Измерването на умения в областта на природните науки за деветокласниците се
планира да се проведе на 14 и 15 октомври и ще се осъществи на електронни
устройства. Това съобщи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков
пред социалните партньори от Отрасловия съвет по образованието в МОН.
Над 9.5 млн. безплатни учебници, помагала и познавателни книжки бяха
доставени в училищата и детските градини, съпбщават от пресцентъра на МОН.
Това няма да е външно оценяване и за да не се създава стрес у учениците, резултатите при желание от страна на ученика и по преценка на учителя ще се вписват вместо текуща оценка от входно ниво, допълни той.
С тестовете, включващи задачи за измерване на умения в областта на природните
науки, учителите по съответните предмети ще бъдат подпомогнати в задаването и
оценяването на такъв тип задачи и ще се апробират и различни платформи, които в
бъдеще биха могли да подпомагат обучението, подготовката и провеждането на
различни видове изпити и изпитвания. Също така ще се постави и фокус върху
ключови за международното изследване PISA 2025 теми като Енергия, Зелена енергия, Парников ефект, Озонова дупка, Рециклиране, и учениците ще се доближат до типа задачи и средата, в която част от тях ще работят по време на реалното изследване.
Наред с това МОН ще продължи усилията си за въвеждане на повече практически
задачи в тестовете на всички предстоящи изпити от националните външни оценявания, каза още министър Цоков.
По време на заседанието на Отрасловия съвет бяха представени данни за началото нановата учебна година. Всички училища и детски градини да подсигурени с учебни комплекти. За началото на учебната 2024/ 2025 година на образователните институции са доставени над 9 500 000 броя познавателни книжки, учебници, учебни комплекти и учебни помагала, които са безплатни за децата. За тях бяха отпуснати 122 млн. лв, като за първи път бяха включени и над 300 000 ученици от 8. до 12. клас.
Беше отчетено също, че към 15.09.2024 г. системата на предучилищното и училищното образование е обезпечена с педагогически специалисти. Няма постъпила информация за недостиг на учители, като и в момента тече процесът по заемане на работни места.
По данни подадени от регионалните управления на образованието общо за страната
свободните места са 0,3 % от всички учителски позиции. От общия брой на
педагогически специалисти на възраст до 35 години включително е 13 889, което е
15%.
По време на заседанието бяха обсъдени и възможностите за увеличение на работната заплата в системата. Министър Галин Цоков изказа благодарност към социалните партньори за ползотворната съвместна работа и добрия диалог, а те от своя страна изразиха удовлетвореност от спокойствието в системата.
От социалните партньори участие в Отрасловия съвет взеха председателят на
Синдиката на българските учители - д-р Янка Такева, д-р Юлиян Петров, председател на Синдикат „Образование" към КТ „Подкрепа", Аспарух Томов, председател на Независим учителски синдикат, Диян Стаматов, председател на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета и Петя Йосифова – зам.-председателна Съюза, Асен Александров, председател на Сдружението на директорите в системата на средното образование и зам.-председателят Иванка Харбалиева, представител на Българска асоциация на частните училища и др. От МОН на заседанието на Отрасловия съвет присъстваха също зам.-министър Емилия Лазарова, началникът на кабинета на министъра Наталия Михалевска, главният секретар Любомир Йосифов, директори на дирекции и експерти.