Лятото шофьорите по пътищата ни ще бъдат пожалени от задръствания заради затворени шосета и минаването през обиколни маршрути. Опитахме се да изтеглим по-голямата част от ремонтите през април и май, за да не пречим на трафика към морето, твърди шефът на пътната агенция Божидар Йотов.
Приоритет имали автомагистралите и пътищата първи клас. Затова започнали с един от най-лошите участъци - на магистрала "Хемус" между Невша и входа на Варна. Пътната агенция успяла да ремонтира 49-километровия участък за над 2 млн. лв. преди началото на активния туристически сезон.
Вече се работело по два участъка от пътя Варна-Аксаково-Добрич. Нямало да се спира работата само по отсечки, за които има отпуснато финансиране от ЕС. Такива били Дуранкулак-Каварна и Бургас-Малко Търново, обясни Йотов.
Тези участъци се намирали на един от основните пътища, по които минават чужди туристи към Черноморието.
"Създали сме временна организация на движението и частично сме затворили едната лента за движение. По този начин ще се постараем да не спираме трафика и да го пренасочваме по обиколни маршрути", обясни Йотов. През този сезон са предвидени за рехабилитация още няколко участъка: Мъглиж-Гурково-Сливен, Калофер-Казанлък, Елхово-Бургас, участъкът от пътен възел Коритна до Велико Търново, Русе-Варна, Ясна поляна-Приморско, Царево-Резово.
За да не се пречи на пътуващите, движението по тях няма да се спира напълно. Областните пътни управления и МВР пък имали за задача да следят движението по всички пътища и при необходимост да предприемат мерки, за да няма задръствания.
Вече е издадена заповед при температура над 35 градуса да се спира движението на тирове. И докато шофьорите няма да имат проблем с ремонти, такива ще им се появят от храстите край платното, които намаляват видимостта. Незабавно изкърпване на дупки, изсичане на храстите и поправяне на липсващата маркировка са най-спешните препоръки, които са дали от Пътна полиция.
Експерти от КАТ обиколили трасетата София-Бургас и София-Варна, които се очаквали да са най-натоварени през лятото. И били открити стотици рискови участъци, където трябва да се възстановят огради или да се окастрят храсти около пътен знак.
Заради остарял светофар в Нова Загора, който не може да се управлява ръчно, вероятно щели да се образуват опашки по най-натовареното лятно трасе София-Бургас. Полицаите имат готовност, ако се наложи, да регулират там движението ръчно. Сред най-опасните трасета, които се нуждаят от спешен ремонт, е и пътят от Ахтопол към Резово, предупредиха катаджии. (24часа)
Божидар Йотов: Имаме бюджет от едва 64,79 млн.
- Г-н Йотов, ще има ли средства за пътни ремонти през тази година?
- Бюджетът на агенцията за текущ ремонт и поддържане на републиканската мрежа е силно намален. През 2007 г. е бил 421 млн. лв., за 2008 г. - 397 млн., за 2009 г. - 135 млн. А за тази година са предвидени 64,79 млн. Затова основните усилия са насочени към усвояването на средства по европейските програми.
- Как върви подготовката за новите договори за пътното поддържане?
- Договорите ще бъдат за 3 или 4 г. В момента се изчиства тръжната документация. До два месеца смятам, че ще успеем да стартираме и тръжните процедури по текущ ремонт и поддържане.
- Появи се информация, че трасето на "Люлин" минава през огромни 70-метрови свлачища. Вярно ли е това?
- Трасето преминава върху терени, изградени от различни скали. Съгласно инженерногеоложкия доклад се сочи малка вероятност от възникване на свлачища.
- Имате ли предположение защо италианските проектанти СПЕА преди години са избрали вариант, който се смята за един от най-трудните за изпълнение?
- С решение на Националния експертен съвет по устройство на територията и регионална политика към МРРБ е приет комбиниран вариант. Има и решение на Висшия екологичен експертен съвет на Министерството на околната среда и водите за магистрала "Люлин" по комбинирания вариант.
- Очаква се през 2020 г. потокът на коли между Перник и София да е близо 70 000 на ден. Само половината може да се поеме от "Люлин", другите трябва да минават през Княжево. Как ще се реши този проблем?
- Привличането на част от останалото движение към магистралата е реално, при условие на развитие на връзките на автомагистралата с транспортния план на София.
Околовръстно, магистрала и метро готови през 2012 г.
Още преди първата копка за новия магазин ИКЕА шефовете на шведския гигант бяха притеснени от застъпването на откриването му през 2011 г. и доизграждането на околовръстното шосе. Притеснението им бе заради добре известната формула, според която техните магазини по света генерират огромен трафик, и ограничената възможност на столичния обходен път да се пребори с него.
Строителният министър Росен Плевнелиев обаче успокои и тях, и столичани с конкретен ангажимент. Той бе категоричен, че неговото ведомство и подопечната му пътна агенция ще разделят строителните дейности по трасето в района на "Бистришко шосе" на две части и това ще забърза значително строежа.
Все пак се оказа, че недовършените 2,7 км от "Симеоновско шосе" до Младост 4 ще са факт не по-рано от края на 2011 г. Според запознати строежът е дори стартиран преждевременно заради шведския магазин. Иначе можел да се забави с още поне година.
През 2012 г. столичани ще се радват на още една инфраструктурна придобивка - метрото от Надежда до Лозенец. Огромната машина, кръстена "София", ще прокопае централната градска част - там, където трафикът е толкова голям, че не позволява затваряне на улици. 1600-тонната машина беше поръчана и изработена в Германия и ще копае между пътен възел "Надежда" и кръстовището на "Патриарха" и "Витошка". Това щяло да облекчи трафика в София с поне 10-12% според зам.-кмета Минко Герджиков.
4 часа пък ще отнема на столичани пътят до Бургас, когато през декември 2012 г., когато магистрала "Тракия" бъде окончателно пусната в експлоатация. За тогава е предвиден финалът на четвъртия лот на аутобана.
АЛЕКСАНДЪР ТОМОВ