
Зографският събор предложи своя досегашен брат отец Василий на низвержение. Вчера монахът напусна манастира, който обитаваше 20 години, тъй като съборът го изключи от монашеското братство на светата обител и му забрани да свещенодейства, т.е. да служи и да изповядва. Процедурата обаче изисква наказанието да се потвърди и от Вселенската патриаршия.
“До решението се стигна, след като разгледахме сигнали, които бяха постъпили при нас през последните седмици. Като
основна причина
е уронване
престижът на
Зографския
манастир
вследствие на съблазнително духовно наставничество. В момента тече процедурата на низвержение, което може да бъде извършено само от Вселенската патриаршия.” Това съобщи първият епитроп на “Зограф” йеромонах Висарион.
Това несъмнено е лоша вест за братството, което защитаваше монах Василий, докато не се събраха достатъчно доказателства за неговото “съблазнително духовно наставничество.”
Предложението на манастира ще бъде изпратено до Вселенската патриаршия, защото такъв вид канонични нарушения се разследват от нейна комисия. Тя ще разгледа внимателно какви са мотивите за низвержението и тогава ще се произнесе. И така е най-честно, затова ние няма да се осланяме само на собствения си разум, а да разчитаме и на тази проверка”, обясни йеромонах Висарион.
Тайна са имената и броят на членовете на монашеския събор, взели всяко решение. Това се прави, за да се опази той от външни манипулации, атаки и изкушения от света. И Василий е бил член на събора като схийеромонах.
Монашеският
събор не се е
повлиял от
измислиците в
жълтите медии,
а е анкетирал хора от обкръжението на йеромонах Василий в България, както и от разговорите на игумена на “Зограф” схиархимандрит Амвросий с Пловдивския владика Николай.
“Четохме писмото на монахиня Възкресия, но нашата преценка не беше само от този случай - говорихме с хора, които имаха оплаквания, т.е. не сме се влияли от жълти списания и вестници, които често преувеличават. Съобразявахме се главно с вярващи, които са били при отец Василий и не се чувстват удовлетворени от това накъде са тръгнали”, обясни йеромонах Висарион.
Най-тежко е понесъл събитията игуменът дядо Амвросий, който до последно не вярваше на историите около Василий и искаше с добро да помогне на объркания монах. След личната му проверка в Пловдив и Калоферския манастир игуменът рече: “Имало е някакво изкушение, но не се е стигнало до крайна беда.” После обаче други сигнали се оказали доста сериозни и повлияли на решението, взето от събора на 3 февруари.
“Лоша е новината за решението на събора, но не смятаме, че една съблазън трябва да продължава особено когато се прикрива от було и свещенически сан. А се вижда, че
страдат души
и това е
продължавало
няколко години
И ние сме длъжни да реагираме. Защото, когато се касае за личен грях, човек се бори със себе си, страда, пада, отново се насочва към Господа. Но когато си духовник и съблазняваш тези, които пристъпват към теб с доверие да ги поведеш към Бога - това е тежко, защото не отговаряш само за своя грях, а и за душите на тези, които са се притекли към теб. Именно затова духовникът има по-голяма отговорност от обикновения мирянин”. Така първият епитроп обясни взетото решение за низвержение.
Каква може да бъде съдбата на Василий? Братята монаси припомнят, че никой не е лишен от покаяние. Покаянието съществува като път за всеки, но Василий вече няма да носи званието “зографски брат”. И това, което ще върши занапред, ще го прави на своя отговорност.
“Не искаме да се спекулира с името на Зографския манастир, защото за 1000-годишната история на манастира не е имало случай две български епархии да запретяват зографски монах от свещенослужение. Каква ще е съдбата му, зависи от самия него, защото човек сам всеки ден или тръгва към Бога устремено, или не - въпросът е как ще ни завари Бог в последния час. Никой не е застрахован от грехове, въпросът е да има покаяние и накрая Господ да ни завари каещи се”, казва йеромонах Висарион.
Василий напусна манастира Зограф и Света гора вчера. Накъде ще поеме сърцето му, зависи вече само от него. “Не са от значение телесните крачки накъде ще го насочат, а сърцето му накъде отива. И това зависи изцяло от него, съдбата му си кове той”, каза зографски монах вчера - деня, в който Василий напусна манастира, в който живя 20 г.
Той наближава 60 години, завършил е медицина, а сега следва задочно магистратура в Богословския факултет. Преподавателите му твърдят, че е омаян в словото и проповедта.
Набедиха го в грях с монахиня, тя отрече, но се разприказвали други
Историята, преобърнала живота на схийеромонах Василий, започна да се разплита през декември, когато братът на 26-годишната монахиня Възкресия от Калоферския манастир сезира Пловдивския владика и главния прокурор Сотир Цацаров, че сестра му е подложена на психически тормоз от своя изповедник. Мирослав от Козлодуй отива да прибере сестра си, но тя не иска да си тръгне и търси защита от игуменката Валентина Друмева. Тя вика полиция да изведе Мирослав, а той пише в жалба до прокуратурата: “Йеромонах Василий се възползва като изповедник на сестра ми монахиня Възкресия и посяга сексуално, но, слава Богу, се е отървавала без полов акт”. В единственото дадено от него интервю схийеромонах Василий заяви пред “24 часа”: “Нещата, които казва братът на монахнята, са измислени. Обвинението не почива на никаква истина. Моето отношение като духовник към монахиня Възкресения е било напълно коректно. Заведох преди години брата на монахиня Възкресия в Зографския манастир. Имаше ме като духовен наставник. Искаше да остане като послушник, но аз му казах, че според мен монашеският път не е за него. Като че ли си е създал оттогава негативно отношение и с годините то е нараствало. И сега е намерил повод да го изрази по такъв начин.” Василий сам искаше обвиненията да се проверят. “Смятам, че точно една проверка е необходима. Тя ще установи как стоят нещата”, каза тогава той.
Преди дни отново до “24 часа” изпрати писмо и монахиня Възкресия. В него тя също отрече да е имало нещо между тях. Заяви, че не лъже, защото Бог вижда всичко.
Оплакванията на Мирослав не се оправдаха, но те отвориха устата на други жени, които са се изповядвали при отец Василий. Това накара игумена на “Зограф” дядо Амвросий да отиде в Калоферския манастир, както и да обсъди темата с Пловдивския митрополит Николай. Въпреки че тогава преки улики срещу Василий не бяха намерени, владиката му забрани да свещенослужи в Пловдивската епархия. Преди това такава забрана Василий получил и от викария на Софийската епархия.
Вътрешното разследване на църквата щателно е проверило сигналите срещу отец Василий, като е чуло и неговите пасоми, както се наричат изповядващите се при него. “Много е вероятно, когато изповядващите те гледат в очите и “отсичат” своята воля, за да угодят на Бога, този, който ги изповядва, да се възгордее и да се изкуши да прекрачи границата на пастирството. Ако това се е случило и с Василий като изповедник, то грехът му е голям. Посегателство на изповедник към неговите пасоми е падение”, обясни пред “24 часа” духовник.