
Забраната за проучвания нарушава свободата на словото. Това заявиха в специална декларация от Българската асоциация на професионалистите в маркетинговите изследвания и проучванията на общественото мнение (БАМОР).
Ето пълния текст на декларацията:
Във връзка с гласувани от правната комисия промени в Изборния кодекс, които забраняват публикуването на резултати от свързани с избори проучвания в периода на предизборна кампания, ние, членовете на Българската асоциация на професионалистите в маркетинговите изследвания и проучванията на общественото мнение заявяваме, че:
-Въвеждането на такава забрана нарушава правото на взаимна информираност, свободата на словото и изразяването. Подобна практика съществува единствено в тоталитарни държави и беше позната на българските граждани от периода преди 1989г.
-Тя отваря широко поле за манипулации чрез възможността в публичното пространство да се тиражират резултати от проучвания за изборите, зад които не стои никой и респективно – никой не носи отговорност.
-В епохата на социалните мрежи, където може да се разпространява всичко подобна забрана е безсмислена и поставя в неравностойно положение всички медии, които работят професионално и отговорно.
-Забраната е и дискриминационна, тъй като с нея не се ограничава правото на партиите да поръчват проучвания за изборите, а само правото на гражданите да се информират.
Затова ние, членовете на Българската асоциация на професионалистите в маркетинговите изследвания и проучванията на общественото мнение настояваме за спазване на принципите на демократичната държава и категорично се противопоставяме на тази промяна в Изборния кодекс, като си запазваме правото да сезираме компетентните държавни органи и европейски институции.