Безпрецедентната задача е предприета от тежководолази и се извършва за 1-и път у нас
Главболгарстрой извърши сложна операция за разрушаването на 100-тонна стоманобетонно конструкция под вода.
Причина за разрушаването на конструкцията е невъзможността за извършване на насипни дейности и уплътнение на насипания материал с цел доизграждане на обратен насип към вече инсталираните кесони по строежа на новото кейово място на БМФ Порт Бургас.
Влизането на тежководолази се наложило след като е установено, че брегът около плочите е нестабилен и няма възможност да се разположи тежка механизация, която да разруши конструкцията с размери 7,50м х 4.5м х 0.5м, намираща се на близо 4 метра дълбочина.
„Първият етап на изпълнение, бе опит за разрушаване на плочите под вода чрез пневматичен къртач, но за съжаление, стоманобетонната конструкция се оказа много здрава и невъзможна за разрушаване по този начин“, казват от строителната компания. След анализ на ситуацията специалистите намират решение в използването на диамантено въже, с което да се разрежат плочите.
За щастие вторият опит е успешен, но само след като една единствена специализирана фирма за разрушаване у нас предоставя диамантено въже за извършване на дейностите под вода.
След разрязването на бетонната конструкция на две части, която се оказва най-сложната част от целия процес, тежководолазите пробиват близо 1-метровия бетон на 16 места и така навлизат в последния етап от подводната операция – сапаниране (закачане) на конструкцията за крана.
„За сапанирането разположихме 180-тонен кран, към който прикрепихме 4 метални сапана с дължина 25 метра, прекарани през отворите направени в плочата, чрез диамантено пробивна машина с бор корона. След като кранът подсигурява стабилността на плочата, пристъпихме към най-сложната част - изрязването на металните пилоти“, споделят от дружеството.
За рязането под вода е използвана специална система – OxyArc, използваща кислород и електричество. Кислородът, излизащ от електрода се възпламенява от електрическа искра и осигурява пламък за рязане под вода, с продължителност до стапянето на електрода.
За извършването на сложната задача тежководолазите са подсигурени с тежководолазна професионална екипировка, която се използва при всякакъв вид индустриална работа под вода. За извършването на подобни сложни дейности под вода е осигурена и специална водолазна станция, подаваща директно захранване с въздух на водолазите от повърхността.
Предизвикателствата са много заради естеството на сложност за изпълнение, като екипът работи на 24-часов режим при нулева видимост под вода и успява да завърши задачата успешно и в срокове.
Новото кейово място на БМФ Порт Бургас се очаква да бъде завършен през декември 2024 г., като в момента се извършват довършителни дейности по обекта.