Емил Миразчиев направи "златни" отливки на лицето, фалоса и краката си и ги окачи на бяла стена в дъното на коридор. Шокиращата инсталация "24 карата" авторът изложи в галерия "Сариев" на 50-ия си рожден ден. До последно Миразчиев, който е сред знаковите фигури в модерното изкуство, не издаде същността на проекта си. До понеделник вечер дори галеристите не знаеха какво ще представлява.
Точно в 18.30 ч. авторът застана пред вратата на галерията с фотоапарат в ръка, за да заснеме реакциите на публиката. Това е част от идеята му - да провокира, да превърне зрителя в съучастник и да предизвика различни трактовки.
Инсталацията изглежда като повърхност, която е разсякла човешкото тяло. Това е пределът на 50-годишнината, обясни авторът. Отвъд нея той минава с триединството от ум, либидо и здравата връзка със земята. Символиката на нозете е също свързана с непрестанното крачене напред.
На гърба на работата има само няколко винта, но Миразчиев смята да разгърне творбата в голяма инсталация, като добавя още елементи. В годините зад себе си оставил бурмите и чекръците на предишните проекти, от които на моменти вече се чувства разглобен. Той е сред основателите на емблематичната авангардна пловдивска група "Ръб" от 90-те, директор е на Центъра за съвременно изкуство "Баня Старинна" и председател на сдружение "Изкуство днес". Авторът е загърбил класическите жанрове и работи в областта на модерното изкуство.
"24 карата" веднага разбуни гилдията и предизвика коментари сред посетителите. Учуден съм от "Сариев", но и от Миразчиев, одобри Борис Роканов. Връщал се от Барселона, където такава изложба е невъзможна, защото католическата църква би я заклеймила. Атанас Хранов определи акцията като смела. А Йоханнес Артинян поспори с галеристите дали е жест на самоирония или опит за героизиране.