- Столична община вече може да засича нарушителите, но ще има проблеми със събирането на глобите.
- Живущите в тази зона трябва да си изкарат стикер от Центъра за градска мобилност, чрез който няма да бъдат санкционирани.
От 1 декември до края на февруари 2025 г., влизането на най-старите автомобили ще бъде ограничено в т.нар. малък ринг - карето между булевардите “Васил Левски”, “Патриарх Евтимий”, “Скобелев”, “Опълченска” и “Сливница”. Това ще стане чрез въвеждането на мярката за нискоемисионната зона, съобщи столичният зам.-кмет по екология Надежда Бобчева на брифинг в Столична община.
Нискоемисионната зона ще ограничи около 140 000 автомобила със софийска регистрация. Ограничението важи и за автомобили с различна от софийската регистрация, които за миналата година са били 80% от засечените в зоната.
Планирано е и разширяване ѝ с “Голям ринг”. Неговите границите са между “Сливница”, “Данаил Николаев”, “Ситняково”, “П. Яворов”, “Атанас Дуков”, “Х. Ибсен”, “П. Ю. Тодоров”, “И. Е. Гешов” и бул. “К. Величков”. Това обаче реално ще стане след още една година - от 1 декември 2025 г
Рестрикцията засяга автомобили от I-ва екогрупа - бензиновите автомобили с първа регистрация преди 1996 г. и дизеловите автомобили с първа регистрация до 2002 г., както и тези от II-ра екогрупа - бензинови автомобили с първа регистрация до 1998 г. и дизелови автомобили с първа регистрация до 2007 г.
Ограниченията не важат за хората, които живеят в обхвата на зоните, инвалидите, колите на градския транспорт и тези със специален режим на движение. От общината призовават живущите в тази зона да си изкарат стикер от Центъра за градска мобилност, чрез който няма да бъдат санкционирани.
Зам.-кмета по транспорт Илиян Павлов обясни, че процесът по глобяването на нарушителите ще бъде труден, защото не може да се глобява с фиш, а с акт, който трябва да се вземе лично от нарушителя, което усложнява процеса.
"Ако говорим за хиляди коли на ден, дори със софтуер значително затруднява администрацията. Надявам се СОС да преразгледа наредбата за изменение в закона за чистотата на атмосферния въздух, за да може тези ограничителни мерки да се поставят по-лесно", допълни той.
Софтуерът, чрез който ще се извършва контрола на нискоемисионната зона в момента е в тестови период, каза още Павлов.
Камери на Центъра за управление на трафика, които ще разпознават регистрационните номера на преминаващите през малкия ринг автомобили, вече са поставени на всички входове на ринга. След това софтуерът ще прави анализ на номера на колата и ще изпраща автоматично запитване към Държавната автомобилна инспекция за екологичната група на превозното средство.
Павлов съобщи, че от утре започва информационна кампания относно нискоемисионната зона, която ще включва разпространение на рекламни материали във всички районни кметства, както и в някои от бензиностанциите в града.
Освен въвеждането на нискоемисионната зона е започнало ограничаване на употребата на твърди горива за битово отопление. Тази мярка ще стартира от 1 януари 2025 г. и ще е 9 от районите с изградена топлопреносна мрежа - “Средец”, “Красно село”, “Изгрев”, “Илинден”, “Студентски”, “Оборище”, “Възраждане”, “Лозенец” и “Триадица”.
"Използвам момента да призова всички гражданите, които се отопляват на дърва и въглища да заменят своите уреди, за да преминат към екологични такива", каза зам.-кмета Бобчева.
Общината стартира втора програма за подмяната на старите печки с екоуреди, като предвидените пари са около 74 млн. лв. от европейската програма “Околна среда”.
Целта е да не се глобяват жителите на тези квартали, а да бъдат стимулирани да заменят старите си уреди с нови, като всеки може да заяви своето желание на сайта на Столична община.
Предвидените по закон глоби за гражданите ще бъдат между 90 и 200 лв., докато за физически лица ще достигат между 1000 и 2000 лв., като нарушенията ще бъдат отчитани на сезон, защото заменянето на уредите е по-трудно, обясни Бобчева.
"Столичен инспекторат като контролен орган на кмета на Столична община, е упълномощен да извършва проверки за горене на обекти, потенциални замърсители на атмосферния въздух, както и на строителни обекти. Проверките, които сме извършили тази година са двойно повече от направените за същия период на предходната 2023 г.", обясни директорът на Столичен инспекторат Николай Неделков. Броят на съставните актове при тези проверки надвишава 1000, допълни той.
Друг основен замърсител на въздуха е автомобилният трафик. В тази връзка, Павлов отчете ръста на използващите услугите на градския транспорт като положителен фактор за подобряването на качеството на въздуха. Около 9000 са новоотчетените пътници, които използват транспортните услуги на столицата.
Инвестиционната програма по подмяна на транспортните средства с нови също продължава, за да може градския транспорт да стане по-привлекателен и да привлече още повече хора. Според Павлов, това ще предостави добра алтернатива на хората и ще бъде предпоставка за намаляване на автомобилния трафик.
Освен това, всички 10 метростанции, които се строят в момента вървят по план. При поетапното им откриване през следващите години също се очаква облекчение на трафика. Очаква се и видя за проектиране на 7 паркинга в кварталите.
Засилено е и миенето на пътните платна. При измити над 3070 дка за 2023 г., тази година от Столичния инспекторат отчитат троен ръст на броя измити улици, казва Николай Неделков.