Тех Парк” стига до бул. “Цариградско шосе”, Окръжна болница и “Младост”. Този проект струва 540 млн. лв. без ДДС - 106,6 млн. лв. са от Кохезионния фонд и 433,4 млн. лв. съфинансиране и заем от ЕИБ. След последната станция на “Цариградско шосе” ще има
двуетажен буферен паркинг с 230 места и открит за около 120 коли
при “Арена София”.
До началото на 2027 г. трябва да е готова и спирката, разположена между “Сливница” и “Обеля”, която ще качи още 12 хил. пътници. С нея ще бъде намален интервалът за движение на влаковете по втора метролиния в час пик. Новата станция ще е интермодална и ще прави връзка с нова жп гара и с автогара, която ще обслужва направленията София - Сливница - Драгоман, София - Кюстендил, София - Костинброд - Божурище - Банкя.
В плановете на общината е да разшири с 2 спирки и линия 1 след метростанция “Люлин” в посока западната дъга на околовръстния път. За тях се провежда процедура за изпълнител, която, ако не се обжалва, може да се финализира до края на годината. Срокът за изпълнение пък е три години. Новите две станции ще обслужват 32 хил. пътници на метрото, а отсечката ще е дълга 2 км.
Булевард “Царица Йоанна” пък ще бъде разширен
и ще бъдат изградени нови тротоари и велоалея.
Метрото ще има пет нови спирки между “Витоша” и “Студентски град”, предвижда обществената поръчка за изготвяне на идеен проект за продължаване на втората линия.
Планът е за 5 метростанции по трасето през кварталите “Кръстова вада-запад” и “Витоша”, чиято дължина ще е 5 км, като целият участък ще е подземен. Първата нова спирка след “Витоша” ще е на кръстовището на бул. “Черни връх” и ул. “Димитър Манчев”. Втората ще е между улиците “Проф. Васил Арнаудов” и “Стефан Савов”. След това метрото ще спира на кръстовището на бул. “Симеоновско шосе” и ул. “Проф. д-р Ив. Странски”. Тук по задание трябва да се направи и подземен паркинг на най-малко две нива. Четвъртата нова станция ще е на бул. “Акад. Ст. Младенов” и ул. “Проф. Ат. Иширков” при НСА. Последната пък ще е на кръстовището на “Акад. Ст. Младенов” при ул. “8 декември” и ул. “Д-р Йордан Йосифов”.
В проекта трябва да бъде предвидена и шахта за
отклонение на линията към “Симеоново”,
която да е с маршрут от Бизнес парка до ИКЕА на околовръстното. Избраният кандидат ще работи върху заданието година и половина. После ще има търг за строителство, а докато текат процедурите, ще се търси финансиране.