
Нов участък е добавен в списъка на общинските пътища
Правителството измени списъка на общинските пътища като добави нов участък от 2,486 км между Искър и Долни Дъбник. Така общата дължина на общинските пътища в община Искър става 24,886 км. Решението ще позволи за рехабилитация на пътя да бъде извършвана по програми, финансирани от фондовете на Европейския съюз.
С друго решение на правителството община Благоевград получи безвъзмездно терен с площ 530 кв. м на ул. „Иван Михайлов”. Чрез него местната власт ще може да изгради улица „Роден край” като част от транспортната инфраструктура на града.
Община Рудозем също получи имот от държавата. Върху терен с площ от 3,7 дка ще бъде изграден нов гробищен парк в село Чепинци.
Кабинетът учреди в полза на „Енкон Свобода“ ЕООД и „Енкон Монтевидео“ ЕООД безсрочен сервитут върху 389 кв. м в землището на село Житен, община Генерал Тошево. Теренът ще бъде използван за изграждане и обслужване на подземни електрически кабели. Ползвателите на правата ще заплатят съответните нормативно определени такси, режийни разноски, стойност на компенсаторно залесяване и т. н.
Правителството даде съгласието си на търг с тайно наддаване да бъдат продадени три недвижими имота, собственост на „Пристанище Варна“ ЕАД. Терените с площ 29 589 кв. м, 53 459 кв. м и 14 504 кв. м са разположени в землището на с. Тръстиково. Те не се използват за нуждите на „Пристанище Варна“ и не генерират приходи за дружеството.
Определени са датите на религиозните празници през 2016 г. на вероизповеданията, различни от източноправославното
Правителството определи дните на религиозните празници през 2016 г. на вероизповеданията, различни от източноправославното. Датите са съгласувани с ръководствата на религиозните общности в България. Съгласно Кодекса на труда, служителите и работниците от тези вероизповедания могат да ползват по свой избор част от платения си годишен или неплатен отпуск за религиозните празници.
Празниците на Католическата църква у нас са 28 март – вторият ден от Великден, 29 юни – „Св. Св. Апостоли Петър и Павел”, 1 ноември – „Вси Светии”, и 8 декември – Непорочното зачатие на Света Богородица.
Мюсюлманското вероизповедание ще отбележи Рамазан байрам на 5,6 и 7 юли и Курбан байрам на 13,14 и 15 септември.
За религиозната общност на евреите празниците са на 23 април – Песах, 3 октомври – Рош Ашана, 12 октомври – Йом Кипур, и Сукот – на 17 октомври.
Арменската апостолическа православна църква ще празнува Рождество Христово на 6 януари, Разпятието на Христос (Разпети петък) – 25 март, Св. Григорий Просветител – 28 май и Св. Апостоли Тадей и Вартоломей – 3 декември.
Празничните и почивните дни за обществото „Бяло братство” са 22 март – Ден на пролетното равноденствие, Рождението на Учителя Петър Дънов – 12 юли, Съборните дни – 19, 20 и 21 август, и Денят на кончината на Учителя – 27 декември.
Последователите на Църквите на адвентистите от Седмия ден имат на разположение шест съботни дни, ако според трудовия им или служебен договор са задължени да работят в тези дни.
Празници за Бахайската общност са 20 март – „Ноу-Руз” (Бахайска Нова година), „Резван” на 20 април, Обявяване мисията на Баб на 23 май, Възнесението на Бахаулла на 28 май, Мъченическата смърт на Баб на 9 юли и Рождението на Бахаулла – на 2 ноември.
Обществото за Кришна съзнание отбелязва Гаура Пурнима на 23 март, Рама Навами на 15 април, Нарасимха Чатурдаши на 20 май, Татха Ятра – на 6 юли, Кришна Джанмащами на 25 август.
Последователите на Диамантен път на будизма – България, ще празнуват на 21 май Весак – ден на раждането, просветлението и паранирваната на Буда Шакямуни.
Свидетелите на Йехова в България отбелязват Възпоминанието за смъртта на Исус Христос на 23 март и Конгресни дни на 29 и 30 юли и 5 и 6 август.
Празниците на Будистката общност в България са на 22 май – Денят на Буда, 24 януари – Нова година, 20 юли – Денят Дхарма, и 8 декември – Денят Бодхи.
Божидар Момерин става заместник-изпълнителен директор на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол
Правителството назначи Божидар Момерин за заместник-директор и член на Изпълнителния съвет на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол, след като от длъжността беше освободена Стефка Граматикова. Промяната в управленския състав ще допринесе за изпълнението на заложените цели и задачи на ведомството, както и за оптимизиране и осъвременяване на дейността му.
Г-н Момерин е дългогодишен служител в Агенцията, работи там от 1998 г. Магистър е по „Счетоводство и контрол“ от Университета за национално и световно стопанство.
Увеличават се отпусканите от държавата средства за музеи, галерии и библиотеки
Правителството одобри промени в решението си за приемане на стандартите за делегираните от държавата дейности с натурални и стойностни показатели през 2016 г. На 10 млн. лв. се увеличават стойностните показатели на стандартите за финансиране на дейностите в сферата на музеите, художествените галерии и библиотеките.
За 2016 г. в сферата на културата се въвеждат стандарти за финансиране и на държавните музеи, художествени галерии и Националната библиотека „Св. Св. Кирил и Методий“. Във връзка с направените промени в Закона за закрила и развитие на културата, от 1 януари 2016 г. тези културни институти преминават към нов модел на финансиране по стандарти и прилагат система на делегиран бюджет. По този начин се гарантира синхронизиране на националната културна политика в сектора, уеднаквяване на регулациите и създаване на възможности за по-голяма самостоятелност и мотивация на работещите в музейното дело за популяризирането на националното културно богатство.
Държавните културни институти в областта на културното наследство и библиотечното дело съхраняват и експонират най-значимите културни ценности и притежават най-многобройните и ценни колекции. Тези национални институти развиват своята дейност на територията на цялата страна, оказват методическа помощ на останалите музеи и библиотеки и са с най-големи отговорности пред обществото по отношение на опазване и представяне на културното наследство и изобразителните изкуства.
Одобрени са вътрешнокомпенсирани промени по бюджетите на четири министерства, МС и ДФЗ
Правителството одобри вътрешнокомпенсирани промени по бюджетите на министерствата на регионалното развитие и благоустройството, на туризма, на транспорта, информационните технологии и съобщенията и на правосъдието, както и по бюджетите на Министерския съвет и на Държавен фонд „Земеделие”.
Без да се увеличава общият размер на утвърдените разходи, в МРРБ се увеличават средствата за четири бюджетни програми, в това число за подобряване на инвестиционния процес чрез усъвършенстване на информационните системи на кадастъра и имотния регистър, подобряване качеството на превантивния и текущ контрол в строителството.
По бюджета на Министерството на туризма за сметка на бюджетна програма „Администрация“ се актуализират разходите в областта на устойчивото развитие на туризма с 548 500 лв. Това дава възможност да се покрие недостигът на средства за извършване на маркетингови дейности за национална туристическа реклама и международно сътрудничество в областта на туризма.
С вътрешното преструктуриране на разходите по бюджета на МТИТС се намаляват средствата по програма „Административно обслужване, медицинска и психологическа експертиза” и се увеличава финансирането по политиките в областта на транспорта и на съобщенията, електронното управление и информационните технологии.
С преструктурирането на разходите по бюджета на МП неусвоените средства по програма „Следствени арести и пробация” ще бъдат пренасочени към програма „Охрана на съдебната власт”.
Промените по бюджета на МС ще позволят да бъде компенсиран недостигът на средства по програмите „Министерски съвет и организация на дейността му”, „Координация и мониторинг на хоризонтални политики”, „Вероизповедания” и „Други дейности и услуги” за сметка на неусвоени разходи по програмите „Координация при управление на средствата от ЕС”, „Осъществяване на държавната политика на областно ниво” и „Администрация”.
Компенсираните промени по бюджета на ДФ „Земеделие” обезпечават ресурс за финансиране на разходи за ДДС по одобрени за подпомагане проекти на общини по Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство” 2007-2013 г. Допълнителните разходи по бюджетна програма „Рибарство и аквакултури” са за сметка на средствата по програма „Администрация”.
България ще си сътрудничи с ЕИБ в управлението на европейските структурни и инвестиционни фондове през новия програмен период
България ще си сътрудничи с Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) в управлението на европейските структурни и инвестиционни фондове през новия програмен период. Кабинетът прие решение за одобрение и предложение до Народното събрание за ратифициране на Меморандума за разбирателство относно подкрепа за проекти на ЕС между правителството и ЕИБ, подписан на 12 декември т. г.
Меморандумът ще предостави възможност да бъдат сключвани двустранни споразумения за техническа помощ от всички управляващи органи и бенефициенти по оперативните програми в областта на секторни стратегически документи и секторни инвестиционни програми, осъществяване на проекти и институционален капацитет.
Одобрението на меморандума е следствие от успешното и устойчиво сътрудничество между правителството на България и международните финансови институции при изпълнението на проекти, финансирани със средствата от кохезионната политика на Европейския съюз по време на първия за страната програмен период 2007-2013 г.
Министерският съвет одобри също проект на Изменение №1 на Кредитното споразумение за структурен програмен заем (България, съфинансиране по Фондовете на ЕС 2007-2013 г.), между Република България и Европейската инвестиционна банка и упълномощи министъра на финансите да го подпише от името на България.
Кредитното споразумение е сключено през 2007 г. с цел осигуряване на необходимия ресурс за национално съфинансиране на проектите по оперативни програми „Транспорт“, „Околна среда“ и „Регионално развитие“ през програмния период 2007-2013 г. Изменението цели удължаване на сроковете до 2017 г. за усвояване, преразпределение и връщане на средства от заема с цел оптимално приключване на дейностите по него при минимални разходи за бюджета. Промяната е обусловена от обвързаността на финансирането от Кредитното споразумение с приключването на програмния период 2007-2013 г., както и от факта, че голяма част от проектите, за които ЕИБ е одобрила ползването на средства от заема, все още са в процес на изпълнение и по тях предстоят плащания в частта „национално съфинансиране”.
За ратификация е предложено Учредителното споразумение за създаване на Спешния доверителен фонд на ЕС
Правителството предлага на Народното събрание да ратифицира Учредителното споразумение за създаване на Спешния доверителен фонд на ЕС за стабилност и справяне с първопричините за незаконната миграция и разселените лица в Африка. Одобрен е и сертификатът за вноска, с който страната ни потвърждава намерението да предостави принос в размер на 50 000 евро. Средствата ще бъдат осигурени от официалната помощ за развитие по бюджета на МВнР за съответната година.
Фондът отразява иновативния подход на ЕС за ефективно обединяване на ресурси от различни източници за финансиране в единен, бърз и гъвкав инструмент, който ще се използва за търсене на спешни и конкретни резултати в чувствителни и бързо променящите се към нестабилност райони. Фондът цели да се съберат вноски от страните-членки и други донори, с което да се постигне по-голяма съгласуваност и да се намали риска от раздробяване на помощта като същевременно се предостави на ЕС платформа за по-силна политическа видимост и засилен ангажимент със страните на произход и транзит.
Учредителното споразумение бе подписано в рамките на конференцията на високо равнище по въпросите на миграцията, която се проведе на 11 и 12 ноември 2015 г. в Ла Валета, Малта, с участие на правителствени и държавни ръководители на държавите-членки на ЕС и африканските държави, представители на ЕК, Комисията на Африканския съюз и други организации.
Одобрени са резултатите от четири заседания на Съвета на ЕС
Правителството се запозна с доклади за проведените дискусии и резултатите от четири заседания на Съвета на Европейския съюз и от неформалните срещи на министрите, отговарящи за териториалното сближаване и градската политика.
Заседанието на Съвета „Правосъдие и вътрешни работи” се проведе на 3 и 4 декември в Брюксел. Съветът постигна политическо съгласие по консолидирания текст на предложението за регламент за насърчаване на свободното движение на гражданите и предприятията чрез опростяване на приемането на някои официални документи в ЕС. Благодарение на този инструмент гражданите няма повече да бъдат натоварвани с трудности и разноски за легализиране на важни за ежедневието им документи. В дебатите по предложението за регламент за създаване на Служба на Европейския прокурор бе констатирано, че държавите-членки са близо до постигането на общ подход, но остават няколко ключови въпроса, чието решение предстои. Те се отнасят до компетентността на Службата на Европейския прокурор да осъществява разследвания, да изземва дела от държавните-членки при установяване на компетентност и, съответно, да възлага разследване на компетентните органи в държавите-членки.
Основните теми на дискусия между министрите на вътрешните работи бяха борбата с тероризма и управлението на миграцията. България подчерта важността от осигуряване на стабилност на външните граници, както и необходимостта от по-голяма гъвкавост при използването на европейските инструменти, за да може ЕС да действа проактивно и да извършва обмен на стратегически и оперативни анализи, оценки на риска и конкретни програми. България посочи също, че през последните шест месеца са предприети много активни мерки в търсене на комплексен подход за управление на миграцията. Следва да се търси подобряване по отношение на политиката на ЕС в областта на връщането, както и да се вземат предвид спецификите на мигрантските групи и причините, които ги подтикват да идват в Европа, при разработването на механизмите за солидарност.
На заседанието на 18 ноември в Брюксел на Съвета на ЕС по общи въпроси, формат „Кохезионна политика“ министрите приеха заключения за приноса на европейските структурни и инвестиционни фондове в борбата с изменението на климата и прехода към нисковъглеродна икономика. Основен извод в доклада от заседанието на Съвета е необходимостта от решителни действия за постигане на амбициозните цели на борбата с климатичните промени. Люксембургското председателство констатира, че държавите разполагат с ресурс от над 350 млрд. евро от Фондовете за период от седем години. 25% от Европейските структурни и инвестиционни фондове са планирани от държавите за подкрепа на мерки срещу изменение на климата.
Опростяването на Кохезионната политика и нуждата от облекчен достъп на малките и средни предприятия до Фондовете беше сред важните изводи, направени от министрите в Съвета на ЕС по общи въпроси. В доклада се посочва, че опростяването не трябва да води единствено до прехвърляне на отговорности между институциите на европейско и национално ниво, а да гарантира, че планираните мерки са приложими за всички, в т. ч. бенефициентите и управляващите органи.
Редовното заседание на Съвета по образование, младеж, култура и спорт на ЕС се проведе на 23-24 ноември в Брюксел. В частта за образование бяха приети съвместен доклад за 2015 г. на Съвета и на Европейската комисия относно изпълнението на стратегическата рамка за европейско сътрудничество в областта на образованието и обучението и заключения относно намаляването на преждевременното напускане на училище и насърчаване на успеха в училище. Във формат министри, отговорни за младежта, Съветът прие доклад относно изпълнението на обновената рамка за европейско сътрудничество по въпросите на младежта (2010-2018 г.) и два проекта за резолюции ? относно европейски работен план за младежта (2016-2018 г.) и относно насърчаване на младите хора за политическо участие в демократичния живот на Европа. В областта на аудиовизуалната политика и културата бяха приети два проекта на заключения ? относно културата във външните отношения на ЕС с акцент върху културата в сътрудничеството за развитие и относно изменение на работната програма в подкрепа на културата (2015-2018 г.) по отношение на приоритета на междукултурния диалог. Министрите спорта приеха също два проекта на заключения ? относно прегледа на Резолюцията от 2011 г. за представянето на държавите-членки на ЕС в Управителния съвет на Световната антидопингова агенция (WADA) и координирането на позицията на ЕС и неговите държави-членки преди заседанията на WADA и относно насърчаването на двигателните умения, физическите и спортните занимания за деца.
Заседанието на Съвета по заетост, социална политика, здравеопазване и потребителски въпроси се проведе на 7 декември. В основния дебат държавите-членки единодушно приветстваха включването на социалното измерение в пакета от документи, с които стартира Европейският семестър. По време на предстоящото Нидерландско представителство ще продължи работата по предложението за директива относно подобряването на баланса между половете сред директорите на дружествата, допуснати до борсовата търговия, и свързаните с това мерки. Съветът постигна политическо споразумение по препоръката относно интегрирането на дългосрочно безработните лица на пазара на труда.
Кабинетът се запозна и с резултатите от неформалните срещи на министрите от ЕС, отговарящи за териториалното сближаване и за градската политика, проведени на 26 и 27 ноември в Люксембург. На срещите бях одобрени Заключения на Люксембургското председателство по повод неформалните срещи на министрите, отговарящи за териториалното сближаване и градската политика, обединяващ общи и специфични политически послания, свързани с оценка на начина, по който се изпълнява целта на ЕС за териториално сближаване и необходимост от преразглеждане на Териториалния дневен ред на ЕС 2020; териториалните сценарии, визии и перспективи за ЕС; разпоредби за подобряване на трансграничното сътрудничество; структуриране на политически дебат по териториално развитие и политиката на сближаване; малки и средни градове и градски райони. На срещата са установени контакти с Обединеното кралство и Естония, партньори на страната в предстоящото председателско трио. Трите държави са обединени около мнението, че от 2016 г. трябва да се предприемат конкретни стъпки от тях в областта на териториалното сближаване и градската политика.
Проф. Милан Миланов е предложен
за награждаване с орден „Стара планина“
Правителството предлага на Президента на Република България да удостои проф. д-р Милан Миланов с орден „Стара планина“ – първа степен, за изключително големите му заслуги в областта на здравеопазването и медицинската наука и практика.
Проф. Миланов е роден през 1945 г. в София. През 1973 г. завършва Медицинския университет в София. Придобива специалност по анестезиология и интензивно лечение, както и спешна медицина (в България) и по трансплантация в Европейския университет в Барселона. В периода 1991-1992 г. е бил заместник-министър на здравеопазването. Също така е изпълнявал длъжностите заместник-председател на Български лекарски съюз и общински съветник в Столичния общински съвет.
Проф. Миланов е член на Световната и на Европейската асоциации по спешна медицина, на европейските асоциации по анестезиология, по ентерално и парентерално хранене, както и на координаторите по трансплантация. Автор е на около 200 публикации на тема медицина и на редица учебници по медицина.
Проф. д-р Милан Миланов продължава и до днес своята активна дейност като началник на Клиника по интензивно лечение при УМБАЛСМ „Н. И. Пирогов“.
„Кариерни материали София” ООД получава разрешение за проучване на строителни материали
Правителството одобри издаването на разрешение за проучване на възможността за добив на строителни материали в площта „Кариерни материали-4”. Теренът се намира в землището на софийското село Гниляне.
Разрешението ще бъде издадено на „Кариерни материали София” ООД за срок от една година. Минималният размер на планираните инвестиции е 69 350 лв. Стойността на мероприятията по опазване на околната среда е 6500 лв.
Приет е Национален план за сгради с близко до нулево потребление на енергия
Правителството прие Национален план за сгради с близко до нулево потребление на енергия 2015-2020 г. Той има за цел да превърне концепцията за сгради с почти нулево потребление на енергия в практически приложима алтернатива на бъдещото строителство на нови сгради в България след 2018 г., а при доказана ефективност на разходите – и при обновяване на различни подкатегории съществуващи сгради.
Планът ще създаде условия за изпълнение на новата европейска политика за енергийна ефективност. Основната цел на тази европейска идея е да се промени съотношението на дяловете на енергийните източници, използвани в сградите, което в съчетание с много добри и балансирани за зима и лято енергийни характеристики на ограждащите елементи да доведе до оптимизиране на годишния разход на енергия до ниски нива, без от това да е повлиян комфортът на обитаване в сградите.
Очаква се изпълнението на националния план да доведе до намаляване на потребната енергия чрез подобряване на енергийните характеристики на сградните ограждащи елементи, на системите за осигуряване на параметрите на микроклимата, както и на останалите системи, агрегати и уреди в сградите, потребяващи енергия, както и до оползотворяване на възобновяема енергия, добита в сградите или в непосредствена близост до тях.
Това ще допринесе за спестяване на приблизително 10% от националната цел за енергоспестяване и на 36 685 тона емисии въглероден диоксид до 2020 година.
МОН ще подпомогне обучението в Кеймбридж на Марсело Илиев
Правителството одобри изплащането от бюджета на Министерството на образованието и науката на 4350 британски лири, които представляват втората вноска за настаняване на Марсело Илиев в общежитие на CATS College Cambridge.
15-годишният ученик от Монтана издържа приемния изпит за колежа в условията на голяма конкуренция. Сумата, необходима за заплащане на таксите и настаняването за двугодишния срок на обучение, е непосилна за неговото семейство. През август т. г. Министерският съвет осигури необходимите 4350 британски лири, с които беше обезпечена първата вноска за настаняването на Марсело в общежитие. Сумата тогава беше осигурена от средствата, постъпили по сметката за чужди средства BG43 BNBG 96613300148402, открита в БНБ.
Минималната работна заплата става 420 лв.
От 1 януари 2016 г. размерът на минималната работна заплата ще бъде 420 лв. С увеличението ще се мотивират търсещите работа и ще се гарантира по-добро задоволяване на потребностите на наетите на минимална работна заплата и техните семейства. С промяната в размера на минималната заплата се очаква да се намали обхватът „работещи бедни“ и да се генерират по-оживени стопански процеси по линия на вътрешното потребление
Минималната часова работна заплата става 2,50 лв. при продължителност на работното време 8 часа и при 5-дневна работна седмица.
Променят се Националните стандарти за финансови отчети за малки и средни предприятия
Министерският съвет прие изменения и допълнения на Националните стандарти за финансови отчети за малки и средни предприятия. Те се правят във връзка с въвеждането в националното счетоводно законодателство на разпоредбите на Директива 2013/34/ЕС относно годишните финансови отчети, консолидираните финансови отчети и свързаните доклади на някои видове предприятия и кореспондират и с някои изисквания на Закона за счетоводството, който влиза в сила от 1 януари 2016 г.
С Постановлението се изменя наименованието на стандартите – национални счетоводни стандарти. Значително са допълнени Общите разпоредби. В съответствие с изискванията на директивата са изменени Счетоводен стандарт №1 – Представяне на финансовите отчети, и Счетоводен стандарт №27 – Консолидирани финансови отчети и отчитане на инвестициите в дъщерните предприятия. Приет е и нов счетоводен стандарт №42 – Преминаване за първи път към национални счетоводни стандарти.
Стандартите дават насоки за отчитането на активите, пасивите, приходите и разходите на предприятията. Като общ очакван резултат от прилагането им се очаква намаляване на разходите на микро- и малкия бизнес за счетоводни и консултантски услуги поради опростяване на изискванията за счетоводната отчетност на тези предприятия.
Осигуряват се 13 млн. лв. за помощи за отопление
Правителството одобри допълнителни разходи по бюджета на Министерството на труда и социалната политика в размер на 13 млн. лв.
Средствата са предназначени за помощи за отопление. По този начин ще се гарантира целева социална защита на 60 000 лица и семейства от най-рисковите групи.
Правителството прие Тригодишен план за изпълнение на Националната програма за развитие „България 2020”
Правителството прие Тригодишен план за действие за изпълнението в периода 2016-2018 г. на Националната програма за развитие „България 2020”. Основната цел на документа е да допринесе за постигането на трите стратегически цели на Националната програма за реформи (НПР) – повишаване на жизнения стандарт чрез конкурентоспособно образование и обучение, създаване на условия за качествена заетост и социално включване и гарантиране на достъпно и качествено здравеопазване; изграждане на инфраструктурни мрежи, осигуряващи оптимални условия за развитие на икономиката и качествена и здравословна околна среда за населението; повишаване на конкурентоспособността на икономиката чрез осигуряване на благоприятна бизнес среда, насърчаване на инвестициите, прилагане на иновативни решения и повишаване на ресурсната ефективност.
За постигането на тези цели в периода 2016-2018 г. се предвижда да бъдат изпълнявани мерки, разпределени в осем приоритетни области. За всяка стратегическа цел и приоритет са дефинирани набор от показатели, стойностите на които се актуализират годишно и показват постигнатия напредък. Предварителната оценка на въздействието от изпълнението на планираните мерки показва, че ще бъдат реализирани значителни дългосрочни ефекти. Към 2020 г. (т. е. две години след края на изпълнението на предвидените в плана за действие мерки) БВП би нараснал с 10,8%, ако планът за действие бъде реализиран с посочените като вече осигурени средства, и с 14,5%, ако мерките бъдат напълно реализирани с посочените като необходими за тяхното изпълнение средства. Положителни ефекти ще се наблюдават по отношение на състоянието на пътната и железопътната мрежа на страната, енергийната сигурност и подобряването на инфраструктурата на българските градове. Симулациите показват и съществен дългосрочен ефект по отношение на конкурентоспособността на икономиката. През 2020 г. износът на страната би нараснал съответно с 9,5% и 12,1 на сто.
В плана за действие са посочени референтните и актуалните стойности на показателите, като така се отчита напредъкът за изпълнението на отделните стратегически цели и приоритетни области. Представена е и оценка на макроикономическото въздействие на предвидените мерки, като е използван моделът СИБИЛА (Simulation model of Bulgaria's Investment in Long-term Advance - SIBILA). Оценявани са дългосрочни ефекти, дефинирани като промени в нивата на основни макроикономически показатели, които са генерирани в резултат на направените в периода 2016-2018 г. интервенции и се наблюдават трайно след преустановяване на импулса (края на изпълнението на мерките).
Правителството прие Пътна карта за изпълнение
на Стратегията за развитие на държавната администрация
Правителството одобри Пътна карта за изпълнение на Стратегията за развитие на държавната администрация 2015-2020 г.
Стратегията, приета от Министерския съвет през март 2014 г., има четири стратегически цели – ефективно управление и върховенство на закона, партньорско управление с гражданите и бизнеса, открито и отговорно управление и професионално и експертно управление.
Приемането в началото на 2015 г. на новата Оперативна програма „Добро управление“ (ОПДУ) наложи по-дългосрочно планиране на мерките и дейностите за изпълнението на Стратегията за развитие на държавната администрация, чийто основен източник на финансиране е именно оперативната програма. Поради това в рамките на Съвета за административната реформа бе изготвена Пътна карта за изпълнение на Стратегията за развитие на държавната администрация, която обхваща целия програмен период до 2020 г.
Документът по съдържание представлява план за изпълнение по смисъла на стратегията, поради което с приемането й от Министерския съвет отпада необходимостта от изготвяне на ежегодни планове.
Засилва се контролът върху дейността
на ловните дружини
Контролът върху дейността на ловните дружини да бъде завишен, предвиждат промени, одобрени от правителството със законопроект за изменение и допълнение на Закона за лова и опазване на дивеча. Проектът на закон, който ще бъде предложен на Народното събрание за приемане, има за цел да се постигне по-ефективна охрана на дивеча в ловностопанските райони.
Промените засягат основно подобряването на организацията на ловната площ. Предвижда се да бъдат уеднаквени и правилата за лов, както и да бъдат намалени сроковете за групов лов. Направените изменения и допълнения в закона целят да бъдат преодолени недостатъците на действащата до момента нормативна уредба, рефлектиращи върху ползването и стопанисването на дивеча в ловностопанските райони на ловните дружинки, както и по отношение на опазването на кафявата мечка.
Операторите на съоръжения за минни отпадъци категория А са длъжни да информират обществеността по основни въпроси от тяхната дейност
Операторите на съоръжения за минни отпадъци категория А са задължени да осигуряват безвъзмездно непрекъснат достъп на обществеността до актуална информация по различни аспекти от тяхната дейност. Сред тях са адресът на съоръжението и името на оператора, доказателства, че съоръжението е изградено и функционира в съответствие с приложимите нормативи и издаденото разрешително, характеристика и класификация на съхраняваните отпадъци, естеството на опасностите от аварии и техния вероятен ефект върху околната среда и населението, начините за предупреждение и информиране на населението в случай на възникване на авария и др. Това е регламентирано в Наредбата за управление на минните отпадъци, приета на правителственото заседание.
Съоръженията за минни отпадъци се категоризират според степента на тяхната опасност. В категория А попадат тези, които, в резултат на непредвидени обстоятелства или лошо управление, могат да станат причина за голяма авария, както и такива, в които са депонирани опасни отпадъци или тези, които съдържат опасни вещества или смеси.
С Наредбата се въвеждат изцяло в българското законодателство изискванията на Директива 2006/21/ЕО относно управлението на отпадъците от миннодобивните индустрии. Документът регламентира също:
специфичните изисквания за управление на минните отпадъци, строителството, експлоатацията и закриването на съоръженията за минни отпадъци, техният технически надзор и мониторинг;
условията и редът за характеристика и класификация на минните отпадъци;
условията и редът за категоризиране на съоръженията за минни отпадъци;
изискванията за разработване и редът за преразглеждане на плана за управление на минните отпадъци, както и редът за преразглеждане на разрешителното за съоръжение за минни отпадъци;
критериите за определяне размера на финансовото обезпечение, условията редът за неговото представяне, както и за коригиране на размера му;
редът за извършване на инспекции на съоръженията за минни отпадъци;
изискванията към ежегодния отчет на операторите на минни отпадъци;
условията и редът за закриване на съоръженията за минни отпадъци.
Приета е нова наредба за предотвратяване на големи аварии с опасни вещества и за ограничаване на последствията от тях
Правителството прие нова Наредба за предотвратяване на големи аварии с опасни вещества и за ограничаване на последствията от тях. Правилата отразява изискванията на Директива 2012/18/ЕС (Севезо III) за контрола на опасностите от големи аварии, които включват опасни вещества.
С приетите разпоредби се въвеждат критерии за промени в предприятията с висок и нисък рисков потенциал, определят се формата и съдържанието на техния регистър и начините за достъп до информация за тях. Наредбата прецизира формата и съдържанието на изискуемите документи по глава седма, раздел I от ЗООС. В синхрон с нея са направени изменения и допълнения в Наредбата за условията и реда за издаване на комплексни разрешителни и Тарифата за таксите, които се събират в системата на Министерството на околната среда и водите.
И през 2016 г. остават ограниченията в командировъчните за служителите зад граница
Правителството удължи с още една година наложените ограничения в размера на командировъчните средства, които получават служителите в дипломатическите ни мисии в чужбина. Промяната беше направена в Наредбата за командировъчните средства при задграничен мандат. Предвижда се достигането на пълния процент от предвидените в нея дневни командировъчни за представителите ни зад граница да стане от 1 януари 2017 г., а не от 1 януари 2016 г.
Допълнително ще бъде запазено действието и на ограничението за заплащане на командировъчни средства за почивните и празничните дни през време на ползване на отпуск, предвидено в Наредбата през 2010 г.
Приемането на постановлението се налага предвид ограничения бюджет на МВнР за 2016 г.
Създава се Централно координационно звено за управление на средствата от ЕС
Правителството направи промени в Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация, за да оптимизира процесите по управление на средствата от Европейския съюз. На основата на съществуващите дирекции „Програмиране на средствата от ЕС“, „Мониторинг на средствата от ЕС“ и „Системи за управление на средствата от ЕС“ се създава дирекция „Централно координационно звено“. Тя ще изпълнява функциите на Централното координационно звено (ЦКЗ) за управление на средствата от ЕС в страната. Преструктурирането се прави и с цел подобряване координацията на действията на органите в системата – управляващи, сертифициращи и одитиращи.
Основната задача на ЦКЗ е да поддържа връзка с Европейската комисия и да й предоставя информация, да координира действията на другите определени органи и да насърчава хармонизираното прилагане на приложимото право. Като дирекция в Администрацията на Министерския съвет ЦКЗ ще подпомага дейността на заместник министър-председателят по европейските фондове и икономическата политика, който отговаря за цялостната организация и ръководство на системата за координация при управлението на европейските средства.
Числеността на отдел „Управление на проекти“ се увеличава с 10 щатни бройки за сметка на числеността на МВР. Това се прави, за да се обезпечи административен ресурс за бъдещи проектни дейности.
Променени са две наредби, свързани с безопасното използване на ядрената енергия
Правителството промени две наредби, свързани с ядрената енергия.
Първата е за реда за издаване на лицензии и разрешения за безопасно използване на ядрената енергия, а втората е за условията и реда за придобиване на професионална квалификация и за реда за издаване на лицензии за специализирано обучение и на удостоверения за правоспособност за използване на ядрената енергия. И двете са одобрени от Министерския съвет през 2004 г.
Промените имат за цел да установят принципа на комплексното административно обслужване и да въвеждат електронни административни услуги от Агенцията за ядрено регулиране. Поправките ще отразят и опита от прилагане на препоръките от Международната мисия за преглед на регулиращата дейност по ядрена безопасност и радиационна защита в България.
Очаква се с приетите промени да се улесни достъпът на заявителите по административните услуги, осъществявани от АЯР и да се облекчи процесът по лицензиране.
Прието е постановлението за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2016 г.
Министерският съвет прие постановлението за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2016 г. в срока, определен със Закона за публичните финанси.
С постановлението се определят конкретните задължения и отговорности на разпоредителите с бюджет при изпълнението на държавния бюджет, както и необходимата информация и сроковете за нейното предоставяне в Министерството на финансите, Министерския съвет, Народното събрание и Сметната палата. Конкретизират се и показателите по отделните бюджетни програми по бюджетите на бюджетните организации, които прилагат програмен формат на бюджет, с изключение на бюджета на Народното събрание, в рамките на утвърдените с годишния закон за държавния бюджет разходи по области на политики и бюджетни програми.
За създаване на добра организация и осигуряване на условия за прозрачност на изпълнението на държавния бюджет, с постановлението са регламентирани процедурите за отпускане и разходване на планираните средства в годишния закон за държавния бюджет. Постановлението съдейства за ефективното и ефикасно разпределение и управление на държавните финансови ресурси, както и за осъществяване на основните дейности, финансирани от Бюджет 2016.
Правителството одобри и промени в актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2016-2018 г.
Така се осигурява съгласуваност на одобрените бюджетни параметри за периода 2016-2018 г. с одобрените от Народното събрание закони за държавния бюджет, за бюджета на държавното обществено осигуряване и за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2016 г., данъчните закони и произтичащите от това промени в средносрочен план.
Привеждането на бюджетните показатели на първостепенните разпоредители с бюджет (ПРБ) за периода 2016-2018 г. в съответствие с настъпилите промени в приетите от Народното събрание бюджетни закони за 2016 г. ще осигури актуализирана база, необходима на ПРБ за реалистично планиране на средносрочните им бюджетни прогнози за следващия период – 2017-2019 г.
Промените в актуализираната средносрочна прогноза са направени съобразно изискванията на Закона за публичните финанси като важен елемент на доброто управление на публичните финанси.
Разширява се обхватът на дейност на Централния орган за обществени поръчки
Министерският съвет прие Постановление за дейността на Централния орган за обществени поръчки (ЦООП) за нуждите на органи на изпълнителната власт, което отменя ПМС 112/2010 г.
С постановлението се разширява кръгът от възложители, които са потребители на централизираното възлагане, както и продуктовият му обхват с нови стандартни и повсеместно възлагани доставки и услуги, за които не са налице особености, произтичащи от индивидуалните нужди на възложителите, и за които могат да се изработят стандартизирани спецификации. Промяната е в изпълнение на приетата Национална стратегия за развитие на сектора обществени поръчки в България, а въведената в МФ през януари 2015 г. Система за електронно възлагане на обществени поръчки способства за нейното изпълнение. Чрез Системата ЦООП може да провежда електронно открити процедури за възлагане на рамкови споразумения, като се ползват изцяло електронни процеси за създаване, управление и контрол на всички етапи от процедурата.
Министерският съвет одобри допълнителни трансфери по бюджетите на общини и на МРРБ
Правителството одобри допълнителни трансфери по бюджетите на общини и по бюджета на Министерството на регионалното развитие в общ размер на 45 887 251 лв.
Предложената промяна по бюджета на МРРБ е във връзка с извършване на окончателни плащания по проекти, финансирани по Оперативна програма „Транспорт” 2007-2013 г. в размер на 36 632 413 лева.
Останалите средства са разпределени между няколко общини за реализиране на проекти с цел подобряване на инфраструктура.
По бюджета на Столична община се предоставят 7 млн. лв. за реализиране на ново транспортно-комуникационно решение по бул. „Ген. Скобелев” от бул. „Христо Ботев” до бул. „Витоша”. Разчетени са допълнително и 500 000 лв. за дейности, свързани с ремонт и оборудване на Софийската математическа гимназия „Паисий Хилендарски”.
По бюджета на община Горна Оряховица са предвидени 900 000 лв. за ремонт на улици на територията на общината.
Община Етрополе получава 434 838 лв. за допълнителни строително-монтажни работи за подмяна на водопровод и канализация на вътрешната ВиК мрежа града (222 990 лв.), за изграждане на нов трафопост и две външни кабелни линии и за допълнителни видове строително-монтажни работи на спортен комплекс „Чавдар” (106 739 лв.) и за основен ремонт на централния градски площад (105 109 лв.).
За община Годеч са предвидени 220 000 лв. за ремонт на сградата на общината и за подмяна на уличното осветление с енергоспестяващи източници, с което ще се подобри качеството на живот и сигурността на жителите.
По бюджета на община Добрич са преведени 200 000 лв. за модернизация на техническата база на стадион „Пионер”.
С постановлението се предлага и намаление на утвърдените разходи по бюджета на Министерството на отбраната за 2015 г. с 1 140 000 лв., като за сметка на намалението се осигурят допълнителни трансфери за държавните висши военни училища, необходими за финансово подпомагане на тяхната дейност.
С друго постановление са одобрени допълнителни трансфери в размер на 130 000 лв. за община Перник. Средствата са за реконструкция на път IV клас, ул. „Христо Ботев“ в с. Студена, първи участък с дължина 514 м. Пътят е от съществено значение за осигуряване достъпа на хората до основни населени места на територията на страната.
Средствата се предоставят за сметка на преструктуриране на разходи и/или трансфери по централния бюджет за 2015 г.
Предлага се законова промяна за преминаване
на концесионирането на морските плажове
към министъра на туризма
Правителството ще предложи на Народното събрание законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройството на Черноморското крайбрежие.
Проектът е изготвен като първи етап на предстоящата реформа в сферата на концесионирането на морските плажове и предстоящото прехвърляне на тяхното управление от министъра на регионалното развитие и благоустройството към министъра на туризма. Предвижда се и в срок до два месеца от влизането му в сила всички сключени договори за концесия и наем на морските плажове и приложенията, и допълненията към тях да бъдат предоставени на Министерството на туризма. Тази информация е необходима, за да бъде обосновано подготвен и реализиран вторият етап на реформата – промяна в методологията за отдаване на концесия и наем на черноморските плажове. С провеждането на реформата ще се постигне и стратегическата цел на Министерството на туризма за промяна в начина на управление и отдаване на плажовете на концесия и подобряване на услугите, които се предоставят на тях, което ще спомогне и за по-добро позициониране на страната ни на международния туристически пазар.
В законопроекта се прецизира нормативната уредба, като се детайлизират предвидените глоби за неизпълнение на разпоредбите, свързани с изискванията за стопанисването на морските плажове. Промените предвиждат концесионерите и наемателите по сключени договори, към датата на влизане в сила на закона, да запазят правата и задълженията си при условията по тях. С цел гарантиране безпроблемното протичане на сезон Лято '2016 е предвидено всички договори, които изтичат до 30 септември на същата година, да бъдат автоматично удължени за една година, при съгласие от страна на концесионера или наемателя. Проектът на закон предвижда и служителите, които отговарят за тази дейност в Министерството на регионалното развитие и благоустройството, да преминат към Министерството на туризма.
Във връзка с новите правомощия на министъра на туризма по отношение на морските плажове е предвидено и изменение и в Закона за туризма.