
Виж единственото интервю в печата с обвинения изповедник по-надолу
“Тръгвам за Пловдив при владиката и оттам утре отивам в Калоферския манастир. Ще говоря с игуменката и с монахиня Възкресия какво се е случило между нея и монах Василий от нашето братство. Говори се за някакво изкушение, но не се е стигнало до крайна беда.
Ще чуя и Василий, за да разбера напълно какво е станало между тях.” Това заяви вчера пред “24 часа” игуменът на Зографския манастир архим. Амвросий. Той е в България по манастирски дела, но в София му разказали, че бродят слухове за изкусително държане на Василий.
Калоферският манастир “Рождество Богородично” е сред актуалните дестинации на стареца заради ето каква нашумяла в църковните среди история. В края на миналата година 26-годишната монахиня Възкресия се обажда по телефона на брат си да му каже,
че не издържа повече - била
подложена на
тормоз от своя
изповедник,
разказва Мирослав.
Той отива в Калофер и влиза в женския манастир. Възкресия не иска да се прибере с него. Игуменката Валентина Друмева вика полиция и отвеждат Мирослав. Той пък подава сигнал до прокуратурата за сексуален тормоз на сестра му.
“Йеромонах Василий се възползва като изповедник на сестра ми - монахиня Възкресия, и посяга сексуално, но слава богу, се е отървавала без полов акт”, описва в жалба от 5 страници братът на Възкресия. Адресира я до главния прокурор Сотир Цацаров и до Пловдивския митрополит Николай, когото моли да пусне сестра му, за да се успокои за известно време в родния Козлодуй. От сестра му - монахиня Възкресия, обаче оплакване няма.
От седмица върви и вътрешно разследване на църковни люде, които проверяват сигнали, свързани с отец Василий и неговите пасоми, както се наричат изповядващите се при него. “Много е вероятно, когато изповядващите те гледат в очите и “отсичат” своята воля, за да угодят на Бога, този, който ги изповядва, да се възгордее и да се изкуши да прекрачи границата на пастирството”, сподели духовник. Това се случвало, когато той самият не се изповядва често или е невнимателен към демонските нападения.
Не е изключено
това да е
компромат
срещу Василий.
Иначе защо 26-годишната Възкресия не се е оплакала на игуменката майка Валентина, казват духовници, които разплитат историята. Василий е 60-годишен старец и се занимава с книгоиздателството на българския манастир “Зограф” в Света гора”.
“Докато не знаем каква е истината, не трябва да прибързваме с изводи и решения. Дори и да има нещо греховно, отец Василий трябва да се насочи към покаяние, а не да се хули и се вдигне брадвата срещу него.
Преди да се извърши разследване, не може да се говори осъдително. В момента отец Василий е в “Зограф” и служи литургията”, уточнява йеромонах Висарион, първи епитроп на манастира.
На въпроса каква е в случай на прегрешение процедурата, отец Висарион обясни: “Първо игумен Амвросий трябва да говори с отец Василий и да разбере истината. И до мен също достигнаха слухове, като дойдох в България.
Но не съм чул самите монахини да се оплакват от отец Василий. Истината е в полза и на църквата, и на обществото.
И дядо игумен това ще се опита да разбере - ако има оплаквания, срещу кого са и за какво. Ако се открие, че има грехопадение, то дядо Амвросий е такъв, че ще се опита да приведе сърцето на сгрешилия към покаяние. А и това е Божието послание. Милостта е в традициите на християнството.
Църковният съд има място само за хора, които са закоравели в грехопадението и не може да им се въздейства с добро. Такива трябва да се отлъчат от служение, защото стават повод за съблазън. Но първо на човек трябва да му се даде възможност да се покае.”
Грехът на Василий като изповедник е голям, ако се докаже, че се е възползвал от служебното си положение. “Ако изповядващият се сметне за самодостатъчен, това е началото на неговото падение. Първо идват греховните помисли.
Не ги ли изповяда веднага на своя духовен старец, те заживяват в него, което е всъщност постоянна беседа с лукавия. И най-доброто лечение в такъв случай е изобличението и последващото покаяние”, коментират богослови.
Някои смятат, че т.нар. модернисти, които искат причастие без изповед в православието, подобно на протестантските църкви, ще се възползват от скандала, за да доказват, че са прави.
Портите на девическия манастир в Калофер бяха вчера залостени. От митрополията предупредили игуменката Валентина Друмева да чака комисия за разследване. “Нареждането е дотогава да не се отваря манастирът”, обясни архиерейският наместник на Карловската духовна околия отец Марко Тодоров. Според него в конкретния случай става въпрос за инсинуация. Вчера не пуснаха вътре и кмета на Калофер Румен Стоянов.
Отец Василий:
Грозна измислица, проверката ще го покаже
- Отец Василий, в България ви обвиняват в плътски прегрешения към монахиня, която се изповядва при вас. Истина ли е?
- Всичко написано звучи доста предизвикателно. Но нещата, които казва братът на монахинята, са измислени. Обвинението не почива на никаква истина. Моето отношение като духовник към монахиня Възкресия е било напълно коректно.
- Вярно ли е, че сте поискали да си свали расото и да остане по бельо
- Не е вярно, това е грозно.
- Тя оплаквала ли се е от вас?
- Не съм чувал такова нещо.
- Откъде е изворът на нападките срещу вас?
- Нейният брат е написал всичко. Той има негативно отношение към мен и сега е намерил повод да го покаже?
- Откъде се познавате с него?
- Преди години дойде в Зографския манастир. По-скоро лично аз го доведох. Имаше ме като духовен наставник. Искаше да остане като послушник, но аз му казах, че според мен монашеският път не е за него.
- И смятате, че след толкова време той си отмъщава?
- Като че ли си е създал оттогава негативно отношение и с годините то е нараствало. И сега е намерил повод да го изрази по такъв начин.
- Боите ли се от проверка, от разследване?
- Не. Смятам, че точно една проверка е необходима. Тя ще установи как стоят нещата.
- Кога ще идвате отново в България?
- Другата седмица.
- Вярно ли е, че са ви изгонили от Софийска епархия, след като изповядващи при вас жени се оплакали, че сте ги карали да ви разтриват врата?
- Тази информация, която дава г-н Иван Желев, не е коректна и вярна. Не са ме изгонили от Софийска епархия.
- А какво ви каза тогавашният викарий епископ Йоан?
- Каза ми да не служа света литургия в Софийска епархия, защото съм от друга юрисдикция. (По канон за такова служение трябва разрешение от съответния митрополит - б.а.)
- Молите ли се името ви да се изчисти и правдата да излезе наяве?
- Моля се да има мир в Църквата, всички тези злословия, тъмни петна и клевети да се махнат и да ги няма. Хората, които ги пишат, нека да се запознаят добре с нещата, нека се освободят от личните си пристрастия.
- Виждате ли в себе си вина, макар и като сламка тънка?
- Всеки човек греши, ако не с дело - с помисъл.
- А вие с помисъл пожелавали ли сте жени, които се изповядват при вас? Простете за въпроса.
- Това са лични неща, които при изповед се казват.
- Ще се изповядвате ли при игумена на Зографския манастир дядо Амвросий?
- Разбира се. Той не е мой изповедник, но това не пречи - ще се изповядам и при него.
- Какво бихте казали на брата на сестра Възкресия?
- Бих му казал, че е по-добре да ми се бе обадил на мен, за да му обясня как стоят нещата - да поговорим и обсъдим заедно и ако има нещо неизгладено, нещо, което буди подозренията му и не можем го да решим, тогава да се обърнем към други хора и институции.
- Вие чухте ли се с монахиня Възкресия? Тя наистина ли е изпаднала в шок от цялата история?
- Всичко това е една мъглява измислица. За каква история става дума? Кога се е случила тази история? Сестра Възкресия може би някога е имала трудни моменти и тогава да е говорила с брат си, но всичко изнесено силно се преувеличава и разкрасява с измислици.
- На колко години сте и къде сте роден?
- Наближавам 60-те, от София съм.
- Колко години монашество имате?
- 20.
- А какво образование имате, за да ви поверят цялото Зографско издателство?
- Завършил съм медицина, семинария, а в момента завършвам магистратура по богословие. Нека да се подчертае, че целия този шум не почива на обективната истина. Дай, Боже, правдата да излезе.
КОЙ Е МОНАХЪТ
ВИЗИТКА: Преди 13 години отец Василий създава издателството на славянобългарския манастир „Св. Георги-Зограф" с благословията на игумена архимандрит Амвросий. Идеята му дава свещеник Илия Христов, доскорошен ефимерий на Кладнишкия манастир и основател на дозографското православно издателство „Тавор".
Свещеникът предлага на Василий да направят съвместно издателство, тъй като средствата на "Тавор" били изчерпани. Отец Василий обаче е единак и предпочел да работи сам. За работата му говори сравнението с издателствоно на БПЦ - от началото на века Синодалното издателство на БПЦ е издало само около 25 книги, а Зографското издателство има повече от 400 заглавия. Дейността е непосилна за един човек и Васили събира група доброволци. Първите упреци към издателството идват след техен неточен превод, най-често от руски.
Липсата на духовни старци в БПЦ привлича като магнит многобройни миряни да се изповядват при монаха с восъчно-блед вид и закърпено расо. Скоро групата от негови добрволци - преводачи и редактори, се обособява около манастира „Св. прор. Илия” в ж.к. "Младост", а повечето от неомъжените жени и девойки стават послушнички в манастира.
По естествен път отец Василий става техен изповедник и това му дава голямо влияние над тях. Един ден отецът моли една от тях да разтрие схванатия му врат, а тя, потресена от това, че трябва да докосне мъж, което не е е случвало години наред, се оплаква на игуменията.
Тогава с решение на епархийския съвет на Софийска епархия на отеца му е забранено да изповядва в манастира, както и на територията на епархията.
Останалите, които продължават да се изповядват при него, се преместват в Калоферския манастир „Рождество Богородично”.
Там усърдни молитви към Бога непрестанно отправя известната православна писателка монахиня Валентина Друмева. Тя е сред известните автори на Зографското издателство, написала е няколко тома за българските новомъченици, просияли в годините на социализма. Оттам идва "калоферската връзка" на историята, която разбуди хората тези дни.