
Покрай 1000-годишнината от гибелта на цар Самуил родители отново прочетоха с децата си учебниците с исторически уроци.
Нито дума няма за ослепените воини на владетеля в "Човекът и обществото" в 3-и клас на издателство "Просвета".
Разказано е само, че "през 1014 г. сърцето на царя воин спряло да тупти", без да е обяснена причината за сърдечния му удар.
От друга страна, в урока за цар Самуил
има подробности
за знаците на
българския цар,
които били подобни на императорските: златна корона, наметало от червена коприна, червени ботуши и др.
Всъщност това е и учебникът, в който вместо заптие пише полицай.
Как е възможно най-важното за смъртта на цар Самуил да не е обяснено, ядосват се майки.
Съдържанието трябва да отговаря на възрастта на ученика и на учебната програма, разписана от министерството на образованието, обясниха от издателство "Просвета". Това била причината за ослепените Самуилови воини
да се учи не в 3-и,
а в 5-и клас
В учебника за 5-и клас вече е обяснено: През 1014 г. в битката при село Ключ, Петричко, българите понесли най-тежкия удар - 15 хиляди войници паднали в плен и били ослепени по заповед на императора. Жестокостта му спечелила грозното прозвище Българоубиец.
Автор на частта от учебника за 3-и клас "Българското общество в миналото" е проф. Мария Радева, която е преподавател по методика на обучението по история в Софийския университет. В. "24 часа" потърси авторката за коментар на задочния спор между родители и създателите на учебника. (Виж долу.) Тя обясни, че място за всичко в учебника няма, пък и наистина ослепяването на Самуиловите воини не било най-важното за третокласниците.
Проф. Мария Радева, преподавател в СУ и автор на учебника: Учениците се срещат 5 пъти с бележития владетел, има педагогически изисквания колко информация може да понесе едно дете
- Проф. Радева, защо ослепените войници на Самуил отсъстват от учебника по "Човекът и обществото" в 3-и клас?
- Първо, трябва да се знае, че в предмета "Човекът и обществото" четвъртият клас надгражда третия. Защо сте се хванали за тези ослепени войници, не знам. Защо на деца от 3-и клас трябва да съобщаваме тази информация? За ослепените войници
ще научат в 4-и и
най-вече в 5-и клас
Аз съм съавтор и на учебника за 5-и клас. Имаме прекрасно послание, което върви във всички издания на този учебник от 10 години. То е: Самуил четири десетилетия защитава българската държавна независимост. Това е. За трети клас това е напълно достатъчно.
- Казвате, че няма място за войниците, а има за коприната, златната корона и др.?
- Това е важно. Важно е, че българският владетел има същите инсигнии като византийския император. Има учебна програма, има педагогически изисквания колко информация може да понесе едно дете в 3-и клас. Върху Самуил отново се връщаме в 4-и клас. Три последователни години децата се срещат с личността на този бележит български владетел. След това в 8-и клас и след това в 11-и клас. Пет пъти българският ученик се среща с тази личност и разширява информацията си за него. В учебника за 11-и клас акад. Васил Гюзелев е озаглавил темата "Двубоят между България и Византия". Срещата е между една велика империя и държава, която отстоява своето място няколкостотин години срещу опита на Византия да възстанови своето господство в тези земи. Самата Византия признава Дунавска България с договора от 681 г. Информацията за ослепените войници се дава по-късно.
- Няма ли точно тя да заинтригува малките ученици?
- Какво му е интересното на ослепяването? Никой не може да каже колко е броят на ослепените и дали въобще този факт е документално защитен. Защо Василий е наречен Българоубиец, казваме в 5-и клас. Виждате каква е методичната единица. Точно на определено място трябва
да съберем
определен
минимум
инфомация,
няколко основни фрагмента от историята на българската държава. Има други теми, които разглеждат историята на културата, българския принос в Европейското средновековие. Това е при Симеон, при Иван Александър. Ще дойде времето на 11-ия клас. Сега имаме първата информация за Самуил като изключително заслужил за отстояването. Не се притеснявайте, Самуил е убедително представен и достатъчно е деца на 9 г. да знаят, че е управлявал 40 г. Работа на учителя е да акцентира върху продължителността на периода, дипломатическите, пълководческите му качества. За съжаление, това за мен е много съществено, че учителите, които преподават в 3-и и 4-и клас, не получават специална подготовка по история и география в университетите. Това е голям проблем. Все пак мисля, че преподават отговорни учители, които добре намират акцентите. Всичко започва от учебната програма. Родителите и учителите казват: много е информацията. А вие искате още. От всичкото много за 3-и клас ние сме избрали това и аз съм убедена, че е достатъчно. Историята е комплекс от истории. Сега се взирате в политическата история. В учебния предмет, както е заложено в програмата, искаме да дадем една широка представа за България. Границите са големи - от траките и древните цивилизации до наши дни. Когато става дума за учебници, винаги има място за дискусия.
- А защо заптиетата са полицаи?
- Защото думата заптие означава полицай. Защо да ги наричаме заптиета? Османската империя е една нормална държава, която комуникира с всички европейски държави. Тя е техен партньор. Няма нужда да употребяваме тази турска дума.