
Теодор Кусев от София, Раян Камаринчев ,от Сливен и Мелих Осман от Ардино отличени на европейска олимпиада в Загреб
Задачи по физика, химия и биология, свързани с водите на Хърватия, донесоха сребърен медал на трима ученици от три различни места в България. Раян Камаринчев (физика) е от Профилираната природо-математическа гимназия в Сливен, Теодор Кусев (химия) е от Националната природо-математическа гимназия и Мелих Осман (биология) е от СУ “В. Левски” в Ардино. Европейската олимпиада по експериментални науки 2025 се проведе в Загреб между 26 април и 3 май. В състезанието участваха 48 отбора от 23 държави от ЕС и гостуващ отбор от Украйна.
Какъв е минералният състав на водите? Тази задача трябвало да решат тримата млади учени от България. Те са от единия от двата български отбора, участвали в престижното състезание.
“На мен ми дадоха разтвори от три солни мини, като две от тях обогатяват солта си с йод. Трябва да определиш къде има йод и под какъв йон или молекула е добавен.
После трябваше да се определи количествено колко йодат има”, разказа Теодор Кусев. На втория ден трябвало да разгледа скоростта на реакция - колко бързо се променя концентрацията на едно вещество или обезцветяване на багрило в алкална среда.
На състезанието в Загреб различните отбори са имали своя маса в огромната лаборатория. Разполагали са с необходимите реактиви и инструменти. Резултатът е отборен. Щом единият участник приключи с експеримента си, може да помогне на другите в отбора.
И тримата ученици са изявени в своята област, участвали са в състезания и олимпиади.
Запознали се около 3 седмици преди участието си при подготовката във Физическия факултет на Софийския университет. Огромна е заслугата на менторите им, категорични са Раян, Мелих и Теодор. Прекият учител на Теодор е Владимир Цветков от Факултета по химия и фармация на Алма матер. Менторът по физика на Раян е доц. д-р Христина Андреева от Физическия факултет на Софийския университет и Института по електроника при БАН, а на Мелих - гл.ас. д-р Калина Пачеджиева от Биологическия факултет на СУ.
“Химията за мен е нещо, което до някаква степен ми доставя смисъл, дарено ми е да извършвам работата, която може и да промени света. Това е дар от Бога, искам да съм добър в своята работа и да използвам знанията си за добро”, коментира Теодор страстта си към химията.
Учи в 11-и клас в паралелка с химия и биология. Ще продължи да учи във Факултета по химия и фармация, където има вече много приятели - преподаватели и студенти. Иска да се занимава с физико-химия и неорганична химия. Магистратура може би ще запише във Финландия, където живее леля му. В България с влизането в университета ще се занимава с това, което е страстта му. В друга държава никой не би допуснал, че с висша математика и висша химия се е занимавал още като ученик в НПМГ.
Предстои му участие в международна олимпиада по химия в Дубай в началото на юли. Зад гърба си пък има 5 медала от международни олимпиади.
Физикът Раян е 10-класник в паралелка “Математика и информатика”. Има достатъчно време да обръща внимание на физиката. Избрали го за отбора от националното есенно състезание по физика. Оценява високо запознанствата си в Загреб с млади хора, които също имат интерес към науката, докосването до различни култури.
Събирането на данни за периода на затихване на махало пък било най-забавното от експеримента му. Измервал колко време е минало, докато махалото стигне до определени градуси на отклонение. За следването си клони към инженерните науки, със сигурност ще се занимава с физика. Втората му матура ще е математика, но ще се яви и на трети зрелостен изпит по физика. Зависело от избора на университет. Ако остане да учи в България, изборът му на висше училище е ясен - Софийският университет. От малък се занимава с програмиране. Интересна му е и електрониката. В момента прави роботска ръка. “Свързвам жички, купувам си мотори, навързвам кабелите. Искам да накарам ръката робот да играе шах”, разказва Раян. Тя всъщност вече е готова, остава само да програмира начина, по който ръката ще “вижда” шахматната дъска. Най-вероятно за това Раян ще използва изкуствен интелект. Момчето има интерес и към астрономията. Ходил е на лагери по астрономия, където участниците са наблюдавали звезди, а задачата на Раян била да определя как се променя яркостта на определени звезди.
Най-впечатляващото в състезанието в Загреб беше отличната организация на домакините и гостоприемството им, разказва биологът в отбора Мелих, десетокласник в паралелка с профил “Софтуерни и хардуерни науки”. Състезателите подхождали към задачите с любопитство и любознателност. Всички били дружелюбни. Задачите включвали теми, свързани с микроскопията, клетъчната биология. Проба трябвало да определи клетките в устната лигавица.
За да попадне в Загреб, Мелих е избран заради резултата от националния кръг на олимпиадата по биология и здравно образование миналата година. Бил е на трето място в цялото класиране и на първо сред 9-и клас. Биологията не е единственото му увлечение. Обича литературата и сам твори поезия. Няма стихотворение, посветено на биологията, темите му са философски. Занимавал се е с рисуване и фотография, но вече не му остава много време за тези занимания.
Ако продължи висшето си образование в чужбина, вероятно ще е свързано с молекулярна биология, биохимия, а в България - може би медицина. От лекарските специалности клони към онкологията и неврохирургията.
Основната цел на олимпиада в Загреб била да провокира младите таланти към още по-голямо любопитство към науката и експеримента, казват и тримата от единия отбор, който е представил България. И двата отбора всъщност показали отлични умения и знания.