
Полетите с нашия самолет “Ту-154М” са спрени от 1 април заради организационни причини. Отделно с решение от вчера той няма да се движи, докато не се изясни защо падна полският. Това съобщи шефът на правителствения авиоотряд 28 Пенчо Пенчев, когото "24 часа" откри в командировка в чужбина.
Руската машина, която вози властта ни повече от 20 г., е една от четирите такива, които се ползват в Европа. Две има Полша, една е в Словакия. Всички те возят президенти.
Ресурсът на нашето Ту изтече в края на октомври 2009 г., но след преглед в Москва бе удължен с година. В началото на този месец обаче е решено, че няма да лети. Периодично двата екипажа, които могат да го управляват, минават на тренажори в Москва, което е условие за подновяване на книжките им за управление. Това обаче не е достатъчно, тъй като се изискват определени летателни часове. Заради кризата те не са достигнати, обясни причината Пенчев. През февруари от транспортното министерство обявиха, че Ту-то ще лети до юни, а след това ще бъде продадено на търг с явно наддаване. Оценен е на 2,5 млн. долара. Ту-154 е голям и излишен разход за авиоотряда, каза тогава транспортният министър Александър Цветков.
С него през последните години имаше няколко инцидента. През 2008 г. се прочу като куцото Ту. Тогава президентът Георги Първанов трябваше да се върне от презокеански полет, след като самолетът се приземи аварийно на Азорските острови. В момента властта лети с фалкона и единия от двата взети на лизинг еърбъса.
МАРИЯНА ЖЕЛЕВА
Пилоти: Причината май не е в самолета
Ако причината за катастрофата с полския Ту 154 е техническа, това ще е сериозен сигнал за ползването на нашия самолет в бъдеще. Ако е на екипажа, няма причина нашето Ту да не лети, каза зам.-шефът на правителствения авиоотряд Атанас Балджиев, подписал заповедта за спирането на президентския самолет.
От информацията в медиите той заключил, че причината е грешка на екипажа. Направени са четири опита за кацане, което е сериозно нарушение на процедурите. Ние нямаме процедура да кацнем въпреки всичко, каза Балджиев. "Лека му пръст на президента, но доколкото чувам, е имал навик да се меси в работата на екипажа. Трябва да е ясно, че когато президент се качи в самолета, той е обикновен пътник", добави той и напомни как на Азорските острови колесникът не се прибра и самолетът кацна аварийно, въпреки че можел да продължи за Мексико. За последно машината е возила президента Георги Първанов.
Мен не ме е страх да летя с Ту-154, каза бившият шеф на отряд 28 и командир на куцото Ту Цвятко Луканов. Той докара самолета със спуснат колесник до софийското летище след аварията на Азорските острови на 30 януари 2008 г. Луканов потвърди, че в момента не се извършват полети със самолета. "А казаха ли ви защо", попита Луканов. Според него машината е сигурна. "Като чета това, което излиза от непрофесионалисти в медиите за катастрофата с полския Ту-154 - че правил четири захода, че имало мъгла, струва ми се, че причината не е в самолета", каза Луканов.