Мисля, че докладът обективно отразява полета, който загиналите пилоти Петко Димитров и Венцислав Дункин са изпълнили. Това, което чух вчера, е достатъчно за мен и го приемам като факт, заяви заместник-началникът на отбраната генерал Цанко Стойков пред БНТ.
"Познавах загиналите пилоти. С Димитров дори имахме съвместни полети. Като командир на ВВС летях с него, тъй като когато се върнах от САЩ, трябваше да си възвърна подготовката. Това се случи именно с него. Той беше добре подготвен методически пилот, който е в състояние да обучава своите подчинени летци правилно и да им дава необходимата мотивация", коментира Стойков.
"Мисля, че докладът обективно отразява полета, който те са изпълнили, тъй като разчитайки параметрите от "черната кутия", няма как това да не се случи. Аз считам, че той отразява 100% това, което те са изпълнили като конкретен полет на генералната репетиция".
"Параметрите на черната кутия са такива, каквито са. Самата констатация за необоснован риск се прави на база на това, което те са разчели от данните от черната кутия".
Обстоятелствата са такива, каквито са изнесени, допълни генерал-лейтенант Цанко Стойков.
Аз не мога да коментирам и да влизам в противоречия, защото още не съм запознат с целия доклад. Това, което чух вчера, е достатъчно за мен и го приемам като факт. Дали това ще доведе до някаква вина, търсене на отговорност? Мисля, че достатъчно ясно казаха, че тяхната комисия няма това за цел. Тяхната задача беше да уточнят обстоятелствата", допълни генералът.
По думите му моралната отговорност ще бъде това да виждат липсата на пилотите. "Ето това е моралната отговорност за един командир. Да вижда в строя две празни места, да вижда в кабинета за предварителна подготовка на летателния състав две празни работни места, целият колектив да живее с чувството, че тях вече ги няма. Това е моралната отговорност".
До момента няма подадени оставки, уточни той. Допълни, че по случая с фаталния инцидент работят две комисии едната е на Военна полиция, която е за разследване на авиационни произшествия. Тя завърши своята работа и изнесе фактите и обстоятелствата, които са констатирали.
"Не е завършила другата проверка от Военна окръжна прокуратура в Пловдив, която все още изяснява обстоятелствата. Там се търси наказателна отговорност от тази комисия. С Министерска заповед е назначена работна група с председател аз и членове експерти от МО и щаба на отбраната".
След като бъде направен анализът от работната група и след направените изводи от него, ще бъдат дадени препоръки на министъра на отбраната как той да спусне той своите указания за по-безопасно изпълнение на задачите на летците. Категоричен беше, че системата за катапултиране е била изправна.
"Самолетът е минал всички проверки, допуски за конкретния полет".
Мисля, допълни той, че "те не са се катапултирали, защото са смятали, че самолетът е управляем. Всички системи са работели нормално.
"Ако е имало обстоятелства, които те са преценили, че са опасни и застрашават нормалното изпълнение на фигурата, аз мисля, че щяха да предприемат такива действия".
Петко Димитров и Венцислав Дункин загинаха преди месец в катастрофа с учебно-треновъчен самолет L-39ZA "Албатрос" на "Граф Игнатиево". Вчера вътрешната проверка на военните, възложена от министъра на отбраната Атанас Запрянов, е установила, че пилотите са имали едва 50 часа нальот за деветте месеца на 2024 година.
Часовете, които пилотите имат във въздуха, са от ключова важност за подготовката им. Минимумът, заложен в световен мащаб, е военните да летят поне по 80 часа на година, а НАТО изисква поне 180 часа във въздуха на година.
За 2024 г. подполк. Петко Димитров е имал изпълнен нальот от 50 часа и 30 минути, установила проверката на военната полиция. През септември, когато стана инцидентът, той е летял 11 часа и 25 минути. Иначе от началото на кариерата си Димитров е имал общо 1659 часа нальот, от които 1539 часа на самолета, който е управлявал в деня на смъртта си.
За тази година капитан Венцислав Дункин пък е имал нальот от 51 часа, а общо за кариерата си - 280 часа.